۱۲ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۰
کد خبر: ۲۳۴۰۶۶
کارشناس برنامه روشنا:

صبر جمیل حضرت زینب ثمره علم و عبادت است

خبرگزاری رسا ـ‌ کارشناس مذهبی، آگاهی را سبب آرامش انسان خواند و بیان داشت: صبر و بردباری از خاصیت‌های علم و آگاهی است و علم الهی حضرت زینب(س) در کنار ظرفیت عظیم معنوی ایشان سبب وسعت روح و صبر جمیل این بانوی بزرگوار شده است.
مهري سويزي، مشاور و مديرکل دفتر زنان وزارت آموزش و پرورش

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم مهری سویزی، استاد دانشگاه، عصر امروز در برنامه روشنا شبکه جام جم صدا و سیما با اشاره به شناخت اندک جامعه از سیره اهل بیت(ع) اظهار داشت: ما از زندگی امام حسین(ع) فقط به اندازه نیم روز عاشورا مطلع هستیم در صورتی که برای شناخت ائمه اطهار(ع) باید زندگی ایشان را به طور عمیق مورد مطالعه و بررسی قرار دهیم.

 

این کارشناس مذهبی یادآور شد: کاروان هشتاد نفری اسرای کربلا که اکثر آنها را زنان و کودکان تشکیل داده بودند مسافت 2400 کیلومتری کربلا، کوفه و شام را در اوج سختی، ملامت و اهانت به سرهای شهدای کربلا را طی کردند.

 

سویزی به مدیریت حضرت زینب(س) در اوج مصیبت‌های کربلا اشاره کرد و افزود: حضرت زینب(س) کاروان اسرا را به شیوه‌ای مدیریت بحران کردند که از فضیلت‌های دینی و احکام اسلامی منحرف نشدند چنان که حضرت زینب(س) در آن شرایط دشوار و گرسنگی کودکان حکم خدا را اجرا کردند و صدقه از کسی نپذیرفتند.

 

وی آگاهی را سبب آرامش انسان خواند و بیان داشت: صبر و بردباری از خاصیت‌های علم و آگاهی است و علم الهی حضرت زینب(س) در کنار ظرفیت عظیم معنوی ایشان سبب وسعت روح و صبر جمیل این بانوی بزرگوار شده است.

 

سویزی، آگاهی بخشی به مردم و برانگیختن عواطف انسانی را از اقدامات حضرت زینب(س) در مسیر کوفه تا شام دانست و یادآور شد: همان گونه که حضرت زینب(س) به محمل‌ها پارچه سیاه زدند ما نیز در ایام عزاداری با تأسی به اهل بیت(ع) همزاد پنداری کرده و از برخی تفریحات پرهیز کنیم.

 

وی خداوند را بهترین بیینده و داور بر اعمال انسان خواند و افزود: حضرت زینب(س) در مجلس یزید فرمودند «چون خدا شاهد و ناظر بر اعمال ما می‌باشد این مصیبت ها بر من گوارا است.»

 

سویزی، نام «فاطمه» را به معنای جدا کننده حق از باطل عنوان کرد و گفت: یزید هنگامی که از اطرافیان پرسید «این خانم کیست؟» به او گفتند «او زینب(س) دختر فاطمه(س) است» که آوردن نام فاطمه در مجلس یزید به حاضران یادآوری کرد که کلام حضرت زینب(س) حق را از باطل جدا می‌کند.

 

وی خاطرنشان کرد: حجاب حضرت فاطمه(س) موجب جداشدن زن از جامعه نشد بلکه  ایشان با حضور پررنگ خود در حمایت از ولایت و جدایی حق از باطل کوشیدند.

 

این کارشناس مذهبی تأکید کرد: عالی‌ترین مرتبه تکریم و اطاعت از خدا این است که انسان حتی در سخت‌ترین شرایط نیز از حق جدا نشود همان گونه که حضرت زینب(س) در پاسخ به زخم زبان یزید فرمودند «الحمدلله الذی اکرمنا» خدا را شکر می‌کنم که ما را با پیامبرش کرامت داد.

 

وی در ادامه به تفاوت واژه «فوت و موت» اشاره کرد و گفت: حضرت یحیی(ع) می فرمایند«الفوت اشد من الموت» فوت بسیار سخت‌تر از موت است زیرا موت انقطاع از خلق است اما فوت جدا شدن از حق است یعنی فردی که در انجام مأموریت‌ها کوتاهی می‌کند و بر ممنوعیت‌ها اصرار دارد.

 

سویزی با اشاره به پیام حضرت زینب(س) افزود: پیام حضرت زینب(س) برپا کردن خیمه وفاداری در کنار خیمه عزاداری است که عزاداران سیدالشهدا(ع) همان گونه که برای امام حسین(ع) بر سر و سینه می‌زنند دست رد بر دشمنان فکر و عقیده سیدالشهدا(ع)‌ نیز بزنند و به فرهنگ ایشان پایبند باشند./908/پ202/س

ارسال نظرات