۱۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۳
کد خبر: ۲۳۳۹۹۶
حجت الاسلام والمسلمین فلاح زاده:

نگاه حرام قلب انسان را آلوده می‌کند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه چشم ورودی دل دانست و گفت: بنابراین انسان اگر مراقب چشم خود نباشد قلب و فکرش نیز آلوده می‌شود بنابراین برای این که از قلب و فکر خود محافظت کنیم باید بر نگاه های خود مسلط شویم.
حجت الاسلام والمسلمين فلاح زاده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمدحسین فلاح زاده، استاد حوزه و دانشگاه، بعد از ظهر امروز در برنامه تلویزیونی عروة الوثقی که از شبکه قرآن و معارف سیما پخش شد با بیان این که در اسلام تمامی رفتارها از جمله نگاه کردن دارای آداب خاصی است، گفت: در اسلام برای نگاه کردن به محارم، نامحرمان و نگاه کردن به نعمات عالم آداب خاصی وجود دارد که هرکدام از آنها در کتاب های فقهی و رساله های احکام به وضوح توضیح داده شده است.

 

وی با بیان این که در احکام اسلامی نگاه کردن برای اولین بار به هر کس چه محرم و چه نامحرم حلال است، اظهار داشت: برای این که انسان دچار گناه نشده و زمینه گناه در او فراهم نشود توصیه شده تا جایی که برای انسان ممکن است از نگاه به نامحرم خود داری کند.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که انسان در خصوص نگاه به محارم به خصوص همسر هیچ محدودیتی ندارد، ادامه داد: بر خلاف نگاه به همسرانشان باید در ارتباط با سایر محارم خود حدود حجاب را که خدا در همه جا وضع کرده رعایت کند تا زمینه گناه در این افراد فراهم نشود برای مثال مادر خانواده به همه فرزندان و دامادهایش محرم است اما اگر حجاب خود را حفظ کند بهتر است و امنیت اعضای خانواده به خصوص جوانان افزایش می یابد.

 

حجت الاسلام والمسلمین فلاح زاده با اشاره به این که نگاه به نامحرم به هیچ وجه جایز نیست، افزود: انسان اگر به قصد شهوت و لذت جویی به دیگران نگاه کند این نگاه او حرام است به همین خاطر برای آن که انسان از نگاه به نامحرم دچار شهوت و لذت جویی نشود اسلام نگاه به نامحرم را حرام کرده و جایز نمی داند.

 

وی تاکید کرد: خداوند به جز نامحرم نگاه به تمامی مخلوقات عالم را جایز کرده و چشم را برای دیدن به انسان داده و از انسان می خواهد از چشم که یک نعمت فوق العاده الهی است به نحو صحیح استفاده کند تا بتواند به عظمت پروردگار و خلقت بی عیب و نقص جهان هستی پی ببرد.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که نگاه یکی از دام گاه ها شیطان است که انسان را در معرض گناه قرار می دهد، اظهار داشت: همانطور که بزرگان دین و ائمه (ع) فرموده اند نگاه شهوت آلود به نامحرم تیری زهرآلود از جانب شیطان است به همین خاطر انسان باید نگاه خود را کنترل کند و پس از این که اولین بار به شخص نگاه کرد از نگاه مجدد به قصد لذت جویی به شخص خودداری کند.

 

حجت الاسلام والمسلمین فلاح زاده با تاکید بر این که انسان اگر نگاه خود را مراعات کند قلب و دلش هم پاک می ماند، افزود: نگاه کردن به عکس و فیلمی که در حال پخش زنده نباشد و انسان صاحب آن را نشناسد جایز است اما نگاه شهوت آلود و از روی قصد به برنامه های تلویزیونی زنده را فقها جایز نشمرده اند.

 

وی یادآور شد: چشم انسان ورودی دل اوست بنابراین انسان اگر مراقب چشم خود نباشد قلب و فکرش هم آلوده می شود بنابراین برای این که از قلب و فکر خود محافظت کنیم باید بر نگاه های خود مسلط شویم. /837/پ202/ف

ارسال نظرات