سیره علما در مواجهه با روایتهای گوناگون رعایت شود
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام ناصر رفیعی، عضو هیأت علمی جامعة المصطفی، ظهر امروز در مراسم سوگواری امام حسن(ع) که در مدرسه علمیه حضرت آیت الله گلپایگانی(ره) برگزار شد، به تبیین سیره زندگانی امام حسن(ع) پرداخت.
وی با بیان این که ائمه طاهرین(ع) در دورانی زندگی می کردند که حاکمان ستمگر بر مسند حکومت قرار داشتند، گفت: دشمن سعی می کرد که آثار اهل بیت(ع) را از صحنه پاک کند.
عضو هیأت علمی جامعةالمصطفی، افزود: در زمان امام حسن(ع) و امام حسین(ع)، افزون بر آزار شدید آنان، از رسیدن پیام های ایشان به مردم جلوگیری می کردند، به گونه ای که امروزه روایات بسیار کمی از این بزرگواران مشاهده می شود.
وی به وجود روایت های گوناگون در مسأله شهادت و ولادت ائمه(ع) اشاره کرد و اظهار داشت: وجود داشتن روایت های گوناگون در این زمینه، نشان دهنده جلوگیری دشمن از انتشار فرهنگ اهل بیت(ع) است، البته دلیل دیگر کتابت روایت ها است.
حجت الاسلام رفیعی با اشاره به ضرورت الگو قراردادن سیره علما در مواجهه با روایت های گوناگون، ادامه داد: هر روایتی که در مورد ولادت یا شهادت اهل بیت(ع) وجود دارد، باید با سرلوحه قرار دادن سیره علما، تکریم و تجلیل شود، جانب احتیاط را نیز باید رعایت کرد؛ از وجود روایت های گوناگون، نباید در جامعه بحران سازی کرد.
وی به روایتی از رسول اکرم(ص) در زمینه شخصیت والای امام حسن(ع) اشاره کرد و ابراز داشت: ایشان فرمودند، حسن(ع) پسر من است؛ به دلیل این که دشمن سعی داشت در جامعه ائمه(ع) را به گونه ای جلوه دهد که فرزند پیامبر نیستند، تأکید پیامبر بر فرزند بودن ائمه(ع) نسبت به ایشان، دارای حکمت است.
این مبلغ دینی با اشاره به ادامه روایت رسول اکرم(ص)، عنوان داشت: حضرت در ادامه روایت می فرمایند که سخن حسن(ع)، سخن من بوده و فرمان او، فرمان من است، هرکس از او اطاعت کند، از من اطاعت کرده است، چشمی که بر فرزند من گریه کند، در قیامت کور محشور نمی شود و قلبی که در عزای او غمگین باشد، در روز حزن قلب ها، شادمان وارد محشر می شود.
وی با بیان این که از ویژگی های مهم امام حسن(ع) برداشتن بار از دوش شیعیان است، اظهار داشت: شیعیان با استفاده از مال، آبرو و سخن زیبای خود باید به یکدیگر یاری برسانند، سخن زیبا بدان معنا است که اگر فردی کار منکر و زشتی انجام داد، با او به زبان خوش برخورد شود./1323/پ202/ی