۱۲ آذر ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۶
کد خبر: ۲۳۴۰۸۲
استاد حوزه و دانشگاه:

نگاه علمی طلبه باید اجتهادی باشد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که طلبه باید با نگاه اجتهاد درس بخواند، اظهار کرد: نگاه اجتهاد به درس به معنای مجتهد شدن نیست بلکه او باید با اجتهاد عملی درس بخوانند و هویت طلبگی را در خود ایجاد کنند
طلبه حوزه علميه حجت الاسلام ماهري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام یاسر ماهری، استاد حوزه و دانشگاه، در جمع طلاب حاضر در سلسله مباحث هویت طلبگی در مدرسه مدینه العلم قم با بیان این که  اجتهاد در حقیقت باید با نگاه نظارت بر منابع و نظارت بر مردم باشد، گفت: رهبر انقلاب اسلامی می فرمایند طلبه باید همچون ماهی باشد در بین مردم و مردم برای او باید حکم آب دریا را داشته باشند.

حجت الاسلام ماهری با اشاره به این که خیلی از مشکلاتی که جامعه امروز ما با آن درگیر است متاسفانه ناشی از عدم شناخت روحانیت از هویت طلبگی آنان است، ابراز کرد: طلبه اگر نگاه جامعی به مردم نداشته باشد اساسا طلبه نیست و فقط شمایی از طلبگی را دارد.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که پیامد های شناخت هویت طلبگی می تواند برای خود طلبه در زندگی شخصی او مفید باشد، گفت: اولا طلبه با شناخت هویت طلبگی خود یک دین شناس کاربردی برای جامعه خواد شد و این موضوع از وی یک طلبه دارای استقلال شخصیتی صادق در عین مردم گرائی واقعی خواهد ساخت.

وی ادامه داد: تاثیرگذاری و جریان سازی در جامعه و ایجاد نشاط شخصیتی در طلبه از مهم ترین گزاره های شناخت هویت صادق طلبگی است.

حجت الاسلام ماهری با بیان این که در جامعه امروزی متاسفانه برخی از مشاوران خانواده که اصطلاحا متخصص هستند برای خانواده ها از آلبوم خانوادگی یک آلبوم حسرت می سازند، گفت: هویت واقعی طلبگی یعنی اینکه یک طلبه آنقدر با جامعه اطرافش خو گرفته باشد که بتواند از زندگی اطرافیان و مشکلات جامعه درس بگیرد نه این که در آینده به خاطر دوری از اجتماع مردم و حجره نشینی رنج کشیده و حسرت بخورد.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به سبک زندگی اسلامی که چندی است از سوی امام خامنه ای به حوزه ابلاغ شده است، اظهار کرد: در حقیقت ملاک دین شناسی مردم یک زمان مبانی سبک زندگی اسلامی است.

وی افزود: طلبه باید این توانایی را پیدا کند که یک جامعه را خوب تحلیل کند و نقاط ضعف و قوت آن را بشناسد تا بتواند برای تعالی آن تبلیغ مفیدی از دین داشتن باشد و برای این که این جامعه را خوب بشناسد باید کامل  مدرنیته و شالوده آن را بشناسد و تسلط کامل داشته باشد.

حجت الاسلام ماهری با اشاره به این که مطالعه تخصصی در حوزه غرب شناسی برای همه طلاب حوزوی امروزه یک ضرورت واجب است، گفت: از مهم ترین مبانی غرب شناسی شناخت مدرنیته و نسبیت گرایی است چرا مه غرب قصد دارد امروزه با همین نسبت گرایی در حوزه های مختلف جامعه اسلامی را از هدف اصلی آن منحرف کند.

وی همچنین افزود: هرچقدر میزان درخواست نیازهای مردم از منابع دین گسترده تر و بیشتر باشد طلاب هم باید در زمینه استخراج منابع دین براساس نیازهای مردم عملکرد قوی تری داشته باشند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که طلبه باید برای مردم وارد حوزه شود، اظهار کرد: امروزه تعداد زیادی از دانشجوایان رشته های مختلف گرایش وسیعی برای ورود به حوزه پیدا کرده اند  که متاسفانه هدف آنها از این کار خدمت به مردم نیست بلکه می خواهند از فشارهای روانی جامعه فرار کنند.

وی ادامه داد: طلبه باید بداند که برای مردم و جامعه باید وارد حوزه شود و به پژوهش در دین بپردازد نه به خاطر فرار از مردم و جامعه زیرا با این کار  نه تنها فرد به هدف خود نمی رسد بلکه حوزه هم از مسیر تعریف شده خود خارج می شود./837/پ203/س

ارسال نظرات