۱۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۴
کد خبر: ۲۳۳۹۳۸
استاد حوزه و دانشگاه:

معرفت شرط مقبولی زیارت است

خبرگزاری رسا ـ مبلغ و پژوهشگر حوزوی با اشاره به این که هدف انسان از زیارت قبور و مزار ائمه و بزرگان دین باید کسب معرفت به مقام آن ها و رسیدن از این مقام به معرفت الهی باشد، گفت: معرفت لازمه قبولی زیارت های انسان است.
علوي تهراني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سیدمحمدباقر علوی تهرانی، استاد حوزه و دانشگاه، شب گذشته در برنامه تلویزیونی یاد خدا از شبکه قرآن و معارف سیما پخش شد با بیان این که در اسلام برای هر چیز آداب دقیقی ذکر شده است، افزود: افزون بر آدابی که در کتاب های گوناگون برای زیارت قبور ائمه(ع) و بزرگان دین ذکر شده انسان باید در زیارت به نیت خود توجه زیادی داشته باشد.

 

وی با اشاره به این که نیت انسان باید از زیارت قبور ائمه(ع) رسیدن به معرفت در خصوص آنها و پس از آن رسیدن به معرفت الهی با استفاده از این معرفت باشد، گفت: معرفت لازمه قبولی زیارت انسان است و انسانی که به زیارت قبور ائمه و بزرگان دین نائل شود ولی به معرفت نرسد تنها رنج سفر و سختی راه را بر خود تحمیل کرده است.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که عده ای به قصد مسافرت از شهر و دیار خود عازم می شوند و چون زیارتگاه ائمه(ع) در مسیر راه آنها است به زیارت این آرمگاه ها شریف می روند، تاکید کرد، زیارت این افراد همراه با معرفت نیست زیرا زائر تنها به یک قصد از خانه خارج می شود آنها هم زیارت مزار مورد توجه اوست.

 

 

حجت الاسلام علوی تهرانی با اشاره به این که بیشتر ما با هزاران انگیزه به غیر از زیارت و معرفت به زیارت قبور ائمه می رویم، عنوان کرد: اگر می خواهیم زیارت ما مورد قبول خداوند قرار گرفته و در قیامت به واسطه این زیارت آمرزیده شویم باید تنها به خاطر کسب معرفت و رضایت الهی از خانه خارج شده و هدف ما زیارات باشد که به این ترتیب در کنار زیارت انجام سایر کارها اشکالی ندارد.

 

وی با بیان این که همه ما فکر می کنیم مثلا با زیارت حرم اهل بیت(ع) به ویژه امام حسین(ع) و سایر بزرگواران بهشت و شفاعت خداوند بر ما واجب می شود گفت: در حالی که بیشتر ما نسبت به نیت های خود برای زیارت غافل هستیم و در روایات ذکر شده تنها زیارتی مورد قبول است که انسان در آن حق معرفت الهی را بشناسد.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که زیارات واقعی و از روی معرفت انسان را به کمال می رساند، ادامه داد: اگر انسان جایگاه ولایت و امامت را به خوبی بشناسد با زیارت ائمه و توسل به آنها راه خویش را در ظلمت جهان پیدا کرده و می تواند با نور ائمه صراط مستقیم تا رسیدن به قرب الی الله بدون این که دچار انحراف و خطا شود طی کند.

 

حجت الاسلام علوی تهرانی با بیان این که فلسفه زیارت کسب معرفت به ائمه و شناخت جایگاه ایشان است، یادآور شد: اگر انسان امام بر حق خود را بشناسد در هر زمانی در کنار او خواهد بود و از راه و روش این بزرگواران پیروی خواهد کرد که اصل دین هم با پیروی از ائمه و تمسک به قرآن که اهل بیت(ع) قرآن ناطق هستند به دست می آید./837/پ202/ف

ارسال نظرات