۱۲ آذر ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۹
کد خبر: ۲۳۴۰۹۰

همایش ملی فلسفه فقه در قم برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ همایش ملی «فلسفه فقه با تأکید بر مکتب فقهی امام خمینی (ره)» از سوی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قم برگزار شد.
همايش ملي فلسفه فقه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، این همایش ملی «فلسفه فقه با تأکید بر مکتب فقهی امام خمینی(ره) امشب با حضور حجت الاسلام و المسلمین علی‌اکبر رشاد، رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و حجت اسلام و المسلمین ابوالقاسم علیدوست، استاد سطح عالی حوزه علمیه قم و حجت الاسلام علی محمدی جورکویه، دبیر علمی همایش و مدیر گروه فقه و حقوق پژوهشگاه اندیشه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در سالن پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.

 

در ابتدای این جلسه حجت الاسلام علی محمدی جورکویه، به گزارشی از مقالات و پیش نشست‌های این همایش پرداخت و گفت: در عرصه فلسفه فقه 40 اثر مکتوب شده است و 300 مقاله علمی در نشریات همچون قبسات، حقوق اسلامی، ذهن و کتاب نقد ارائه شده است.

 

حجت الاسلام علی محمدی بیان کرد: بیش از 20 همایش در عرصه فلسفه مضاف و فلسفه فقه برگزار شده است و 20 اثر جدید در این موضع به زودی منتشر می‌شود.

 

وی اظهار داشت: برای همایش فلسفه فقه شورای علمی تشکیل شد و این شورای موضوعات و مقالات این همایش را تبیین کرد و محققین و دانش‌پژوهان پژوهشگاه اندیشه اسلامی مقالات متنوعی در این موضوع ارائه کردند.

  

در ادامه حجت الاسلام علی سبحانی پیام کتبی حضرت آیت الله جعفر سبحانی را درباره برگزاری این همایش ملی «فلسفه فقه با تأکید بر مکتب فقهی امام خمینی(ره)» را بیان کرد.

 

حجت الاسلام و المسلمین علیدوست در ادامه این جلسه به تبیین فلسفه فقه حکومتی پرداخت و گفت: فلسفه مضاف مسأله­ای جدیدی است که حدود دو دهه به آن پرداخته شده است و شاخه‌ها مختلف از علوم اسلامی در بر می‌گیرید و فلسفه فقه از همان ابتدای شکل گیری فقه مضاف مطرح بوده است.

 

استاد دروس عالی حوزه علمیه قم ابراز کرد: فلسفه فقه، گزارش، توصیف و تحلیل و تاریخچه‌ای از احکام فقهی، سیره معصومین در بیان احکام، روش فقهیان در استنباط احکام، بیان کننده غایات و اهداف فقه است که این موضوعات و مباحث در رساله‌ها عملیه و کتاب­های فقهی استدلالی تبیین کرد.

 

حجت الاسلام و المسلمین علیدوست گفت: برگزاری چنین همایش‌هایی سبب پیشرفت فقه و علوم اسلامی در جهان امروز می‌شود و استمرار چنین نشست‌هایی سبب تأسیس مسائل جدید در فقه اسلام و به و جود آمدن دانش‌های نو در علوم اسلامی می‌شود.

 

حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر رشاد همایش گفت: سیزدهمین سالی است که همایش فقه حکومتی برگزار می‌شود و سال گذشته از حضور حضرت آیت الله سبحانی در این همایش بهره بردیم و در این همایش هم از پیام کتبی ایشان استفاده کردیم.

 

 وی به تاریخچه تحول در علوم اسلامی پرداخت و گفت: تحول در علوم اسلامی و گفتمان مجدد از در سال 1320 در حوزه فقه، کلام فلسفه اسلامی به وجود آمده و دستاوردهای مناسبی برای دین پژوهی داشته است.

 

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان کرد: علامه طباطبایی در عرصه فلسفه و حکمت اسلامی، امام خمینی(ره) در زمینه فقه اسلامی و شهید مطهری در حوزه کلام اسلام نوآوری‌های و دستاوردهای در علوم اسلامی ایجاد کرده‌اند.

 

در پایان سه مقاله برتر همایش «فلسفه فقه با تأکید بر مکتب فقهی امام خمینی (ره)» نقد و بررسی شد./998/پ202/ف

ارسال نظرات