۱۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۹
کد خبر: ۲۳۳۹۹۷
مدیرکل اوقاف خراسان شمالی خبر داد:

اجرای پروژه های مرمت و بازسازی در 52 امامزاده خراسان شمالی

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی گفت: در حال حاضر عملیات عمرانی مرمت و تخریب و بازسازی در 52 بقعه متبرک و امامزاده شهرستان های مختلف این استان در حال اجرا است.
حجت الاسلام سهرابي - نشست با خبرنگاران

حجت الاسلام سیف الله سهرابی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، با اشاره به این که در استان 156 امامزاده و بقعه متبرک ثبت شده وجود دارد، اظهار داشت: از این تعداد در حال حاضر عملیات عمرانی شامل مرمت و تخریب و بازسازی در 52 امامزاده و بقعه متبرک در حال اجرا است.

 

وی با اشاره به این که از 52 بقعه و امامزاده مزبور در 15 مورد آن عملیات تخریب و بازسازی در حال اجرا است، اضافه کرد: به طور متوسط اجرای این 15 پروژه حدود 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

 

حجت الاسلام سهرابی خاطرنشان کرد: همچنین اداره کل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی به منظور برنامه ریزی دقیق در زمینه اجرای عملیات عمرانی بقاع متبرک و امامزاده های استان، اقدام به اجرای تعداد 15 طرح جامع در این اماکن مقدس کرده است.

 

به گفته وی افزون بر این در برنامه سال های آینده تهیه طرح جامع برای تمامی امامزاده ها و بقاع متبرک استان خراسان شمالی پیش بینی شده که با اجرای این طرح حدود موجود عرصه و عیان ساختمان امامزاده و آینده پروژه مشخص و طراحی می شود.

 

حجت الاسلام سهرابی با اشاره به این که در زمینه اجرای طرح های عمرانی بقاع متبرکه در استان شاخص ترین پروژه اجرای طرح جامع حرم مطهر حضرت سیدعباس بن موسی بن جعفر(ع) بجنورد، برادر گرامی امام رضا(ع) است، افزود: این طرح در 20 هکتار تهیه شده و در حال حاضر نیز در قالب فاز نخست این طرح توسعه شبستان ها به مساحت هزار و 500 مترمربع در مرحله آینه کاری بوده و قابل بهره برداری است.

 

وی اضافه کرد: بخش های دیگر فاز نخست طرح جامع این امامزاده شامل بازسازی تربیت خانه در 400 مترمربع و احداث شبستان ضلع شرقی به متراژ 800 مترمربع است که در حال حاضر به پایان رسیده است.

 

به گفته حجت الاسلام سهرابی در مرحله بعدی طرح، اجرای صحن به متراژ شش هزار و 500 مترمربع در دستور کار قرار دارد که در این راستا در حال حاضر اجرای پروژه رواق چشمه دیوار بیرونی به طول 280 متر در دست انجام است.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی در ادامه در مورد عملیات احداث ساختمان های اداری اوقاف و امور خیریه در استان نیز اظهار کرد: تاکنون پروژه های احداث ساختمان های اداری اوقاف در خراسان شمالی بیش از 65 درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند.

 

به گفته وی افزون بر این به همت اداره کل اوقاف و امور خیریه استان، در سال جاری چهار پروژه عمرانی با کاربری مسکونی تجاری با مشارکت موقوفه و بخش خصوصی موقوفات در دست اجرا است.

 

حجت الاسلام سهرابی همچنین با بیان این که اجرای GIS برای رقبات موقوفات باعث شناسایی کامل موقوفات از لحاظ اطلاعات مکانی و توصیفی شده و در برنامه های آینده جهت هر نوع برنامه ریزی قابل اجرا است، افزود: در این راستا اداره کل اوقاف استان برای حدود چهار هزار رقبه اقدامات نقشه برداری، برداشت مختصات ماهواره و ایجاد لایه های اطلاعاتی را انجام داده و خراسان شمالی در این زمینه جزء استان های مؤفق کشور محسوب می شود.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی در پایان با اشاره به اجرای طرح های تعمیر و مرمت موقوفات در استان، اظهار کرد: در این زمینه امسال تعمیر و مرمت موقوفات بیش از 90 درصدپیشرفت فیزیکی داشته که این موضوع باعث بهره وری بیشتر از موقوفات، افزایش اجاره بها و اجرای به موقع نیات خیر واقفین نیک اندیش شده است./9314/ت302/ب5

ارسال نظرات