اخبار کوتاه انتشارات آستان قدس رضوی

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، به تازگی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی کتاب «درسهایی از نهجالبلاغه (دفتر سوم)» را در دو هزار نسخه روانه بازار کتاب کرد.
کتاب «درسهایی از نهج البلاغه» توسط جواد محدثی به نگارش درآمده که در آن بخشهایی از آموزههای «حضرت علی(ع)» در «نهجالبلاغه» با قلمی شیوا و روان، شرح و تفسیر شده است.
بهترین درسهای زندگی ساز در سخنان پیشواین معصوم نهفته است در این میان کلمات حضرت علی(ع) در نهج البلاغه جلوه و جاذبه خاصی دارد و همواره به عنوان گنجینهای نفیس و سرشار از گهرهای ناب مورد استفاده فرزانگان و شیفتگان معارف علوی قرار می گیرد از این رو این اثر، با هدف آشنایی با معارف حضرت علی(ع) در«نهج البلاغه» وارائه برخی مفاهیم معارفی، اخلاقی و اجتماعی «نهجالبلاغه» به مخاطبان جوان به صورت کاربردی تدوین شده و مشتمل بر مباحث گوناگون است که به زبان امروزین بیان میشود.
دفتر سوم کتاب «درسهایی از نهج البلاغه» گلچینی است از بوستان معطر سخنان حضرت علی(ع) با عنوانهای قرآن، عدالت، حق و باطل، جهاد و شهادتطلبی، اخلاص و ریا، آداب معاشرت، رزق وروزی، اخلاق پژوهش، زبان و سخن و فتنه که هر کدام از آنها به صورت جداگانه منتشر شدهاند و بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی برای پیشگیری از پراکندگی، این سلسله درسها را در قالب یک کتاب منتشر کرده است.
این اثر در قطع وزیری در 570 صفحه به زیور چاپ آراسته و منتشر شد
همراه مثبت، همراه منفی
«همراه مثبت، همراه منفی» از سوی معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی چاپ و در شمارگان پنج هزار نسخه در قطع جیبی در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.
در کتاب حکم شرعی ابزار ها و اختراعات از سوی «روحالله حبیبیان» به نگارش در آمده و در 50 صفحه به بررسی ابعاد گوناگون موضوعات شرعی در خصوص تلفن همراه و کلیات مسائل آن پرداخته شده است.
روح الله حبیبیان پدید آورنده این کتاب، در این اثر به سوالاتی از جمله، حکم اسلام در خصوص تلفن همراه چیست؟ آیا انتشار و پخش برخی کلیپها و عکسها هم مصداق تهمت یا غیبت است؟ آیا زیاد پیامک زدن اسراف کاری است؟ آ یا به گوشیهای همراه گران قیمت خمس تعلق می گیرد؟ و... پاسخ داده است.
تلفن همراه، باید ها و نبایدها و سوالات رایج درباره تلفن همراه فصلهای این کتاب را تشکیل میدهد.
در بخشی از این کتاب آمده است: روشن است ابزاری مانند تلفن همراه که فقط چند دهه از عمر آن می گذرد یا ابزراهای مشابه که از اختراع آنها صد سال هم نمیگذرد، در صدر اسلام وجود نداشتهاند تا پیامبر اسلام(ص) و ائمه اطهار (ع) حکم حلال یا حرام بودن آنها را بیان کرده باشند. اما در اسلام که دینی ابدی است، برای درک حکم شرعی همه موضوعات، حتی موضوعاتی که در آینده پیش می آید، راهکارهای روشنی وجود دارد.
یادآور میشود؛ محل توزیع کتاب «همراه مثبت، همراه منفی» فروشگاه محصولات فرهنگی آستان قدس رضوی واقع در ورودی باب الجواد(ع) حرم مطهر رضوی است.
درآمدی بر کتابخانه ابن شهر آشوب
کتاب «درآمدی بر کتابخانه ابن شهر آشوب» به بازشناسی منابع و ماخذ شیعی میپردازد که توسط بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی منتشر شده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس رضوی، یکی از ویژگیهای برجسته ابن شهر آشوب ملقب به ابوجعفر ثانی دسترسی او به منابع کهن و متنوع شیعه و سنی و اطلاع از مآخذ دانشهای گوناگون اسلامی اعم از تفسیر و علوم قرآن، کلام و عقاید، حدیث و علوم حدیثی، فقه و اخلاق، سیره و تاریخ، و ادبیات و دانشهای وابسته است.
ابن شهر آشوب با تکیه بر دسترسیها و توانمندیها در دو اثر گرانسنگ خود «مناقب آل ابی طالب» و «متشابه القرآن» از صدها منبع بهره جسته و به آنها ارجاع داده یا از آنها نام برده است.
