۰۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۶
کد خبر: ۲۳۳۵۳۱
استاد دانشگاه فردوسی:

شهدا حقیقت روح انسانی را درک کرده بودند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام موحدی با اشاره به این که بقا و حقیقت انسان ها به روح انسانی آن ها است، گفت: نگاه شهدا، محدود به روح حیوانی نبود؛ بلکه آن ها حقیقت حیات انسانی را درک کرده بودند از این رو شایستگی حضور در جوار قرب الهی را پیدا کردند.
شهدا حقیقت روح انسانی را درک کرده بودند شهدا حقیقت روح انسانی را درک کرده بودند

به گزارش خبرنگارخبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام موحدی، عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد، امروز در مراسم یادواره شهید سردار حجت الاسلام ابوالفضل رفیعی که به همت پایگاه بسیج مدرسه علمیه حضرت زینب مشهد(س) در مجتمع فرهنگی ولایت، برگزار شد، به ویژگی های اخلاقی شهید رفیعی اشاره و ابراز کرد: در دورانی که فقدان شهدا و عدم حضور آن ها در جامعه را احساس می کنیم، ویژگی ها و خصوصیات آن ها بیش تر نمود پیدا می کند، شهید رفیعی با وجود هم و غمی که داشتند، در ارتباط با مردم و حضور در جامعه فردی با نشاط و سرزده بودند.

 

وی افزود: حضور شهید رفیعی در میان جمع به اندازه ای مفید بود که در اولین لحظات برخورد با دیگران، افراد را مجذوب خود می کردند؛ به نحوی که بلافاصله تأثیر روحی و اخلاقی بر جمع می گذاشتند.

 

حجت الاسلام موحدی با اشاره به این که مبلغان در عرصه تبلیغ و ترویج دین، می بایست نشاط و خوش رویی را سرلوحه عملکرد خود قرار دهند، گفت: مبلغ دین الهی باید مخاطب خود را جذب کرده و ارتباط عاطفی با او برقرار کند.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به آیه شریفه «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اسْتَجِیبُواْ لِلّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاکُم لِمَا یُحْیِیکُمْ وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ یَحُولُ بَیْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ وَأَنَّهُ إِلَیْهِ تُحْشَرُونَاى مؤمنان! نداى خدا و پیامبر را آن‏گاه که شما را به پیامى حیاتبخش مى‏خواند، اجابت کنید، و بدانید که خدا میان انسان و دل او حایل مى‏گردد [و همه چیز را مى‏داند] و به حضور او گرد آورده مى‏شوید »، گفت: در نگاه اول به این آیه سؤالی ایجاد می شود که دعوت خطاب به افراد زنده است یا مرده؟ که در پاسخ باید گفت: خطاب به انسان های زنده است.

 

همرزم شهید رفیعی افزود: آن چه در روش و سبک شهدا مورد توجه افراد قرار می گیرد، حسن انتخاب و دقت دید آن ها در زندگی است، آنها به حقیت روح انسانی نائل شده بودند؛ چرا که ما انسان ها در دنیا زنده هستیم اما حیاتی به مراتب بالاتر و با درجه بیشتری داریم.

 

تمام موجودات عالم دارای حیات هستند

وی اظهار کرد: تمام عالم برای خداوند متعال سجده می کنند، در آیه 44 سوره اسراء می خوانیم: «تُسَبِّحُ لَهُ السَّمَاوَاتُ السَّبْعُ وَالأَرْضُ وَمَن فِیهِنَّ وَإِن مِّن شَیْءٍ إِلاَّ یُسَبِّحُ بِحَمْدَهِ وَلَـکِن لاَّ تَفْقَهُونَ تَسْبِیحَهُمْ إِنَّهُ کَانَ حَلِیمًا غَفُورًا، آسمان‏هاى هفتگانه و زمین و هر کس در آن هاست او را تسبیح مى‏گویند، و هیچ موجودى نیست مگر این که به ستایش او تسبیح مى‏گوید، ولى شما تسبیحشان را نمى‏فهمید. به راستى که او بردبار و آمرزنده است».

