۰۹ آذر ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۹
کد خبر: ۲۳۳۵۵۵
حجت الاسلام ابوترابی فرد در برنامه گفت وگوی ویژه خبری:

مجلس اجازه زیاده خواهی به غرب و آمریکا نخواهد داد/ تعامل مطلوبی با دولت داریم

خبرگزاری رسا ـ نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که مجلس با تاکید بر لزوم توجه به خطوط تعیین شده از سوی نظام در مذاکرات هسته ای، از تیم دیپلماسی حمایت می کند، گفت: مجلس اجازه زیاده خواهی به غرب و آمریکا نخواهد داد.
حجت الاسلام ابوترابي فرد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید محمدحسن ابوترابی فرد نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی یکشنبه شب در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما، با گرامی داشت یاد و خاطره شهید آیت الله سید حسن مدرس و روز مجلس، به بیان دیدگاه های خود پرداخت.
 
نایب رییس مجلس با تبیین شخصیت آیت الله شهید مدرس، از این شهید والا مقام به عنوان الگوی نمایندگان مجلس و سیاست مداری هوشمند و مجاهد فی سبیل الله یاد کرد و گفت: ما مجلس را با چهره این عالم نستوه می شناسیم، ایشان انصافا شخصیتی استثنایی در تاریخ سیاسی ایران است.
 
وی افزود: ایشان دانش، علم، فقه، زهد، ساده زیستی و تقوا، بصیرت سیاسی، درک عمیق مسائل ایران و جهان اسلام را با شجاعت به معنای واقعی کلمه گره زده بود و پیوند این ویژگی های از او یک شخصیت استثنایی ساخت.
 
نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی با اشاره به ایستادگی شجاعانه شهید مدرس در مقابل قرار داد وثوق الدوله، افزود: ایشان در مقابل این قرارداد تاکید کرد دولت انگلستان چکاره است که بخواهد استقلال و حق ما را به رسمیت بشناسد.
 
شهید مدرس چهره ای ماندگار در تاریخ سیاسی ایران است
این نماینده مردم در مجلس نهم ادامه داد: این نگاه با بسیاری از روشنفکران غرب زده متفاوت است، این همان نگاهی است که حضرت امام داشت و امروز رهبر معظم انقلاب بر آن پافشاری می کنند.
 
حجت الاسلام ابوترابی فرد روح استقلال طلبی شهید مدرس را نشات گرفته از دیانت آن شهید والا مقام دانست و تاکید کرد: ایشان تواضع می کرد و می گفت سیاست مدار نیستم، شهید مدرس سیاست مداری باهوش و زیرک بود و با شجاعت وظیفه خود را انجام می داد و ترسی از شاه نداشت.
 
وی از شهید مدرس به عنوان چهره ای ماندگار در تاریخ سیاسی ایران یاد کرد و گفت: ایشان با شجاعت در مقابل استبداد مدرن ایستاد و از استقلال و هویت ایرانی و اسلامی دفاع کرد و در این راه به درجه رفیع شهادت نائل شد.
 
مجلس نماد استحکام نظام و پیوند با توده های مردم است
حجت الاسلام ابوترابی فرد در ادامه به نقش و جایگاه مجلس در نظام اسلامی پرداخت و با استناد به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در این باره، تصریح کرد: نظام سیاسی از بالاترین اقتدار برخودار است که مشروعیت خود را از آرای مردم به دست آورده باشد.
 
نایب رییس مجلس ادامه داد: از این منظر مجلس برآمده از رای مردم نماد استحکام نظام و نماد پیوند نظام سیاسی با توده های مردم است، البته نهادهای سیاسی همه برآمده از رای مردم است، رهبری با یک واسطه از سوی مردم انتخاب می شود، رییس جمهور نیز منتخب مستقیم مردم است؛ نمایندگان مجلس نیز با رای مستقیم مردم انتخاب می شوند.
 
وی اقتدار مجلس را قائم به خویش توصیف و اضافه کرد: مجلس قدرت خود را به صورت مستقیم از آرای ملت بدست می آورد، اما دولت با رای اعتماد نمایندگان مردم شکل می گیرد.
 
این فعال سیاسی اضافه کرد: ما برای افزایش این اقتدار باید مردمسالاری را در کشور نهادینه کنیم، به هر میزان نمایندگان با رای بیشتری انتخاب شوند، قطعا موجب استحکام و اقتدار این نهاد خواهد شد.
 
وی درباره همگرایی و تعامل مجلس با دیگر قوا و نهادها، اضافه کرد: در قانون اساسی به منظور حفظ جایگاه قوای سه گانه و ایفای نقش صحیح آنها در مدیریت کشور و انضباط سه قوه، حرکت آنها در چارچوب وظایف تعریف شده، به صورت تفکیک بیان شده است، اما در عین حال ارتباط معنا داری را در قانون اساسی داریم.
 
حجت الاسلام ابوترابی فرد با بیان این که نقشه راه دولت را مجلس تصویب و تایید می کند، افزود: مجلس در جایگاه نظارتی خود باید رفتار دولت و وزرا را رصد کند و با ابزارهای مختلف راه را برای ارتقای کارآیی و افزایش رضایت مندی مردم فراهم کند.
 
