۰۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۵
کد خبر: ۲۳۲۹۷۴
نماینده ولی فقیه در شیروان:

مداحان از افراط و غلو در مجالس خودداری کنند

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در شهرستان شیروان با تأکید بر رعایت ضوابط و شرایط لازم برای مداحی شایسته، گفت: مداحان و ذاکران باید از افراط و غلو در مدح و ثنای اهل بیت(ع) خودداری کنند.
حجت الاسلام کوثري امام جمعه شيروان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام حسین کوثری، امام جمعه و نماینده ولی فقیه در شیروان امروز در همایش بسیج مداحان و بزرگداشت مقام شامخ شهدای مداح و مداحان ایثارگر استان خراسان شمالی، مداحی را هنری والا توأم با معرفت و محبت و مودت ائمه اطهار(ع) دانست و اضافه کرد: در این هنر باید ضمن بیان مناقب و فضائل اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، مداح به دفاع اصولی و منطقی از اهل بیت(ع) نیز بپردازد.

 

وی با یادآوری رهنمون های رهبر معظم انقلاب در زمینه فعالیت مداحی و ذاکری، افزود: بنا به فرموده رهبری کار مداح بیان حقیقت با استفاده از هنر است به همین دلیل نیز مداحی، شعرسرایی و شعر گفتن از سوی اهل بیت(ع) مورد تأیید و دارای ارزش بوده است.

 

حجت الاسلام کوثری خاطرنشان کرد: انسان به ذات خود خوبی ها و زیبایی ها را دوست دارد و دوستی و مودت اهل بیت(ع) نیز موضوعی ذاتی و فطری است که البته بدون هزینه هم نیست.

 

وی با بیان این که هر کس مودت بیشتری نسبت به ائمه اطهار(ع) داشته باشد هزینه و زحمت او نیز بیشتر می شود، افزود: دوستی و مودت تنها به زبان نیست بلکه می بایست این مودت به صورت زبانی، قلبی و عملی نیز نمود داشته باشد.

 

حجت الاسلام کوثری اضافه کرد: وقتی مدعی محبت و مودت اهل بیت(ع) هستیم باید از جان و مال خود در این راه هزینه کنیم و فعالیت مداحان در جامعه اسلامی نیز باید با توجه و در نظر گرفتن این مهم باشد.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی شیروان در ادامه با تأکید بر این که مداحان می بایست در مدح و ثنای اهل بیت(ع) از افراط و تفریط خودداری کنند، تصریح کرد: افراط، تفریط، غلو، حسادت و نظایر آن آسیب های فراوانی به مداحی و مجلس مذهبی وارد می کنند و نه تنها نتیجه آنها سازندگی معنوی و دینی نیست بلکه مخاطبان را از مسیر صحیح اسلام و اولیای الهی نیز خارج می کند.

 

به گفته وی در مداحی اگر بیش از آن چه که در فرد وجود دارد مدح کنیم غلو کرده ایم و اگر کمتر از آن نیز بگوییم دچار حسادت شده ایم بنابراین می بایست مداحان متوجه این نکته ظریف باشند.

 

حجت الاسلام کوثری تصریح کرد: دشمنان اسلام و نظام اسلامی امروز کمین کرده اند تا با غفلت جامعه، جلسات و محافل مذهبی شیعه را تسخیر کرده و یا حداقل به انحراف بکشانند.

 

وی با تأکید بر افزایش هوشیاری و بصیرت در زمینه برگزاری جلسات و محافل مذهبی، افزود: باید با افزایش علم و آگاهی خود اجازه ندهیم دشمن نقشه های شوم خود را پیاده کرده و از برنامه های مذهبی ما سوء استفاده کند.

 

امام جمعه شیروان اظهار داشت: دشمنان برخی از کارها و برنامه های خرافی را در عزاداری ها و مراسم مذهبی ما گسترش می دهند تا بعدا از این انحرافات سوء استفاده کرده و مردم را نسبت به اسلام و تشیع بدبین کنند به همین دلیل لازم است همه افراد علی الخصوص مداحان و ذاکران که به نوعی متولی برگزاری مراسم عزاداری هستند دراین زمینه بیش از پیش هوشیار باشند.

 

حجت الاسلام کوثری از مداحان خواست تا امانت دار باشند و اشعار خود را پیش از آن که در مجالس بخوانند به یک کارشناس و روحانی زبده نشان دهند تا این اشعار را از حیث صحت و دقت بازبینی کنند.

 

گفتنی است، همایش بسیج مداحان و بزرگداشت مقام شامخ شهدای مداح و مداحان ایثارگر استان خراسان شمالی امروز با حضور مداحان و بسیجیان استان در محل سالن شهدای اداره بهداشت شیروان برگزار شد./9314/پ202/ب4

ارسال نظرات