ضرورت تحول ساختاری در برنامهریزی آموزشی برای دروس تفسیر و اخلاق


حجتالاسلام مهدی خوبانی معاون تهذیب حوزه علمیه مازندران در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره اهمیت دروس تفسیر قرآن کریم و اخلاق در حوزههای علمیه گفت: حوزههای علمیه از ابتدا تا کنون حول دو محور علمی و تربیتی بر مبنای قرآن و روایات اهل بیت(ع) بوده است.
وی در ادامه افزود: در حوزههای امروزی به ایجاد یک ساختار تربیتی بر اساس قرآن و روایات به شدت احساس میشود که متأسفانه با فراموشی مسؤولان و برنامه ریزان حوزه مواجه است.
استاد حوزه علمیه مازندران کمبود دروس اخلاق در شهرستانها را از معضلات اساسی حوزه دانست و ابراز داشت: اساتید اخلاق که در قم و تهران به وفور حضور دارند باید با سازماندهی دقیق و صحیح مسؤولان به شهرستانها دعوت شوند تا طلاب کثیر شهرستانی نیز از این اساتید بهره کافی و وافی را ببرند.
وی گسترش و حجم دروس فقه و اصول در برنامههای آموزشی حوزه را علت به حاشیه کشیده شدن تفسیر دانست و تأکید کرد: دروس فقه و اصول از اهمیت بسزایی در حوزههای علمیه برخوردار هست اما حجم گسترده مطالب آنها و وجود مطالب غیر کاربردی سبب به حاشیه رفتن دروس اخلاق و تفسیر شده است.
حجتالاسلام خوبانی در ادامه اظهار داشت: ناکار آمدی برنامه ریزیهای حوزه، عدم استفاده از ظرفیت طلاب و اساتید و عدم انگیزه دهی در بین مسؤولان حوزه از علل کم رنگ شدن درس تفسیر و اخلاق در حوزهها است.
وی با انتقاد از برنامه ریزی مسؤولان حوزههای علمیه گفت: متأسفانه عدم برنامه ریزی صحیح در حوزه به طوری است که طلاب موفق غالبا خارج از سیستم حوزه رشد میکنند و با برنامه ریزی فردی به موفقیت میرسند و همین دلیل برای ناکارآمدی برنامه حوزه کافی است.
معاون تهذیب حوزه علمیه مازندران در پایان با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب خاطر نشان کرد: تعریف زی طلبگی در سخنان ایشان تأکید شد، چند مؤلفه دارد که یکی از آنها کسب و حفظ عزت نفس طلاب است اما متأسفانه نظام شهریه دهی در حوزهها عزت نفس طلاب را خدشه دار میکند./1329/ت302/ف