سومین همایش ملی ارتقای کیفیت محصولات فرهنگی برگزار میشود
به گزارش خبرگزاری رسا، همایش ملی ارتقای کیفیت محصولات فرهنگی، نظر به فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) پیرامون ضرورت ارتقای کیفیت ومحصولات فرهنگی کشور، سومین همایش ملی و دومین جشنواره ارتقای کیفیت آثار، محصولات و فعالیت های فرهنگی با هدف فراهم کردن زمینه مدیریتی و محتوایی لازم جهت ارتقای کیفی تمامی فعالیت ها و محصولات فرهنگی، اردیبهشت ماه سال آینده به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و مشارکت دستگاه های فرهنگی برگزار خواهد شد که نشست های این همایش پیرامون بررسی مقالات دستگاه های دولتی با حضور دبیر جشنواره و نمایندگان سازمان ها از اول آذر ماه سال جاری برگزار شده است.
شایان ذکر است، دومین همایش ملی و اولین جشنواره ارتقای کیفیت محصولات وفعالیت های فرهنگی تیرماه سال گذشته درسالن همایش های بین المللی برج میلاد، با همکاری دستگاه های فرهنگی عضو شورای فرهنگی و مشارکت 1600 نفر از مدیران ارشد و میانی دستگاه های فرهنگی با برپایی نمایشگاه محصولات فرهنگی، برگزاری پنل و کارگاه های تخصصی برگزار شد.
امسال نیز دبیرخانه همایش در مرکز مطالعات فرهنگی شهر تهران مسئولیت دبیرخانه دائمی ارتقای کیفیت را برعهده دارد و علاقهمندان میتوانند چکیده مقالههای خود را با محورهای تایید شده شورای اصلی این همایش تا 30 آذر و اصل مقالهها را تا 30 بهمن 93 به پایگاه اطلاعرسانی دبیرخانه سومین همایش ارتقای کیفیت آثار، محصولات و فعالیتهای فرهنگی ارسال کنند.
محورهای سومین همایش ارتقای کیفیت محصولات و فعالیت های فرهنگی به شرح ذیل است:
الف ـ مبانی، اصول، ارزش ها و اهداف کیفیت فعالیت ها و محصولات فرهنگی:
- مبانی، مفاهیم، ابعاد و مصادیق کیفیت در اندیشه و فرهنگ اسلامی (قرآن و عترت)
- جهت گیری ها، ویژگیها، ارزشهای اساسی، خط مشی ها و سیاست گذاری های ناظر بر ارتقاء کیفیت فعالیت ها و محصولات فرهنگ.
- آینده پژوهی و آینده نگاری و ترسیم و تبیین نقشه راه ارتقاء کیفیت فعالیت ها و محصولات فرهنگی.
- نیاز سنجی، مخاطب شناسی و تبیین کیفیت فعالیت ها و محصولات فرهنگی در افق چشم انداز 1404.
- بررسی و رصد ارتقاء کیفیت فعالیت ها و محصولات فرهنگی در اسناد بالادستی نظام.
ب ـ آسیب ها، چالش ها، متغیرها و عوامل موثر بر ارتقاء کیفیت فعالیت ها و محصولات و فرهنگی.
- آسیب شناسی وضع موجود کیفیت فعالیت ها و محصولات فرهنگی به لحاظ محتوا، تنوع و جذابیت.
-بررسی و تحلیل چالش ها، موانع و مشکلات ساختاری و قانونی فرا روی ارتقاء کیفیت فعالیت ها و محصولات فرهنگی.
-بررسی و تحلیل چالش ها، موانع و مشکلات رفتاری (مدیریتی و انسانی) فرا روی ارتقاء کیفیت فعالیت ها و محصولات فرهنگی.
-فرهنگ سازی و شناسایی مولفه ها و شاخص های فرهنگی ـ اجتماعی موثر بر ارتقاء کیفیت فعالیت ها و محصولات فرهنگی با تاکید بر فرهنگ اسلامی ـ ایرانی.