 

این استاد حوزه و دانشگاه به مراتب حیات موجودات اشاره کرد و افزود: همه موجودات این عالم زنده هستند، حتی جمادات که ما آن ها را به طور قطع موجودات مرده و غیر ذی عقول می دانیم، جمادات مرحله ای از روح و حیات را دارند و بهره ای از حیات نصیب آن ها شده است که متفاوت از مرحله و درجه بعد است.

 

حجت الاسلام موحدی گفت: انسان ها دارای روح نباتی هستند، علامت روح نباتی در رشد و نمو و حرکت نمود دارد که خود دارای درجات و مراتب است؛گیاه نیز دارای روح نباتی است، که برخی از آن ها دارای رتبه پایین تری هستند، مانند جلبک که پست ترین روح نباتی را داراست و در مقابل نحل بالاترین روح نباتی را دارا است.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد به روح نباتی موجودات اشاره کرد و گفت: بخشی از موجودات عالم از روح حیوانی بهره مند هستند، از حشره و پرندگان گرفته تا انسان ها که خود دارای رتبه و درجات متفاوت است؛ آغازیان تک سلولی بهره ای از روح حیوانی را برده اند و حیواناتی چون اسب، روح حیوانی بالاتری دارد، از این رو است که از ضریب هوشی نیز برخوردار است.

 

مسؤولیت دین الهی این است که  روح انسانی را زنده کند

جانباز و آزاده دفاع مقدس با اشاره به این که روح انسانی بالاترین درجه روح در عالم است، افزود: اگر انسان ها تنها جسم را در نظر بگیرند، این جسم صرفا دارای روح حیوانی است، اما باید در نظر داشت انسان یک ظرفیت بالاتری دارد که باید آن را کسب کند و آن روح انسانی است.

 

وی  با بیان این که مسؤولیت دین الهی این است که  روح انسانی را زنده کند، تصریح کرد: هر اندازه علم و معرفت و دانش انسان بیش تر باشد، به حقیقت روح تسلط بیش تری یافته و به زوایای روح انسانی دست پیدا می کند. 

 

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: بقا و حقیقت انسان به روح انسانی اوست، گرچه نگاه عموم و اغلب انسان ها محدود به روح حیوانی است، اما افرادی چون شهدا بودند که به عالم انسانی سفر کردند؛ «مرغ باغ ملکوتم نیم از عالم خاک   دو سه روزی قفسی ساخته اند از بدنم   ای خوش آن روز که پرواز کنم   تا بر دوست به هوای سر کویش پر و بالی بزنم.».

 

حجت الاسلام موحدی گفت: اغلب انسان ها فکر می کنند، آخرت عالم دیگری است، اما بدین گونه نیست، بلکه آخرت همیشه وجود دارد و اکنون نیز عالم آخرت وجود دارد، اما یا اصلا در زندگی دنیایی انسان ها وجود ندارد یا حضور آن در زندگی کمرنگ است؛ انسان هایی هستند که در همین دنیا در عالم آخرت زندگی می کنند، بدین معنا که در عالم انسانی زندگی می کنند، اما این نکته را باید در نظر داشت که اگر انسان ها تنها جسم را در نظر بگیرند هیچ گاه عالم انسانی درک نمی کنند.

 

استاد دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به آیه «وَمَا هَذِهِ الْحَیَاةُ الدُّنْیَا إِلَّا لَهْوٌ وَلَعِبٌ وَإِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِیَ الْحَیَوَانُ لَوْ کَانُوا یَعْلَمُونَ، و زندگى این دنیا جز سرگرمى و بازیچه نیست، و حیات حقیقى همانا سراى آخرت است اگر مى‏دانستند.»، افزود: حیات واقعی انسان ها، عالم آخرت است، عالمی که در این دنیا بر اساس حکمت الهی پوشیده است که انسان ها باید تلاش کنند تا آن را کسب کنند.

