۱۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۲
کد خبر: ۲۳۴۳۵۲
مدیرکل اوقاف خراسان شمالی:

درآمد موقوفات خراسان شمالی 20 درصد افزایش یافت

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی گفت: در سال جاری درآمد موقوفات این استان به نسبت سال گذشته 20 درصد و درآمد بقاع متبرکه نیز 28 درصد افزایش یافته است.
حجت الاسلام سهرابي

حجت الاسلام سیف الله سهرابی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، با اشاره به فرا رسیدن هفته وقف، اظهار کرد: وصول درآمد و نیز هزینه واحدهای اوقافی اعم از اجارات موقوفات، نذورات و عواید بقاع و اماکن متبرکه یکی از وظایف اداره کل اوقاف و امور خیریه است که از سوی واحد مالی منبع غیرعمومی این اداره کل انجام می شود.

وی اضافه کرد: در این راستا در سال جاری درآمد موقوفات این استان به نسبت سال گذشته 20 درصد و درآمد بقاع متبرکه نیز 28 درصد افزایش یافته است.

حجت الاسلام سهرابی همچنین از تدوین و راه اندازی ساختار جامع اداری و مالی در آستان مقدس حضرت سیدعباس بن موسی بن جعفر(ع) بجنورد، برادر گرامی امام رضا(ع) طی سه ماهه اخیر خبر داد و افزود: بر اساس این ساختار جدید تحول چشمگیری در حوزه درآمد و نظارت بر نحوه هزینه کرد درآمدهای این امام زاده ایجاد شده است.

وی با اشاره به جمع آوری و ثبت اموال و دارایی های کلیه اماکن متبرکه و موقوفات استان در قالب سامانه جامع اطلاعات موقوفات و بقاع متبرکه، از اجرایی شدن این مهم تا پایان سال جاری خبر داد.

 

1300 قرارداد اجاره موقوفات در خراسان شمالی تجدید و منعقد شد

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خرسان شمالی در ادامه با اشاره به این که به روزرسانی و تجدید اسناد اجاره با مستأجرین اعم از رقبات مسکونی و تجاری شهرها و باغات و اراضی مزروعی در روستاها باعث اجرای نیت واقفین خیراندیش شده و رونق اقتصاد و فرهنگ جامعه را در پی دارد، اظهار کرد: در این زمینه با همت و تلاش کارشناسان اجارات بهره وری در ادارات اوقاف شهرستان ها و همکاری مستأجرین از ابتدای امسال تاکنون هزار و 300 قرارداد اجاره موقوفات در استان منعقد و یا تجدید شد.

به گفته وی این میزان انعقاد و یا تجدید قرارداد موقوفات در استان بیش از 120 درصد برنامه پیش بینی شده برای این اداره کل است که در مدت 9 ماهه گذشته از سال جاری اجرایی شده است.

حجت الاسلام سهرابی تصریح کرد: تنظیم اسناد اجاره برای رقبات فاقد رابطه استیجاری که فقط در ادارات اجرایی اوقاف نامی از موقوفه بوده و مستأجران آنها تمکین نمی کردند؛ باعث احیای موقوفه و اجرای نیت به موقع واقفین خیراندیش می شود.

وی افزود: در همین راستا با همت و تلاش همکاران اداره اوقاف خراسان شمالی و عزیمت روزانه به روستاها و مذاکره با شوراهای اسلامی و هیأت امناء مساجد، نسبت به ارشاد مترفین و راهنمایی به ادارات جهت انعقاد و تنظیم قرارداد اجاری اقدام شده که خوشبختانه نتایج مناسبی نیز در بر داشته است.

به گفته حجت الاسلام سهرابی در این زمینه از ابتدای امسال تاکنون برای 300 رقبه تنظیم قرارداد صورت گرفته که این تعداد حدود 100 درصد برنامه پیش بینی شده برای اداره بهره وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه استان است.

وی اظهار داشت: شناسایی متصرفین رقبات فاقد رابطه استیجاری شامل موقوفاتی می شود که هیچ گونه پرونده ای تاکنون در ادارات اوقاف نداشته اند و وقفنامه های آنها نیز یا مفقود شده و یا این که به صورت زبانی وقف شده اند.

حجت الاسلام سهرابی خاطرنشان کرد: این موقوفات تاکنون در تصرف وراث واقفین و یا دیگر اشخاص بوده و این اشخاص به ناحق این رقبات را تصرف کرده و استفاده شخصی می کردند.

وی افزود: در این زمینه سعی می شود با آگاهی دادن عواقب ناشی از تصرفات غیرقانونی و مسائل شرعی و تنظیم استشهادیه های محلی از مطلعین، مؤمنان، معتمدین و هیأت امناء مساجد و اماکن مقدس مذهبی موقوفات مجهول کشف شده و متصرفین به تنظیم قرارداد اجاری ارشاد شوند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه اضافه کرد: در این راستا از ابتدای سال تاکنون بیش از 400 هکتار از این اراضی در روستاهای مختلف استان کشف شده و با متصرفین به عنوان مستأجر اوقاف قرارداد منعقد شده است./9314/ت302/ب

ارسال نظرات