علمای دین باید جامعنگر باشند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی، استاد اخلاق حوزه علمیه قم، امروز بعد از ظهر در سلسله جلسات درس اخلاق که در مؤسسه فرهنگی اسراء برگزار شد با تسلیت اربعین سید و سالار شهیدان اظهار داشت: خداوند، متعال پیامبراکرم(ص) را با دو ویژگی جهانی «و یزکیهم و یعلمهم الکتاب» ستوده و ایشان را به عنوان معلم کتاب و تزکیه انسانها مبعوث فرموده است.
وی افزود: هدف پیامبراکرم(ص) عامل شدن و خردگرایی انسان است یعنی مردم راه خود را پیدا کنند و در مرحله بعد راه دیگران را نبندند چنان که امام حسین(ع) با جهالت زدایی و جهالتروبی از مردم فرمودند «من کان باذلا فینا مهجته» اگر میخواهید از پیامبراکرم(ص) پیروی کنید راه بر کسی نبندید و برای بذل جان در این راه به کربلا بیایید.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به روایت «العلماء ورثه الانبیاء» یادآور شد: خداوند سبحان، ائمه اطهار(ع) را به سلسله اوصافی معرفی کرده و به واسطه آنها به ما نیز دستوراتی داده است که حوزه و دانشگاه نسبت به بقیه مردم وظایف خاص و ویژهای دارند.
وی تأکید کرد: علمای حوزه و دانشگاه، وظیفه دارند که میراث پیامبراکرم(ص) را تحصیل کنند زیرا عالمان دین هر کدام به مقدار پیوندشان با مورث ارث میبرند.
حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی ابراز کرد: عالمان باید جامع نگر باشند و برای همه اقشار جامعه اعم از زنان و مردان، پیر و جوان، داخلی و خارجی، مسلمان و غیرمسلمان، تحصیل کرده و... غذای فکری فراهم کنند و ما باید با توجه به دین اسلام با همه دنیا زندگی معقولی داشته باشیم زیرا دین برای همه انسانها و در همه شرایط برنامه و حکم خاص صادر کرده است.
حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی، میان اخلاق و کرامت اخلاقی تفاوت قائل شد و افزود: میان اخلاق و کرامت اخلاقی فرق است زیرا کرامت اخلاقی از صفات فرشتگان است چنان که پیامبراکرم(ص) فرمودند «من برای تمام کردن مکارم اخلاقی مبعوث شدم».
وی با اشاره به روایت پیامبراکرم(ص) گفت: حضرت فرمودند «انی بعثت لاتمم جامع الکلم» من به کلمات جامع، اصول، مبانی و منابع جامع مبعوث شدم و پیامبراکرم(ص) میان معارف دنیا و آخرت، اندیشه و انگیزه و مردمی در سطوح مختلف جمع کردند.
حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی ادامه داد: این جامعیت نخست در بخش محلی و ملی، مسلمانان را در برمیگیرد و در بخش میانی شامل موحدان عالم و اهل کتاب است که توحید، وحی، رسالت و نبوت را پذیرفتهاند و در بخش دیگر سخن از روابط بینالملل اسلام است که غیرموحدان و غیر اهل کتاب را نیز شامل میشود.
وی به آیه 7 سوره ممتحنه اشاره وخاطرنشان کرد: پیامبراکرم(ص) با توجه به این آیه دارای جامعیت هستند و با جمع کردن دنیا و آخرت، دین و دنیا، ظاهر و باطن، شریعت و ولایت برای تمام بشریت مبعوث شدند.
حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی به روایت «اتقوا فراسه المؤمن» اشاره و تصریح کرد: فراست مؤمن را محترم بشمارید و سعی کنید که با نور الهی، علم را کسب کنید چنان که پیامبراکرم(ص) فرمودند «اگر به آنچه میدانید عمل کنید خداوند آنچه نمیدانید به شما عنایت خواهد کرد.»
استاد اخلاق حوزه علمیه قم، جامعیت علمی را کمترین وظیفه انسان خواند و گفت: اگر کسی بخواهد مطلب علمی را بیان کند باید به طور جامع اطراف و مستوفی مطرح کند و همه حریم و جوانب آن مطلب را مورد بررسی قرار دهد.
وی در نظام تکوین، همه موجودات عالم را کلمات الهی خواند و بیان داشت: اگر درختان قلم و دریاها جوهر شود کسی نمیتواند کلمات الهی را بشمارد اما درباره شریعتها، اخلاق، عقاید، حقوق، احکام فقهی و مانند آن ما نیز میتوانیم سهمی داشته باشیم.
حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی در پایان تقوا را از بهترین صفات الهی دانست و افزود: تقوا و پرهیزکاری بینیازی روحی از درون است یعنی انسان روحیه تکدیگری و احساس نیاز به مردم نداشته باشد و نگاهش به دست و جیب کسی نباشد بلکه در همه حال امیدش به خدا باشد./908/پ201/ج