۰۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۲
کد خبر: ۲۳۳۲۳۰
حجت الاسلام خوبانی مطرح کرد؛

ضرورت تحول ساختاری در برنامه‌ریزی آموزشی برای دروس تفسیر و اخلاق

خبرگزاری رسا ـ معاون تهذیب حوزه علمیه مازندران گفت: برنامه ریزی‏های حوزه‎‏های علمیه بسیار ناکار آمد است و باید نخبگان و علمای حوزه با برنامه‌ریزی دقیق و بر مبنای قرآن و روایات حوزه‏ها را در مسیر صحیح‌تری قرار دهند.
حجت الاسلام خوباني، معاون تهذيب حوزه علميه مازندران حجت الاسلام خوباني، معاون تهذيب حوزه علميه مازندران

حجت‏الاسلام مهدی خوبانی معاون تهذیب حوزه علمیه مازندران در گفت‏وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره اهمیت دروس تفسیر قرآن کریم و اخلاق در حوزه‏های علمیه گفت: حوزه‏های علمیه از ابتدا تا کنون حول دو محور علمی و تربیتی بر مبنای قرآن و روایات اهل بیت(ع) بوده است.

 

وی در ادامه افزود: در حوزه‏های امروزی به ایجاد یک ساختار تربیتی بر اساس قرآن و روایات به شدت احساس می‏شود که متأسفانه با فراموشی مسؤولان و برنامه ریزان حوزه مواجه است.

 

استاد حوزه علمیه مازندران کمبود دروس اخلاق در شهرستان‏ها را از معضلات اساسی حوزه دانست و ابراز داشت: اساتید اخلاق که در قم و تهران به وفور حضور دارند باید با سازماندهی دقیق و صحیح مسؤولان به شهرستان‏ها دعوت شوند تا طلاب کثیر شهرستانی نیز از این اساتید بهره کافی و وافی را ببرند.

 

وی گسترش و حجم دروس فقه و اصول در برنامه‏های آموزشی حوزه را علت به حاشیه کشیده شدن تفسیر دانست و تأکید کرد: دروس فقه و اصول از اهمیت بسزایی در حوزه‏های علمیه برخوردار هست اما حجم گسترده مطالب آنها و وجود مطالب غیر کاربردی سبب به حاشیه رفتن دروس اخلاق و تفسیر شده است.

 

حجت‏الاسلام خوبانی در ادامه اظهار داشت: ناکار آمدی برنامه ریزی‏های حوزه، عدم استفاده از ظرفیت طلاب و اساتید و عدم انگیزه دهی در بین مسؤولان حوزه از علل کم رنگ شدن درس تفسیر و اخلاق در حوزه‏ها است.

 

وی با انتقاد از برنامه ریزی مسؤولان حوزه‏های علمیه گفت: متأسفانه عدم برنامه ریزی صحیح در حوزه به طوری است که طلاب موفق غالبا خارج از سیستم حوزه رشد می‏کنند و با برنامه ریزی فردی به موفقیت می‏رسند و همین دلیل برای ناکارآمدی برنامه حوزه کافی است.

 

معاون تهذیب حوزه علمیه مازندران در پایان با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب خاطر نشان کرد: تعریف زی طلبگی در سخنان ایشان تأکید شد، چند مؤلفه دارد که یکی از آنها کسب و حفظ عزت نفس طلاب است اما متأسفانه نظام شهریه دهی در حوزه‏ها عزت نفس طلاب را خدشه دار می‏کند./1329/ت302/ف

 

ارسال نظرات