۰۹ آذر ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۶
کد خبر: ۲۳۳۵۵۱
رییس اداره تبلیغات اسلامی ‌کاشان:

تعزیه زبان گویای تاریخ اسلام است

خبرگزاری رسا ـ رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان کاشان تأسیس انجمن تعزیه در این شهرستان را مهم قلمداد کرد و از تعزیه را به عنوان ابزاری برای پیام رسانی عاشورا و کربلا نام برد.
حجت الاسلام سيد عبدالصاحب حسيني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام سید عبدالصاحب حسینی رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان کاشان یک شنبه شب در جلسه آسیب شناسی تعزیه در سالن کنفرانس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان از تعزیه به عنوان نقل تاریخ و زبان گویای تاریخ اسلام نام برد و گفت: تعزیه نمایش و بیان یک دور تاریخ برای مخاطب است.

 

وی افزود: یک تعزینه خوب و اثرگذار می تواند از چندین جلسه سخنرانی برای بیننده و مستمع تأثیرگذارتر باشد به طوری که کلام و صحنه های تعزیه برای همیشه در ذهن مخاطب ثبت و ضبط شود.

 

به گفته وی تعزیه و تعزیه خوان در مقام بیان تاریخ و در قالب نمایش است و بر همین اساس باید دقیق مستند و به دور از انحرافات، خرافات و تحریف ها باشد.

 

حجت الاسلام حسینی گفت: گروه های تعزیه باید به نقاط و برجستگی های مهم واقعه عاشورا و کربلا بیشتر توجه داشته باشند چرا که گاهی اوقات در برخی از تعزیه ها ائمه اطهار مورد وهن و توهین تعزیه خوان ها قرار می‌گیرند.

 

رییس اداره تبلیغات اسلامی کاشان همچنین با تأکید بر مطالعه تاریخ عاشورا از سوی تعزیه خوان ها گفت: رفتار، نوع لباس و زندگی اهل بیت(ع) در تعزیه ها باید مورد توجه قرار داشته باشد و از ترویج برخی از بدعت ها در تعزیه ها جلوگیری شود.

 

حجت الاسلام حسینی با اشاره به ورود برخی از بدعت ها در تعزیه ها گفت: گروه های تعزیه برای جذب جمعیت بیشتر و مخاطب گرایی نباید به دنبال بدعت در تعزیه باشند.  

 

به گفته وی جذب مخاطب بیشتر برای تماشای تعزیه و مخاطب گرایی در تعزیه با استفاده از بدعت ها نباید ملاک امتیاز دهی برتر به تعزینه و گروه های تعزیه باشد.

 

رییس اداره تبلیغات اسلامی کاشان در ادامه بر توجه به محتوای تعزیه از سوی گروه های تعزیه و تعزیه خوان ها تأکید کرد و متذکرشد: گروه های تعزیه باید در پایان هر برنامه تعزیه ای که اجرا می کنند تأثیرگذاری آن در مخاطب ارزیابی کنند.

 

حجت الاسلام حسینی در ادامه با اشاره به این که نسل امروز نسل پرسش‌گری است گفت: بعد از اجرای هر برنامه سخنرانی و یا برنامه تعزیه، سؤالات بسیاری در ذهن مخاطب ایجاد می شود که باید توانایی پاسخگویی به سؤالات را داشته باشید.

 

وی همچنین با اشاره به لزوم توجه گروه های تعزیه به نسخ و نسخه های مستند تعزیه گفت: در تعزیه کمال، ادب، معرفت، تواضع و گذشت امام حسین را باید با استفاده از نسخه های تعزیه بیان شود.

 

لازم به توضیح است نخستین جلسه آسیب شناسی تعزیه با حضور رییس اداره تبلیغات اسلامی کاشان، معاون مدیر و رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان، اعضای انجمن تعزیه شهرستان کاشان و برخی از تعزیه خوان های این شهرستان یک شنبه شب در سالن کنفرانس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی‌کاشان شد.

 

لازم به ذکر است، با تأسیس انجمن تعزیه در شهرستان کاشان تاکنون یکصد نفر تعزیه خوان در شهرستان کاشان در قالب 15 گروه تعزیه خوان از سوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ساماندهی شده و دارای پرونده فعالیت هستند./1307/پ202/ب4

ارسال نظرات