 

این کارشناس مذهبی ادامه داد: به گونه ای در این دنیا زندگی کنید که در روز قیام حسرت نخورید،خداوند در قرآن می فرماید: «وَجِیءَ یَوْمَئِذٍ بِجَهَنَّمَ یَوْمَئِذٍ یَتَذَکَّرُ الْإِنسَانُ وَأَنَّى لَهُ الذِّکْرَى، یَقُولُ یَا لَیْتَنِی قَدَّمْتُ لِحَیَاتِی، و در آن روز جهنم را حاضر کنند، آن زمان است که انسان بیدار شود، اما از این بیدارى او را چه سود؟ می گوید: اى کاش براى این زندگى‏ام چیزى فرستاده بودم.».

 

وی خاطرنشان کرد: وعده های الهی در روز قیامت از پنهان به ظهور می رسد و حقیقت جان انسان بروز پیدا می کند و در این شرایط است که انسان متذکر می شود و متوجه می شود که چه بر او گذشته است؛ متأسفانه ما مسلمان ها، اسلامی فکر می کنیم اما غربی زندگی می کنیم و حقیقت فکر ما بر اعمال ما تسری پیدا نکرده است.

 

شهدا مستغرق در رحمت الهی هستند

حجت الاسلام موحدی با اشاره به این که شهدا از حیات انسانی بهره مند شدند، گفت:خداوند در قرآن می فرماید: « وَلاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُواْ فِی سَبِیلِ اللّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیَاء عِندَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ،هرگز کسانى را که در راه خدا کشته شده‏اند، مرده مپندار، بلکه زنده‏اند که نزد پروردگارشان روزى داده مى‏شوند.»، از بین رفتن تن و جسم، نیستی و مرگ نیست، بلکه اگر تن در مسیر خدا از بین برود، این خود زنده ماندن و حیات پیدا کردن است.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: شهدا به سبب ویژگی ها و اخلاق حسنه و پاکی و اخلاصشان و همچنین شرایطی که جنگ دفاع مقدس مهیا کرده بود به حقیقت روح انسانی خود رسیده بودند که این مقام نصیب هر انسانی نمی شود. 

 

همرزم شهید رفیعی در پاسخ به این سؤال که وظیفه ما به عنوان رهروان راه شهدا چیست؟ گفت: جریان شهادت و حقیقت شهید باید در زندگی ما جریان داشته باشد؛ یکی از روش های صحیح در پیروی از شهدا، ایجاد تمایز بین حیات حیوانی و حیات انسانی است، از این رو باید سعی کنیم لحظه به لحظه حیات واقعی را شناخته و در آن زندگی کنیم.

 

این کارشناس مذهبی افزود: شهدا بین حیات حیوانی و انسانی تمایز قائل شده و در مسیر صحیح حرکت کرده بودند که در نتیجه آن توانستند شایستگی حضور در جوار قرب الهی را پیدا کنند.

 

وی با بیان این که ما باید دین را به عنوان مایه حیات بنگریم، افزود: ما باید تمام دستورات دین اعم از حجاب، پاکی، صداقت و خوش اخلاقی را به عنوان مایه حیات ببینیم؛ چرا که به این واسطه هست که انسان به حقیقت انسانی خود پی می برد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که شهدا مستغرق در رحمت الهی هستند، گفت: شهدا چراغ خاموش نشدنی هستند،از این رو با پیروی از سیره شهدا باید لحظه به لحظه بر روی عملکرد خود دقت کنیم و ببینیم چه بخشی از خواسته ها و آرزوهای ما بخش حیوانی ما را تأمین می کند؟ و چه بخشی از خواسته ها و آرزوهای ما بخش حیوانی ما را تأمین می کند؟ لذا ما باید زندگی واقعی و حیات طیبه را انتخاب کنیم.

 

گفتنی است در پایان این مراسم از طرف مدرسه علمیه حضرت زینب(س) از همسر و فرزندان شهید سردار ابوالفضل رفیعی تقدیر  به عمل آمد./1309/پ203/ب5

ارسال نظرات