۰۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۷
کد خبر: ۲۳۳۵۱۷
مسؤول نهاد رهبری در آذربایجان‌شرقی:

تشکل‌های اسلامی مرز خود با فتنه را مشخص کنند

خبرگزاری رسا ـ مسؤول نهاد رهبری در آذربایجان‌شرقی با تأکید بر این‌که هیأت نظارت در دانشگاه‌ها باید طبق قانون نظارت کند، گفت: تشکل اسلامی باید مرز خود با فتنه را مشخص کند.
حجت‏الاسلام خديوي، مسؤول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه تبريز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام علی خدیوی، مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه‌های آذربایجان‌شرقی امروز در آستانه 16 آذر روز دانشجو در جمع دبیران تشکل های دانشجویی دانشگاه‌های استان مشکلات، موانع و راهکارهای فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی تشکل‌های دانشجویی را بررسی کرد.


وی با اشاره به عملکرد تشکل‌های دانشجویی اظهار داشت: ملاک در ارزیابی یک تشکل، عملکرد آنهاست و هر تشکلی که عملکردش بیانگر تحقق اهداف و آرمان‌های انقلاب و همسو با عدالت، استقلال، سربلندی و استکبارستیزی باشد، یک تشکل اسلامی شناخته می‌شود و رویکرد نهاد استانی این‌گونه خواهد بود، که تا کنون به این امر کمتر پرداخته شده است.


رییس دفاتر نهاد رهبری در دانشگاه های آذربایجان‌شرقی با طرح این سؤال که بنابه مطالبات رهبری در راستای سیاسی کردن دانشگاه کدام عنصر می‌تواند دانشگاه را سیاسی کند؟ گفت: تنها عنصر و تشکلی که می‌تواند دانشگاه را سیاسی کند، تشکل‌های دانشجویی است، اگر دانشگاهی تشکل دانشجویی نداشته باشد، آن دانشگاه سیاسی نیست.


وی ادامه داد: با مطالعه تاریخ انقلاب اسلامی متوجه می‌شویم هر زمان تشکل‌های دانشجویی عملکرد مطلوب داشته‌اند، دانشگاه‌ها نیز پویا بودند. مانند تسخیر حوادث مهمی چون لانه جاسوسی و انقلاب فرهنگی. اما اگر آسیب‌شناسی کنیم، متوجه می‌شویم زمانی که دانشجو از شور کارهای سیاسی افتاده و تشکل‌های دانشجویی سست شده‌اند؛ جبهه‌بندی‌ها رعایت نشده و کارهای گروهی ترک شده است.


حجت‌الاسلام خدیوی، 16 آذر را به عنوان اوج فعالیت سیاسی در دانشگاه‌ها دانست و آن را متعلق به دانشجویانی دانست که علیه استکبار قیام کردند و افزود: شهدای 16 آذر در مقابله با زیاده خواهی آمریکا به شهادت رسیدند، روز دانشجو ویژه کسانی است که همانند شهید چمران فکر می‌کنند.


وی در ادامه با تأکید بر این‌که هیأت نظارت در دانشگاه‌ها باید طبق قانون نظارت کند، تصریح کرد: تشکل اسلامی باید مرز خود را با فتنه مشخص کند. تشکل مخالف یعنی تشکلی که در عقاید مشکل دارد، طبق فرموده مقام معظم رهبری ما حق نداریم از بیت‌المال به افراد غرب‌زده هزینه کنیم.


رییس دفاتر نهاد رهبری در دانشگاه های آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که به دنبال تولید نشریه ویژه فعالان فرهنگی استان هستیم، گفت: در بحث کرسی آزاداندیشی باید بدانیم که منظور از کرسی آزاداندیشی، منطقی حرف زدن و منطقی شنیدن است؛ به عبارت دیگر یکی می‌گویی و یکی هم باید بشنوی.


همتی، مسؤول بسیج دانشجویی تبریز نیز در این مراسم گفت: این نهاد انقلابی در 17 مجموعه دانشگاهی فعال است که شش مجموعه دانشگاه دولتی و 12 مجموعه غیردولتی هستند. در این بین دانشگاه‌های دولتی نسبت به دانشگاه‌های غیردولتی از ظرفیت مناسبی برای فعالیت‌های فرهنگی برخوردار هستند.


وی با اشاره به وجود بروکراسی و کاغذبازی در برنامه‌های فرهنگی دانشگاه ها گفت: تریبون آزاد و کرسی‌های آزاداندیشی مطالبه مقام معظم رهبری از دانشجویان است، اما همیشه در این موضوع با مسؤولان امر با مشکلاتی مواجه بوده‌ایم که نخستین مشکل ما اخذ مجوز است.


متین منتظمی، دبیر جامعه اسلامی دانشگاه تبریز نیز در ادامه این مراسم با اشاره به این‌که دانشگاه تبریز لقب سیاسی‌ترین دانشگاه را دارد، گفت: با این وضعیت دانشگاه سیاسی فدای سیاست دانشگاه شده است و گفتمان را از دانشجو گرفته‌اند و اینها مسائلی است که ما از آن زجر می‌بریم. ما در چاپ نشریه نیز مشکل داشته و امید داریم این مسأله هم مدنظر قرار گیرد.


ریاحی، جانشین بسیج دانشجویی دانشگاه نیز اظهار داشت: ما در بحث سیاسی کردن دانشگاه به دو عنصر باید توجه کنیم: اول اینکه دانشجو را سیاسی بار آوریم و دوم این که مراقب باشیم دانشگاه به باشگاه سیاسی تبدیل نشود و هر دوی این موارد از مطالبات مقام معظم رهبری است./935/پ202/ب6

ارسال نظرات