۱۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۸
کد خبر: ۲۳۳۹۶۳
استادیار دانشگاه المصطفی مطرح کرد؛

زبان هنرمندانه حلقه مفقوده آثار تبلیغی

خبرگزاری رسا ـ استادیار دانشگاه بین المللی المصطفی با اشاره به ضرورت تغییر نگاه نسبت به اثرهای بشر گفت: در نگاهی توحیدی حتی ساخته‌های بشری هم آیت و نشانه‌ خدا است، و در اینجا هم قرار نیست رویش بنویسیم اثر دینی تا نشانه‌ خدا باشد. با چنین نگاهی هر پیام هنر‌مندانه‌ای جلو‌ه‌ای از خدا است.
هنر دینی
حجت الاسلام امیر خداوردی، استادیار دانشگاه بین المللی المصطفی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، اثری را که تنها نام «نشردینی» را بر دوش بکشد دارای اشکال دانست و گفت: اگر اثری تنها اسمش دینی باشد و با این هدف نوشته شود و مقصود از این دینی بودن صرف در خدمت و راستای دین بودن باشد، در این صورت چنین اثری در جهلی کور و یا تکبری مفرط غوطه‌ور است و اساساً مخالف و معارض آموزه‌های خودِ دین است.
 
حجت الاسلام خداوردی اثری که ویژه دین نوشته شود را در دو مورد بدون فایده بیان کرد و افزود: چنین اثری یا دین را به قدری سطحی و مبتذل دانسته که بشود به راحتی و بی‌هیچ پیچیدگی فهمیدش و بالتبع به آن خدمت کرد و یا این که خود را چنان بزرگ و متعالی دانسته که بتواند دین را در برگرفته و در راستای آن حرکت کند.
 
وی تصریح کرد: به فرض این که دین مجموعه‌ای از پیام‌ها باشد و مقصود از پیام‌های دینی صرفاً همان احکام و تکالیف الهی باشد با چنین فرضی بهترین قالب برای ارائه‌ پیام دینی همان قالب علمی کتاب‌های فقهی و کلامی باشد.
 
استادیار دانشگاه المصطفی هنر نمایی طبیعت را نشانه های خداوند دانست و خاطرنشان کرد: اما نیاز نیست فقط بگوییم دینی تا یک اثر دینی شود زیرا زمانی یک گل را می‌بینیم یک منظره‌ زیبا می‌بینیم و بوی معطری را استشمام می‌کنیم با هر هنری از هنرنمایی‌های طبیعت که رو به رو می‌شویم این نشانه‌ا‌ی از نشانه‌های خدا است.
 
حجت الاسلام خداوردی با اشاره به ضرورت تغییر نگاه نسبت به اثرهای بشر گفت: در نگاهی توحیدی حتی ساخته‌های بشری هم آیت و نشانه‌ خداست، و در اینجا هم قرار نیست رویش بنویسیم اثر دینی تا نشانه‌ خدا باشد. با چنین نگاهی هر پیام هنر‌مندانه‌ای جلو‌ه‌ای از خداست، با همچو نگاهی اثر هنریِ غیر دینی یا غیر الهی نداریم؛ بنابراین اگر هنرمندی، هنری انجام داد این عمل هنرمندانه‌اش موجب تحسین حمد می‌شود؛ از این حیث که هنرمندانه است به خدای سبحان برمی‌گردد چرا که همه‌ حمد‌ها برای خدا است.
 
وی خاطر نشان کرد: هنر درجه دارد همان گونه که برخی آیات، آیات اعظم است، هنرنمایی اش به مراتب بیشتر از باقی آیات است و این است که کار هنرمندان را در رتبه‌های مختلف قرار می‌دهیم؛ اما همگی نشانه‌ یک حقیقت واحد است.
 
استادیار دانشگاه المصطفی با اشاره به اشکال ارائه دین به وسیله کتب فقهی و کلامی گفت: از مهمترین مشکلات این است که مطالعه‌ کتاب‌های علمی فقهی یا کلامی ممکن است برای عده‌ زیادی از افراد جذابیت و گیرایی نداشته باشد و هر مشکلی که از جلوه‌ هنر و زیبایی می‌کاهد، هر مشکلی که مانع بروز هنر و زیبایی می‌شود، از هر حد و رسم که باشد، مشکلی در ارائه‌ پیام الهی به حساب خواهد آمد.
 
حجت الاسلام خداوردی اصلی‌ترین اختلال‌ها در عرصه‌ نویسندگی و هنر را خلط بین هنر و دین بیان کرد و افزود: نباید دین را جدا از هنر و هنر را غیر از دین بپنداریم، اگر سنخیتی میان‌شان در نظر نگیریم، در این صورت خدمت هر یک به دیگری اختلال‌های فراوانی را پدید می‌آورد؛ بنابراین باید برای بهبود این مشکل فاصله دین و هنر را یرطرف کنیم./1322/ت302/س
ارسال نظرات