۱۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۰
کد خبر: ۲۳۴۱۵۶
حجت الاسلام و المسلمین رشاد:

پژوهشگران حوزوی اندیشه‌ها امام خمینی را تبیین و ترویج کنند

خبرگزاری رسا ـ رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به اهمیت پژوهش در اندیشه‌ها و نظرات امام خمینی(ره) گفت: لازم است پژوهشگران حوزوی در این عرصه وارد شوند و نظریان ناب امام(ره) را در جامعه ترویج کنند.
استاد رشاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر رشاد، رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در همایش ملی «فلسفه فقه با تأکید بر مکتب فقهی امام خمینی (ره)» گفت: امسال سیزدهمین سالی است که همایش ملی فلسفه فقه برگزار می‌شود.

  

حجت الاسلام و المسلمین رشاد بیان کرد: سال گذشته حضرت آیت الله جعفر سبحانی در این همایش حضور داشتند و امسال نیز پیام کتبی ایشان از سوری فرزندشان قرائت شده است.

  

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ابراز کرد: حضرت آیت الله جعفر سبحانی عمرشان در راه آموختن و آموزش علوم اسلامی به ویژه علم کلام و حکمت سلامی و تفسیر قرآن کریم صرف کرده‌اند.

  

وی در ادامه به تبیین و بررسی فلسفه فقه پرداخت و گفت: در تمام علوم اسلامی در عرصه‌ها سیاسی، کلامی، فقهی ،مدیریتی و اداری سه گفتمان وجود دارد که عبارت است از جریان متجمد و سنت اندیشی، متجدد و جریان غرب‌گرا و جریان مجدد را شامل می‌شود.

  

حجت الاسلام و المسلمین رشاد بیان کرد: جریان مجدد در علوم اسلامی جریان فکری و مدیریتی است و دارای ابعاد مختلف با علوم را بررسی می‌کند و بر پایه و اساس علم سلف و میراث عظیم گذشته شریعت شکل گرفته است و دستاوردهای جدیدی در علوم اسلامی را پیدا کرده است.

 

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اظهار داشت: گفتمان مجدد از دهه 1320 در حوزه فقه، کلام و تفسیر به و جود آمده و دستاوردها مناسبی برای تغییر علوم اسلامی داشته است.

  

وی تصریح کرد: علامه طباطبایی در عرصه حکمت و فلسفه اسلامی و مکتب جدید را راه اندازی کرده است و با عنوان حکمت نو صدرایی تعبیر می‌شود؛ امام راحل دید مجددانه به حوزه فقه داشته است و احکام و استنباط‌های جدید از فقه قدیم استخراج کرده است که به عنوان فقه معاصر تعبیر می‌شود؛ شهید علامه مطهری در حوزه کلام علم جدید تأسیس کرده است از آن به کلام جدید تعبیر می‌شود و ایشان همانند خواجه نصرالدین طوسی گامی بلندی را در عرصه کلام و فلسفه برداشته است.

 

حجت الاسلام و المسلمین رشاد ابراز کرد: امام راحل پایه‌گذار فقه جدید بوده است و با دید فلسفی فقه را بررسی کرده و ایشان مؤسس فلسفه فقه امام خمینی(ره) بوده و دید حکومتی و اجتماعی امام خمینی(ره) به فقه مبنای تفکر سبب شکل‌گیری و تشکیل انقلاب اسلامی شده است.

  

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اظهار داشت: امام راحل فرموده است که حکومت اسلامی تمام شأن فقه است و سخن ایشان دارای مفاهیم و مضامین عالی بوده و پیامدها و دستاوردهای جدیدی برای فقه اسلامی و هم نظام سیاسی دارد.

  

وی با بیان این که امام خمینی(ره) با نقش زمان و مکان بر استنباط احکام شرعی توجه داشته است و آن را ملازم با فقه اسلامی دانسته است، گفت: پژوهشگران حوزوی بر اندیشه‌ها و نظرات امام خمینی(ره) تحقیق و پژوهش کنند و اندیشه‌های ایشان را در جامعه ترویج کنند.

  

حجت الاسلام و المسلمین رشاد گفت: نظریه «خطابات قانونیه» امام خمینی(ره) تأثیر گرفته از نگاه اجتماعایشان به فقه اسلامی است و این نظریه یک مسأله اصولی نمی‌باشد، بلکه یک بحث فقهی می‌باشد.

  

وی تصریح کرد: بررسی، ترمیم و تکمیل نظریه «خطابات قانونیه» امام راحل سبب ایجاد تحول در بنیادی در عرصه اصول و فقه اسلامی می‌شود و مبنای شکل‌گیری فلسفه مضاف و فلسفه فقه است.

  

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: اینجاب در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نظریه «خطابات قانونیه» در 100 جلسه به بررسی این نظریه، نقد و اشکال آن پرداخته‌ام و صد قاعده فقهی استخراج و سه نظریه جدید بر این نظریه افزودم.

 

حجت الاسلام و المسلمین رشاد در پایان سخنانش گفت: تمام مباحثات به زبان عربی در کتاب 100 صفحه‌ای تدوین شده است که به زودی منتشر می‌شود و در اختیار محققان و پژوهشگران حوزوی قرار داده می‌شود./998/پ202/ف

ارسال نظرات