اراده جدی بر تعامل حداکثری با دولت تدبیر و امید داشته و داریم
وی با بیان این که به هر میزان تعامل قوا منطقی تر و اصولی تر باشد کارآیی نظام بالاتر خواهد بود، تصریح کرد: در مجلس نهم اراده جدی داشته و داریم بر تعامل حداکثری با دولت تدبیر و امید، آغاز این تعامل با رای قاطع به وزرای پیشنهادی همراه بود.
 
وی افزود: در حوزه اقتصاد تلاش کرده ایم بالاترین تعامل را با دولت یازدهم داشته باشیم، تقدیم لایحه سال 93 در وقت مقرر و قانونی از سوی دولت تدبیر و امید انجام گرفت و مجلس نیز با سرعت و دقت این لایحه را بررسی و تصویب کرد.
 
نایب رییس مجلس گفت: انصافا بودجه سال 93 از شفافیت بسیار مطلوبی برخوردار بود، ما هم در همین راستا به یاری دولت شتافتیم، درباره هدفمندی یارانه ها با دولت به یک نظر مشترک رسیدیم، آنچه در مجلس تصویب شد، ارتقا یافت و می توانست دغدغه های دولت را بهتر پاسخگو باشد.
 
از تیم مذاکره حمایت می کنیم/ اجازه زیاده خواهی به غرب نمی دهیم
نایب رییس مجلس با بیان این که در حوزه های مختلف شاهد همکاری بسیار خوب مجلس با دولت بوده ایم، تصریح کرد: مجلس در عرصه مذاکرات هسته ای، نیز با تعریف چارچوب ها حمایت خود را از تیم مذاکره اعلام داشته و در مقابل زیاده گویی های و زیاده خواهی ایستاده ایم و اجازه این کار را به آنها نداده ایم و راه را برای موفقیت دولت و نظام هموار کرده ایم.
 
حجت الاسلام ابوترابی فرد خاطرنشان کرد: ما بر خطوط تعیین شده از سوی نظام پای می فشاریم؛ همان گونه که دولت و تیم مذاکره کننده نیز بر آن پای می فشارد و این مساله آنها را در موضع اقتدار در مذاکرات قرار می دهد.
 
منابع مورد نیاز مسکن مهر نباید موجب رشد نقدینگی در جامعه شود
وی در ادامه سخنان خود در برنامه گفت وگوی ویژه خبری در پاسخ به سؤالی درباره طرح مسکن مهر گفت: منابعی در دولت گذشته برای مسکن مهر پیش بینی شده بود که استفاده از آن به رشد نقدینگی و تورم خواهد انجامید و ما آثار آن را مشاهده کردیم.
 
حجت الاسلام ابوترابی فرد تاکید کرد: یکی از سیاست های درست دولت تلاش برای کنترل نقدینگی است و البته ما نقدی در این باره به دولت داریم.
 
وی اضافه کرد: اگر در حوزه مسکن و مسکن مهر منابعی نیاز است نباید از منابعی تامین شود که به رشد نقدینگی و تورم بینجامد و با رعایت این اصول باید مسکن مهر را دولت مدیریت کند و آنها نیز این دغدغه را دارند.
 
مردم مطالبات ملی از نمایندگان داشته باشند
نایب رییس مجلس در ادامه به تبیین وظایف مهم منطقه ای و ملی نمایندگان مجلس پرداخت و گفت: خواهش من از ملت عزیز این است که مطالبات خود را به مطالبات ملی تبدیل کنند.
 
وی کاهش تورم، رونق اشتغال و تولید، حل مشکل بیکاری، کاهش رابطه درآمدهای نفتی با هزینه های جاری کشور و امثال این موارد را از جمله مطالبات ملی دانست.
 
حجت الاسلام ابوترابی فرد با تاکید بر این که در حوزه های مختلف سیاست های جامع و دقیقی از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده و دولت و مجلس موظف به حرکت در این مسیر هستند، تصریح کرد: ما در عمل نیز باید در مسیر همین اهداف و سیاست ها حرکت کنیم و مردم باید از نمایندگان خود سؤال کنند که با کدامین برنامه می توان به افق های سند چشم انداز رسید.
 
وی یادآورشد: مردم بدانند مسائل مهم منطقه ای، استانی، شهرستانی و حتی روستایی در نگاه به مطالبات ملی پاسخ داده می شود، در کنار این نمایندگان باید مسؤولان اجرایی را برای پاسخ به مطالبات و مشکلات استانی و حوزه های انتخابیه کمک کنند.
 
نایب رییس مجلس شورای اسلامی درباره مشکل ارتباطی که مردم با نمایندگان دارند، اظهار داشت: در هر ماه یک هفته عموم قریب به اتفاق همکاران ما در حوزه های انتخابیه حضور می یابند، در پایان هر هفته نیز اکثر قریب به اتفاق نمایندگان عصر روز چهارشنبه به حوزه انتخابیه می روند و شنبه شب به تهران باز می گردند و از نزدیک در جریان مشکلات مردم قرار می گیرند و با مردم در ارتباط هستند.
 
وی با اذعان به برخی محدودیت ها برای پاسخگویی به توقعات مردم در حوزه های انتخابیه نمایندگان، یادآورشد: در مجلس همکاران ما دفتر دارند و مردم می توانند مشکلات و مسائل خود را با وکلا و منتخبان خود در جریان بگذارند. /924/پ201/ج
ارسال نظرات