۰۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۳
کد خبر: ۲۳۳۳۲۶
حجت الاسلام والمسلمین میرباقری:

تحمل رنج‌ها چشم انسان را به جلال الهی روشن می‌کند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که شرح صدر و وسعت وجود با رنج ممکن می شود، گفت: هر چه رنج های انسان در مسیر زندگی بیشتر شود روح و وجود انسان وسعت یافته و با مشاهده جلوه و جلال الهی، دل بریدن از دنیا برایش آسان شده و مرگ در کامش شیرین می‌شود.
حجت‌الاسلام والمسلمين سيد محمدمهدي ميرباقري رئيس فرهنگستان علوم اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدمهدی میرباقری، بعد از ظهر امروز در برنامه سمت خدا از شبکه سه سیما پخش شد با اشاره به این که بسیاری از مفسران معتقد هستند سوره انشراح و ضحی باید در کنار یکدیگر تلاوت شوند، گفت: عده ای این دو  را یک سوره می دانند و معتقد هستند اینها باید در کنار یکدیگر تلاوت شوند تا انسان بتواند به عمق مفاهیم و دانش موجود در آن پی ببرد.

 

وی با اشاره به این که سوره انشراح به شرح صدر و وست روحی و وجودی انسان اشاره دارد، ادامه داد: با وجود این که این مخاطب خاص این سوره پیامبر(ص) است اما همه مومنان را مورد عنایت قرار می دهد و به آنها یادآوری می کند که وسعت وجودی و شرح صدر سبب بزرگی روح انسان شده و موجب می شود انسان در ایمان و حقیقت عشق الهی به ثبات قدم رسیده و رفتار او در همه حالات یکسان شود.

 

وی افزود: شرح صدر سبب می شود آزمایش ها و رنج هایی که خداوند برای انسان قرار می دهد آسان شود و چنین انسانی بتواند رنج های کمر شکن را تحمل کند به عبارت دیگر آنچه تحمل رنج ها را آسان کرده و موجب می شود انسان در مسیر بندگی و رضایت الهی حرکت کند شرح صدر است.

 

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: هرچه وسعت وجودی و گسترش روحی انسان بیشتر می شود تحمل او برای گذراندن آزمایش های سخت هم بیشتر می شود و به این ترتیب انسان در مسیر زندگی به حقیقت کمال رسیده و خداوند با رنج و شرح صدر وجود چنین فردی را با سازندگی در برابر رنج ها به کمال می رساند.

 

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری با اشاره به این که شرح صدر ارتباط مستقیمی با رنج های آدمی دارد، افزود: شرح صدر مومن در برابر رنج ها به جوانی می ماند که ازدواج نکرده و چون تنها است، رنج های او منحصر در گرفتاری های خودش است اما همین که ازدواج کرد رنج خانواده اش را نیز تحمل می کند و از سختی های آنها رنجیده خاطر می شود و به همین ترتیب هر چه روح او بزرگتر شود رنج های او هم بزرگ تر می شود به گونه ای که یک مومن وارسته تنها غم نان و فراغ یار ندارد بلکه غم تمامی انسان ها و رنج تمامی امت ها او را غنمگین و رنجیده خاطر می کند.

 

وی افزود: انسان هنگامی که شرح صدر پیدا کرد اراده او در مسیر اراده الهی قرار می گیرد و هر چه خدا از او بخواهد برخلاف خواسته خداوند حرکت نمی کند هر چند ممکن است به خاطر حرکت در این مسیر مجبور به تحمل رنج های گوناگون شود.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که رنج در مسیر بندگی و رضایت خداوند موجب سازندگی انسان می شود، یادآور شد: تنها چیزی که می تواند وسعت روحی و وجودی انسان را گسترش دهد رنج است به همین دلیل اگر انسان ها عشق و محبت الهی را در سینه داشته باشند تحمل سختی ها در مسیر الهی برای آن هیچ نیست و چنین انسانی به خاطر مشاهده جلوه و جلال الهی، به آسانی دل از دنیا بریده و مرگ در کامش شیرین می شود./837/پ202/ف

 

ارسال نظرات