۱۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۶
کد خبر: ۲۳۴۶۲۳
استاد تاریخ دانشگاه اصفهان:

وقف سبب بی‌نیازی و پیشرفت جامعه می‌شود

خبرگزاری رسا ـ استاد تاریخ دانشگاه اصفهان گفت: سنت حسنه وقف در جوامع اسلامی سبب بی نیازی و پیشرفت جامعه در کلیه زمینه‌ها می شود.
وقف

به گزارش خبرگزاری رسا در اصفهان، علی اکبر جعفری استاد تاریخ دانشگاه اصفهان در رابطه با تاریخچه وقف گفت: تفاوت زیادی بین وقف در ادیان غیرتوحیدی با ‌نیت وقف در ادیان توحیدی وجود دارد‌.

 

وی ادامه داد: مهم ترین تفاوتی که می‌توان به آن اشاره کرد، این است که در ادیان غیر توحیدی وقف برای به ترحم وا داشتن خدایان و یا برای کاستن خشم خدایان صورت می‌گرفته است.



جعفری تصریح کرد: در دین مبین اسلام از وقف به عنوان حیات جاویدان واقف یاد شده و اجر و ثوابی بی پایان برایش در نظرگرفته شده است و از وقف برای رسیدن به سعادت و کمال ابدی یاد شده است.



استاد تاریخ دانشگاه اصفهان ادامه داد: در واقع وقف در جوامع اسلامی سبب بی نیازی و پیشرفت جامعه در کلیه زمینه‌ها می شود اگر که به درستی به مردم معرفی و آنان را با این مقوله آشنا ‌کنند.



جعفری افزود: بزرگترین وقفی که تاریخ اصفهان صورت گرفته تاکنون در سال 1030 هجری قمری از سوی شاه عباس اول و به قلم شیخ بهایی بوده است. 

 

وی بیان کرد: در این وقف نامه شاه عباس هر آنچه را که کارشده بود را وقف می‌کند تا عواید آن صرف رسیدگی به فقرا، مساکین، سادات، علما، عتبات عالیات، تحصیل و ساخت مدارس و...کرد، البته او این کار را با هدف بیشرفت بیشتر جامعه اسلام و تشیع این امر را انجام داد.



استاد تاریخ دانشگاه اصفهان بیان داشت: متأسفانه به دلیل نبودن ساختار منسجم و مناسبی برای وقف و همچنین با دست اندازی هایی که طول تاریخ از سوی نادرشاه افشار و در زمان رضاشاه پهلوی صورت گرفت، این بزرگترین وقف را از بین بردند و در حال حاضر به غیر از بخش کوچکی از آن بر جا نمانده است./939/د102/ب4

ارسال نظرات