۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۹
کد خبر: ۲۳۴۷۷۳
دبیر شورای راهبردی تبیین الگوی اسلامی پیشرفت:

توسعه و پیشرفت اسلامی با گسترش عدالت محقق می‌شود

خبرگزاری رسا ـ دبیر شورای راهبردی تبیین الگوی اسلامی پیشرفت با تأکید بر اینکه توسعه و پیشرفت اسلامی همراه با گسترش عدالت محقق می‌شود، گفت: کسانی که دم از توسعه گرایی می‌زنند باید جایگاه عدالت در مبانی توسعه گرایانه خود را مشخص کنند.
حجت الاسلام کشوري

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام علی کشوری، دبیر شورای راهبردی تبیین الگوی اسلامی پیشرفت بعد از ظهر امروز در تالار پیامبر اعظم دانشگاه اصفهان در مناظره با صادق زیبا کلام عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، پیرامون توسعه و پیشرفت اظهار کرد: در مسائل تأسیسی که قبلا سابقه طرح نداشته است اگر ابعاد به صورت دقیق بررسی نشود ممکن است این مسائل کلی و شعاری به نظر بیاید و ممکن است حتی در مسائل مشابه هضم بشود و از سال 90 که تصمیم بر تبیین الگوی اسلامی پیشرفت گرفته شده است همواره نگران هضم مبانی الگوی پیشرفت با مسائل قدیمی تر انقلاب اسلامی بوده‌ایم.

 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در سال 85 از سوی  رهبر معظم انقلاب مطرح شد و باید ببینیم در 8 سال گذشته این مسأله در چه سطحی قرار دارد و ما در این راستا چه کرده‌ایم، آقای زیبا کلام نباید دچار خلط مبحث شوند، از ابتدای انقلاب بحث توسعه و پیشرفت در کشور مطرح شد، شعار امام خمینی عدالت بود ولی در سطح برنامه ریزی وقتی کار به مسأله کارشناسی رسید توسعه را خارج از چارچوب عدالت ذکر کردند و با عدالت به صورت کامل مخالفت شد و در اواخر دولت اصلاحات به صورت رسمی به عدم تحقق عدالت در کشور اعتراف شد.

 

حجت الاسلام کشوری با اشاره به اینکه شعار انقلاب اسلامی عدالت بوده است و نمی‌توان از این هدف مهم انقلاب چشم پوشی کرد گفت: عدالت مسأله بسیاری مهمی است که اسلام بر آن تأکید بسیار دارد، توسعه مکاتب مختلفی دارد که هیچکدام این مکاتب نتوانسته‌اند پاسخگوی عدالت باشند و از سال 85 از نخبگان خواسته شده است که عدالت در کنار توسعه را مد نظر قرار دهند، در آمریکا 50 میلیون کوپن غذا در میان مردمی که مشکلات مالی بسیار شدیدی دارند پخش می‌شود و این به معنای عدم تحقق عدالت در این کشور توسعه یافته است.

 

دبیر شورای راهبردی تبیین الگوی اسلامی پیشرفت با تأکید بر این‌که مکاتب مختلف توسعه نتوانستند عدالت را محقق کند تصریح کرد: مسأله عدالت را نمی‌توان نادیده گرفت و نمی‌توان به نام توسعه عدالت را کنار زد، کسانی که از توسعه وپیشرفت سخن می‌گویند باید جوابگو باشند که 81 مسأله ای که در نقشه راه الگوی اسلامی توسعه و پیشرفت وجود دارد چگونه باید حل شود.

 

وی با اشاره به اینکه وقتی بنی صدر مرجع فکری آقای زیبا کلام است انتظاری جز آنچه گفتند نمی‌رود بیان کرد: حال که غرب پاسخ‌گوی برخی مسائل نیست باید چه کرد؟ آیا می‌توان همه چیز را به جنبش‌هایی نظیر وال استریت واگذار کرد و یا اینکه باید برنامه هایی دقیق تر و منظم تر ارائه داد، در اوایل انقلاب در قم تأکید داشتند که در برخی مسائل باید نگاه دقیق‌تری داشت، اقتصاد اسلامی که در ابتدای انقلاب مطرح شد تنها برای نشان داد راه به مردم بوده است و در آن زمان فعالیت‌های جدی بسیاری صورت گرفته است و تا امروز ادامه دارد.

 

حجت الاسلام کشوری ناکارآمدی سیستم بانکی را به دلیل پیاده شدن تئوری های غربی ذکر کرد و افزود: اشخاصی هستند که تئوری های غرب را در کشور پیاده می‌کنند و بعد این تئوری‌های ناکار آمد و مشکل دار را به پای انقلاب اسلامی می‌گذارند، اشخاصی که خود از ابتدا معترف به فاصله داشتن با اسلام بوده‌اند طرح‌های غربی و غیر اسلامی را پیاده کرده اند را نباید وارد در مسائل اسلامی دانست، نظریه برنامه های توسعه با افکار غربی پیاده می‌شده است برای حل و فصل مسائل، درحالی که از اسلام و نظریه های اسلامی فاصله داشته اند.

 

دبیر شورای راهبردی تبیین الگوی اسلامی پیشرفت با اشاره به اینکه از ابتدای انقلاب اسلامی برنامه ریزی ها در اختیار نیروهای انقلابی نبوده است تصریح کرد: جریاناتی از سوی علمای قم بوده است که حدود سی سال حرف زده است و کلی گو هم نبوده‌‌اند ولی برنامه ریزی ها بر اساس الگوهای اسلامی نبوده است در کشور، موضوع تشکیل سرمایه محور اصلی اقتصاد است که تشکیل سرمایه با محوریت وقف در قم تبیین شده است و در نقشه راه شورای راهبردی تبیین الگوی اسلامی پیشرفت در زمینه های مختلف تبیین شده است و قابل ارائه است.

