۱۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۷
کد خبر: ۲۳۴۱۱۱

جشنواره قرآنی مدهامتان در آذربایجان شرقی آغاز شد

خبرگزاری رسا ـ مرحله استانی جشنواره قرآنی مدهامتان کانون های فرهنگی هنری مساجد آذربایجان شرقی امروز در تبریز برگزار می شود.
قرآن

محمد هادی‌نیا، مسؤول دبیرخانه هماهنگی و نظارت بر کانون های فرهنگی هنری مساجد آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز اظهار داشت: مرحله استانی نهمین جشنواره قرآنی«مدهامتان» با شرکت 140 نفر از اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد استان آذربایجان شرقی در محل مسجد امام خمینی(ره) شهرک یاغچیان تبریز برگزار می‌ شود.

 


وی با بیان این‌که نفرات اول تا سوم مرحله استانی در استان تجلیل و نفرات برتر به مرحله کشوری اعزام خواهند شد، ادامه داد: این مسابقات در رشته‌ های قرائت، ترتیل، حفظ زیر و بالای 16 سال، اذان، مسابقه کتبی تفسیر، مسابقه کتبی مفاهیم قرآن و نهج البلاغه برگزار خواهد شد.

 


هادی نیا افزود: مسابقات امروز پنج شنبه از ساعت 9 صبح آغاز شده که تا 16 عصر در مسجد امام خمینی(ره) شهرک یاغچیان ادامه خواهد داشت، اما مراسم افتتاحیه این مسابقات، بعد از نماز ظهر و عصر با حضور مسؤول دبیرخانه دائمی جشنواره های فرهنگی هنری جوانان مساجد کشور و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی برگزار خواهد شد.

 


وی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح فعالیت‌های قرآنی این دبیرخانه پرداخت و اظهار داشت: کلیه فعالیت های قرآنی کانون ها اعم از طرح تلاوت نور، تفسیرهمراه، مسجد، شکوفه های بهشت و .. زیر نظر خانه نور اداره می شود ‌که تاکنون 34 باب مرکز خانه نور در کانون‌های مساجد استان در حال فعالیت است.

 


هادی نیا خاطرنشان کرد: خانه های نور به مراکزی اطلاق می شود که به استناد بند3 مصوبه شماره 302 مورخ 18/12/1371 شورای عالی انقلاب فرهنگی، ترویج و توسعه آموزش های قرآنی مساجد و ارتقای سطح دانش و مهارت های فراگیران قرآن را عهده دار می شود که زیر نظر دبیرخانه کانون های فرهنگی وهنری مساجد استان اداره می شود.

 


وی راه اندازی کانون تخصصی قرآن را از دیگر فعالیت های قرآنی این دبیرخانه برشمرد و افزود: مهم‌ترین هدف راه اندازی کانون‌های تخصصی، تمرکززدایی و توسعه وسعت میدان عملیاتی کانون‌ها، استفاده بهینه از منابع، امکانات و ظرفیت‌های فرهنگی موجود در کانون‌ها، افزایش سطح کمی و کیفی برنامه‌ها و فعالیت‌های کانون‌ها با استفاده از توانمندی‌های کانون‌ها، استانداردسازی و هماهنگ‌سازی فعالیت‌های مختلف در کانون‌ها است.

 


مسؤول دبیرخانه کانون های مساجد آذربایجان شرقی با اشاره به ویژگی های طرح «تلاوت نور» اظهار داشت: ترویج طرح تلاوت یک صفحه قرآن در میان نمازهای جماعت مساجد و اهدای صدها هزار جلد قرآن کریم به مساجد مجری این طرح یکی از شاخص ترین برنامه های قرآنی است که با اجرای این طرح از سوی دبیرخانه استانی مساجد مجری به قرآن های معنادار تجهیز شده است.

 


وی یادآور شد: اجرای همزمان طرح تلاوت نور با طرح احیای تفسیر روزانه قرآن کریم در قالب 15 جلد تفسیر همراه تلاشی است که ضمن انس عمومی با قرآن و احیای فرهنگ قرائت روزانه قرآن کریم، قرآن پژوهی نیز از یک جریان صرفا تخصصی به جریان عمومی و فراگیر مبدل می شود.

 


هادی نیا توزیع قرآن «بنی‌رضی»، تفسیر همراه 15 جلدی، تفسیر همراه 2 جلدی و نیز نسخه الکترونیکی این اثر و اجرای برگزاری طرح تفسیر کوتاه و تربیت مربی طرح حاملان وحی را از دیگر فعالیت های قرآنی این مرکز عنوان کرد و گفت: برگزاری جشنواره قرآنی مدهامتان، همایش مساجد فعال قرآنی، جشنواره هنرهای تجسمی (ترنج) و جشنواره آواها و نغمه‌های آسمانی نیز جزو فعالیت های قرآنی این مرکز است.

 


وی ادامه داد: جشنواره هنرهای نمایشی(حضور)، جشنواره شعر و قطعات ادبی گلدسته های سپید، جشنواره نشریات تجربی و وبلاگ نویسی (محراب قلم) و جشنواره شیوه های نوین تدریس معارف دین (شکوه اندیشه) و همچنین مشارکت در برگزاری طرح بزرگ قرآنی 1441 تا 1448 در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان از دیگر فعالیت های قرآنی دبیرخانه کانون های مساجد آذربایجان شرقی است./935/ت302/ب4

ارسال نظرات