۱۶ آذر ۱۳۹۳ - ۰۰:۴۱
کد خبر: ۲۳۴۴۹۷
آیت‌الله توکل:

صفات رذیله ریشه و عامل گناه در بیرون است

خبرگزاری رسا ـ استاد سطح عالی حوزه علمیه با اشاره به این‌که انسان اگر در درون خودش صفت رذیله‌ای باشد و این صفت رذیله را اصلاح نکند، ریشه و علت گناه همواره در درون او خواهد بود، گفت: انسان اگر از گناهی توبه کرد ولی صفت رذیله او همچنان اصلاح نشده باشد، باز دوباره مبتلا به گناه خواهد شد.
آيت‌الله سيدرحيم توكل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت‌الله سیدرحیم توکل، استاد سطح عالی حوزه علمیه قم، شنبه شب در مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) که در مسجد سرخی اصفهان برگزار می‌شود، با اشاره به خطرات نفس اماره در وجود انسان، گفت: حکمت الهی بر این مقدر شده است تا انسان را در برابر امتحان‌های مختلفی قرار دهد تا وضعیت انسان را در برابر این امتحان‌ها بسنجد.

 

وی ابراز کرد: امتحان‌های مختلف الهی به سبب شناخت ضعف‌های انسان است، انسان باید در این کوره امتحان‌ها ضعف‌ها و کاستی‌های خود را دریابد و در فرصتی از عمر که به نام زندگی دارد به دنبال حل این ضعف‌ها و کاستی‌ها بربیاید.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه با بیان این‌که انسان اگر به دنبال جبران ضعف‌های خود نرود به تدریج بر دل او مهر زده می‌شود، اظهار کرد: باید کلام در دل انسان نفوذ کند و گرنه دیگر انسان از سخنان و نصیحت‌ها تأثیرپذیر نیست و خداوند انسان را به حال خود رها می‌کند.

 

وی گفت: فرعون ادعای خدایی کرد و حضرت موسی(ع) برای وی معجزات بسیاری را آورد، فرعون این معجزات را دید و این معجزات همچون شکافتن رود نیل و اژدها شدن عصای حضرت موسی(ع) بود اما هیچ یک از این معجزات در دل مهر نهاده فرعون اثری نگذاشت.

 

آیت‌الله توکل با اشاره به این‌که افراد باید مراقب باشند که کاری نکنند که بر دل آنان مهر زده شود، اظهار کرد: ما خود دل خودمان را می‌سازیم، خداوند یک زمین حاصل‌خیز به ما داده و گل و خار را در آن مشخص کرده است، انسان باید خود توجه کند که چه چیزی را می‌خواهد در این زمین کشت کند.

 

وی افزود: نباید اجازه دهیم گناهان بر روی یکدیگر جمع شوند و ناگاه سیل بنیان‌کن شوند، اگر بر انسان چند قطره کوچک باران زده شود این چند قطره باران را متوجه نمی‌شود اما اگر این قطرات باران جمع شوند و تبدیل به یک سیل ویران‌کننده شوند، دیگر نمی‌توان جلوی آن ایستاد.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم گفت: خداوند با هیچ انسانی تعارف ندارد، فرد اگر دل خود را آباد کرد و به آن پرداخت برای خودش کرده است و اگر از دل غافل شد و دل خود را بست ضررش به خودش بازمی‌گردد، انسان به طور پیوسته با امتحان‌های الهی آزمایش می‌شود.

 

وی با بیان این‌که انسان اگر در درون خودش صفت رذیله‌ای باشد و این صفت رذیله را اصلاح نکند، ریشه و علت گناه همواره در درون او خواهد بود، اظهار کرد: انسان اگر از گناهی توبه کرد ولی صفت رذیله او همچنان اصلاح نشده باشد، باز دوباره مبتلا به گناه خواهد شد./914/پ202/ب4

ارسال نظرات