-مطالعه، شناسایی، تحلیل و معرفی عوامل سیاسی ـ اقتصادی موثر بر ارتقاء کیفیت فعالیت ها و محصولات فرهنگی.
ج ـ فرآیندها، روش ها و استانداردهای ارتقاء کیفیت فعالیت ها و محصولات فرهنگی مبتنی بر آموزه های دینی و فرهنگ بومی:
- مفهوم پردازی و پیشنهاد استانداردها (معیارهای) مناسب و دقیق در جهت تولید و توزیع محصولات و خدمات فرهنگی.
- بررسی و تبیین چگونگی طبقه بندی محصولات و خدمات فرهنگی و طراحی نظام کدینگ محصولات.
- مطالعه و بررسی تطبیقی تجارب سایرکشورها پیرامون ارتقاء کیفیت فعالیت ها و محصولات فرهنگی در سایر کشورها.
-طراحی مدل های بومی سنجش و ارزیابی فعالیت ها و محصولات فرهنگی مبتنی بر فرهنگ و ارزش های اسلامی ـ ایرانی.
- مطالعه، بررسی و پیشنهاد روشها و ابزار و تکنولوژی های مناسب جهت ارتقاء کیفیت فعالیت ها و محصولات فرهنگی.
د ـ نقش ها و وظایف دستگاه ها، نخبگان و ذینفعان در ارتقاء کیفیت فعالیت ها و محصولات فرهنگی:
- تحلیل وظایف دستگاه های حاکمیتی در ارتقاء کیفیت فعالیت ها و محصولات فرهنگی.
- بررسی و تبیین نقش مردم، مشتریان و ذینفعان در ارتقاء کیفیت فعالیت ها و محصولات فرهنگی.
- تحلیل نقش سرمایه انسانی در ارتقاء سطح محصولات و افزایش اثربخشی فعالیت های فرهنگی.
- باز تعریف نقش و وظایف رسانه های جمعی در ارتقاء کیفیت فعالیت ها و محصولات فرهنگی.
- طراحی و پیشنهاد مدل ها و شیوه های مشارکت نخبگان، بخش خصوصی و نهادهای مردمی در ارتقاء کیفیت فعالیت ها و محصولات فرهنگی.
ه ـ محور ویژه
- تحلیل چگونگی بهره گیری از مدل مدیریت جهادی در ارتقاء کیفیت فعالیت ها و محصولات فرهنگی.
-شناسایی و معرفی زیر ساخت ها و ظرفیت های انقلاب اسلامی در جهت ارتقاء کیفیت فعالیت ها و محصولات فرهنگی.
- تبیین نقش ارتقاء کیفیت فعالیت ها و محصولات فرهنگی بر برخورداری کشور از اقتصاد مقاومتی.
-تبیین و پیشنهاد ساز و کارهای حمایت از کار و سرمایه ایرانی در راستای کمک به ارتقاء فعالیت ها و محصولات فرهنگی.
-تبیین نقش فرهنگ و ارزش های اسلامی و اقتصاد دین محور و تاثیر آن بر تولید و عرضه محصولات فاخر.
لازم به ذکر است، دبیرخانه همایش در مرکز مطالعات فرهنگی شهر تهران به نشانی : خیابان بزرگمهر، خیابان برادران مظفر، کوچه مهربان پلاک دو واقع است.
کلیه ی پژوهشگران، اساتید و علاقه مندان حوزه ی مطالعات فرهنگی برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند به سایت دبیرخانه همایش به نشانی: www.keyfiat-farhangi.ir یا سایت مرکز مطالعات فرهنگی شهر تهران به نشانی: motaleat.farhangsara.irمراجعه کنند.
همچنین شماره تلفن های 66486928 و 66486929 برای هماهنگی های بیشتر اعلام شده است./805/ د101/س