۰۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۲
کد خبر: ۲۳۳۴۷۵
حجت الاسلام رنجبر:

توبه واقعی انسان را پیش خداوند عزیز می‌کند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که گناه انسان را از چشم خداوند می اندازد و او را از انسانیت و ارزش ساقط می کند، گفت: اگر انسان توبه کند ارزش خود را در نزد پروردگار به دست می آورد.
حجت الاسلام رنجبر - سمت خدا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد رضا رنجبر، استاد حوزه و دانشگاه، بعد از ظهر امروز در برنامه سمت خدا از شبکه سه سیما با بیان این که اهل بیت(ع) برای شکوفایی استعدادهای آدمی آمده‌اند و شمع روشن وجود در عالم کائنات هستند، افزود: اهل بیت(ع) می توانند با نور خود وجود تمامی تاریکی های عالم را روشن کرده و سایر انسان ها را نیز هدایت کنند.

 

وی با بیان این که اهل بیت(ع) به وسیله دین انسان را روشن می‌کنند، گفت: دین برخلاف علم انسان را برخودش مسلط می کند در حالی که علم عامل سلطه انسان بر دیگر افراد است و اگر انسانی با این علم بر خود مسلط نباشد بر دیگران ملسط می شود و انسان های زیادی را به خاطر این که به اوتوجه نکرده اند نابود می کند به همین دلیل بر انسان لازم است به وسیله دین و توبه بر خود حاکم شده و اثرات گناهان خود را با توبه از بین ببرد و ارزش و انسانیت خود را که به وسیله گناه ساقط شده است را احیا کند.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که هنر دین این است که انسان را بر خود مسلط می کند، ادامه داد: این تسلط تا جایی است که شخصی به سوی امام علی(ع) آب دهان انداخت و ایشان دست از کار کشید و خشم خود را فروخورد و سکوت کرد زیرا دین دار بودند و به وسیله دین بر نفس خود مسلط شده بودند.

 

حجت الاسلام رنجبر با اشاره به این که دین از انسان می خواهد موقع عصبانیت مشغول هر کاری که هست از آن دست کشیده و آرام شود و فضا را ترک کند، اظهار داشت: دین با همین دستورات ساده و تغییر مکان و تغییر حالت انسان را بر خود مسلط کرده و موجب فروکش شدن خشم انسان می شود.

 

وی افزود: پیامبر اکرم(ص) فرمودند «تو به یک گوسفند اگر رحم کنی خداوند به تو رحم می کند» و منظور دین و پیامر(ص) از این حدیث تنها گوسفند نیست بلکه می گویند زمانی که شما به یک گوسفند رحم کنید مورد بخشش خداوند قرار می گیرید بنابراین رحمت و مرحمت انسان بر انسانی دیگر برای او ارزشی دو چندان از رحم بر یک گوسفند به ارمغان می آورد.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که خشم انسان زمینه نابودی او را فراهم می کند، ادامه داد: اگر انسان براساس دین رفتار کرده و به وسیله دین بر خشم خود مسلط شود می تواند زندگی خود و سایر انسان ها را شکوفا کند.

 

وی با اشاره به این که دین به زندگی انسان محتوا می دهد، گفت: علم به زندگی انسان فرم می دهد و باید به این نکته توجه کرد که محتوا مهم تر از فرم است برای مثال میوه های خارجی شاید شکل زیبایی دارند ولی بی مزه هستند و این مثال در مورد علم و دین هم همین طور است دین زندگی را محتوا داده و مانند تابیدن خورشید بر میوه است و زندگی انسان را درخشان می کند در حالی که امروزه زندگی انسان با علم متحول و دگرگون شده ولی چون دین نیست محتوا و طعم زندگی ها شیرین نشده است.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که در چند قرن اخیر دین به خوبی عرضه نشده است، افزود: اگر دین به خوبی عرضه شود متقاضیان زیادی خواهد داشت زیرا فطرت انسان خداگرا و دین گراست و اگر دین به خوبی بر آن عرضه شود آن را می پذیرد.

 

حجت الاسلام رنجبر با اشاره به این که انسان دین دار از گناه دوری می کند، یادآور شد: گناه انسانیت انسان را نابود می کند بنابراین انسان باید به وسیله دین و دین داری و توبه انسانیت خود را احیا کرده و در مسیر دین داری و تمسک به اهل بیت(ع) که نور هستند قرار گیرد./837/پ202/ی

ارسال نظرات