بازشناخت منابع و مآخذ این دانشمند گرانمایه از ضرورتهای عرصه تحقیق در میراث ماندگار شیعی است. از همین رو کتاب «درآمدی بر کتابخانه ابن شهر آشوب» به شناسایی ماخذ و آثار مورد مراجعه ابن شهر آشوب و معرفی پدیدآورندگان آنها و نحوه ارجاع یا اشاره به آنها در «مناقب» و «متشابه» می پردازد.
این اثر نوشته حسین صابری است که نویسنده در آن به معرفی اولیه منابعی می پردازد که ابن شهر آشوب آن را در اختیار داشته است و بدون واسطه به آنها مراجعه کرده و یا به آنها ارجاع داده است.
نویسنده در این کتاب سعی کرده مولفانی را که ابن شهر آشوب به آثار آنها ارجاع میدهد شناسایی و به صورت کوتاه معرفی کند. این کتاب دربردارنده یک مقدمه و 557 مدخل است که مدخلها براساس مرتبه الفبایی بیان شده است.
کتاب «درآمدی بر کتابخانه ابن شهر آشوب» در قطع وزیری به زیور چاپ آراسته و در هزار نسخه روانه بازار کتاب شده است.
کوفه، پیدایش شهر اسلامی
کتاب «کوفه، پیدایش شهر اسلامی» از سوی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی برای دومین نوبت در هزار نسخه منتشر شده است.
کتاب کوفه، پیدایش شهر اسلامی باستان شناسی شهر کوفه نوشته هشام جعیط است که از سوی ابوالحسن سرو قد مقدم در بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی به زبان فارسی ترجمه شده است.
نویسنده در این کتاب به یک باستان شناسی واقعی در شهر کوفه دست زده و از غبار قرون و متون، کوفه را با تمامی تحولاتی که داشته بیرون کشیده است و تاریخ کوفه را از زمان فتح عراق و تأسیس آن، از جنبههاى مختلف فرهنگى، اجتماعى و سیاسى با تأمل در مراکز مهم تمدنى مشرق زمین و تأثیرات آنها در ایجاد این شهر، مورد بررسى قرار داده است.
نویسنده کتاب را بدون هیچ مقدمهاى آغاز و آن را در هفت باب تدوین کرده است. در انتهاى اثر نیز پس از یک خاتمه کوتاه در دو بخش الحاقى، جایگاه کوفه در تاریخ اسلام و سیاست، ایدئولوژى و فرهنگ این شهر و همچنین تاریخچه حضور «قبایل یمنى» در کوفه و نقش فرهنگى و تمدنى آنها تبیین شده است.
این اثر یکی از پژوهشهای مونوگرافیک(تک نگاری) دقیق و اندیشمندانه است که با شیوه ای جذاب و گیرا نگاشته شده است.
نویسنده در ابتداى کتاب به تاریخ ایجاد کوفه در سال ١٧ هجرى/ 6٣٨ میلادىوارتباط تنگاتنگ تأسیس این شهر با فتح عراق توجه داده است. وضعیت عراق پیش از فتح اسلامى و رویداد قادسیه که سرنوشت مسلمانان و ایرانیان را تغییر داد، از دیگر مطالب این باب است.
در باب دوم به یک سؤال پاسخ داده شده است: آیا کوفه تنها یک شهر نظامى یا یک شهر حقیقى بوده است؟ این مسئله با ترسیم نقشههاى از بازارها به عنوان عنصر اساسى در شهرسازى تبیین شده است. نقشه جغرافیایى قبایل این شهر بر حسب روایت سیف بن عمر از دیگر بخشهاى قابل توجه این باب است.
اینکه این شهر را مىتوان به عنوان یک شهر اسلامى دانست یا باید آن را نمونهاى از یک شهر شرقى به حساب آورد، مطلبى است که در باب سوم به تبیین آن اقدام شده است.
در ابتداى باب چهارم به این نکته مهم اشاره شده که ایجاد کوفه به لحاظ مکانى و زمانى از یونان، فارس، بیزانس امپراتورى آن زمان متأثر بوده است. مفهوم «شهر» و واقعیت آن در بلاد عرب، موضوع دیگر مورد بحث است.
در باب پنجم نیزبه جهت آشنایى با اماکن اصلى شهر کوفه در ضمن چند مرحله نهضت مختار تشریح شده است. در آخر نیز قیام شبیب مورد توجه قرار گرفته است.
تحولات این شهر در خلال اعصار اموى و عباسى و تعداد ساکنین این شهر و اماکن آن از دیگر مباحثى است که به دقت در باب ششم مورد مطالعه قرار گرفته است.
باب هفتم با عنوان «کوفه نمونه شهر اسلامى» مطرح شده است. مطالب این باب در ضمن مقایسهاى بین کوفه و شهرهاى واسط و بغداد انجام پذیرفته است./1308/پ203/ب6