 

استاد حوزه و دانشگاه صحبت‌های زیبا کلام را ارائه گزارش‌های غلط نامید و اظهار کرد: ضریب جینی که آقای زیبا کلام مطرح می‌کنند در حقیقت مخدوش کردن موضوع مورد بحث است، پیش فرض اینکه غرب دچار دگرگونی و زلزله شده است غلط است، غربی‌ها در کشور ما حضور دارند و این به واسطه کتاب‌هایی است که در کشور ما دارند، از ابتدای انقلاب هم انسان‌هایی در کشور بوده‌اند که خواسته یا ناخواسته حرف‌های غرب را می‌زدند، به طور مثال نگاه‌های نهادگرایانه در کشور ما که زاییده آمریکا است و از سوی برخی از اشخاص در ایران پیاده شده است و این یعنی فاصله داشتن از مبانی اسلام و الگوهای اسلامی.

 

حجت الاسلام کشوری با اشاره به ناکارآمدی نظریه‌های غربی و لزوم پرداختن به توانایی‌های داخلی خاطرنشان کرد: انقلاب سعه صدر به خرج داده است، برخی افراد که در پیروزی انقلاب سهمی داشته‌اند به خاطر اینکه دارای حق بوده‌اند امکان ارائه برنامه‌های خود و برنامه‌ریزی داشته‌اند و این یک واقعیت تاریخی است که کسانی برنامه‌ریزی کردند برای کشور که از غرب الگو برداری کرده بودند و نمی‌توان فاصله داشتن آنها از الگوهای اسلامی را نادیده گرفت.

 

دبیر شورای راهبردی تبیین الگوی اسلامی پیشرفت اظهار کرد: صورت مسأله را نباید پاک کرد بلکه جایگاه عدالت مشخص شود و کسانی که مدعی شکست الگوهای اسلامی توسعه وپیشرفت هستند باید پاسخگو این باشند که جایگاه عدالت در الگوهای آنها چیست و به چه صورت می‌توانند از طریق این الگوهای غیر اسلامی مسأله عدالت را حل کنند.

 

وی در ادامه ضمن تأکید براینکه زیبا کلام قصد خروج از موضوع اصلی بحث را دارد بیان کرد: در کشور هند بسیاری از شاخصه‌ها دچار فروپاشی شده است تا برخی شاخصه های دیگر را به دست آورده‌اند، نمی‌توان شاخصه های کشور را نادیده گرفت، از ابتدای انقلاب عدالت یک شاخصه اصلی بود که انقلاب به دلیل مردمی بودن بر این اصل خود پافشاری دارد زیرا خواسته مهم و اصلی مردم عدالت است و نباید عدالت را فدای شاخصه های دیگری کرد زیرا مردم بنابر این خواسته انقلاب کرده اند.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه برخی از مسؤولانی که در وزارتخانه ها حضور دارند مسأله الگوی اسلامی را نمی‌شناسند گفت: دوستان توسعه‌گرای آقای زیبا کلام اجازه گفت‌وگو در زمینه الگوهای پیشرفت را نداده اند، با بررسی شناسنامه‌های افرادی که دارای سمت‌های مختلف بوده اند در این زمینه به این نتیجه می‌رسیم که از الگوهای اسلامی فاصله دارند، آقای نوبخت که امروزه متصدی این مسائل است، یک شخصیت نهادگرا است، باید بتوانیم با حفظ شاخصه ها به الگوی پیشرفت و توسعه بپردازیم و باید پاسخگوی معضلات اجتماعی باشیم.

 

دبیر شورای راهبردی تبیین الگوی اسلامی پیشرفت تصریح کرد: مشکل این است که برخی می‌خواهند صورت مسأله را عوض کنند و پاسخگو به سؤال اصلی که مطرح می‌شود نیستند و آن این است که موضوع عدالت چه می‌شود؟ آقای زیبا کلام در نشست های مختلف صورت مسأله را تغییر می‌دهند و به جای مطرح کردن مسائل علمی و صحیح صورت مسأله را تغییر داده و تلاش می‌کند که انقلاب را با این روند محکوم جلوه دهد و پاسخگوی هیچ مطلب علمی نیست و تنها موضوع را مخدوش می‌کند.

 

حجت‌الاسلام کشوری با اشاره به اهمیت نهاد خانواده در کشور و رنگ باختن خانواده ها در غرب خاطرنشان کرد: اگر غرب توانسته است عدالت را اجرا کند پس این همه جنبش مختلف و اعتراضات مردمی نسبت به بی عدالتی و نژادپرستی چیست و چرا مردم در این کشورهای غربی نسبت به بی عدالتی معترض هستند؟ در نظام اسلامی نمی‌توان جایگاه عدالت را نادیده گرفت.

 

وی پس از صحبت‌های یک دانشجو پیرامون حمایت از خاتمی و فتنه اظهار کرد: آقای خاتمی که در سال 78 با غفلت خود و کلیدزدن فتنه جنایت‌های بزرگی کرد و پس از آنکه در سال 88 همفکر خاتمی رأی نیاورد باز در آتش فتنه دمید و اظهار کرد که باید جمهوری اسلامی را به رفراندوم گذاشت، اگر قرار است مسائل حل شود؛ راه حل آن دست به دامن شدن دشمنان در مذاکرات و مسائلی از این دست نیست با مردم ایران باید صحبت و گفت وگو کرد نه اینکه همواره به عوض کردن صورت مسأله پرداخت و نباید موضوع اصلی را مخدوش کرد بلکه تنها راه حل گفت وگو و بحث است./1304/پ201/ب6

ارسال نظرات