۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۴
کد خبر: ۲۳۴۸۲۶
آیت الله نمازی:

انفاق در راه خدا ایمان و بصیرت انسان را تثبیت می کند

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در کاشان با بیان این که کسانی که در راه خدا انفاق می‌کنند، به دنبال رضایت و خشنودی خدا و محکم کردن جایگاه خود هستند، گفت: انفاق در راه خدا ایمان و بصیرت انسان را تثبیت می کند.
آيت الله عبدالنبي نمازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، آیت الله عبدالنبی نمازی، نماینده ولی فقیه در کاشان دوشنبه شب بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد حضرت قائم(عج) در جلسه تفسیر قرآن در ترجمه آیه 265 از سوره مبارکه بقره با اشاره به این که انفاق برخی برای خدا و برخی دیگر برای ریا است گفت: برخی انسان ها که انفاق می کنند به دنبال شهرت نیستند و با انفاق کردن ثروت خود به دنبال کسب خشنودی و رضایت خداوند سبحان هستند.

 

وی افزود: این افراد در دل خود برای غیر خدا حساب بازنکرده اند و همه وجود آنها و گلبول ها و ذرّات وجود آنها اللّهُ لاَ إِلَـهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ است.

 

آیت الله نمازی به خطاب پیامبراکرم(ص) به امیرمؤمنان(ع) در دو آیه ندبه اشاره کرد و گفت: پیامبراکرم(ص) فرمود: علی جان ایمان به خدا آمیخته شده به ذرات وجود تو  و ذره ذره گوشت و پوست تو می گوید خدا و چیزی به جز خدا در وجود تو نیست.

 

وی افزود: کسانی که اموال خود را در راه خدا و برای کسب خشنودی و رضایت خدا انفاق می‌کنند، با این انفاق وجود خود و ایمان و بصیرت خود را تحکیم بخشیده و آن را تثبیت می‌کنند.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یاد آورشد: افرادی که اموال خود را با نیّت رضایت خدا انفاق می کنند مانند باغی است که روی زمین قرارندارد تا در معرض سیلاب ها قرار داشته باشد بلکه مانند باغی است که بر فراز ارتفاع قرار گرفته است که هم از معرض سیلاب ها در امان است و هم باران گیر است و باران بیشتری را در ارتفاع جذب می کند و سالی دو بار محصول می دهد.

 

آیت الله نمازی گفت: افرادی که اموال خود را در راه خدا و برای کسب رضایت و خشنودی خدا انفاق می کنند مانند بوستانی است که در ارتفاع قرارگرفته است و این بوستان دو برابر محصول می دهد و دارای برکت است.

 

وی با اشاره به این که بوستانی که در ارتفاع قرارگرفته باشد اگر چنانچه باران هم نبارد، شبنم  و باران های آرام و اندک آن را سیراب خواهد کرد یاد آورشد: انسان باید مواظب باشد چرا که خداوند دستگاه اطلاعاتی قوی دارد که از طریق مویرگ های انسان همه چیز را ضبط و ثبت می‌کند هیچ چیزی از نگاه خدا مخفی نمی ماند.   

 

 

بخش و انفاق هم واجب است و هم مستحب است

نماینده ولی فقیه در کاشان در تفسیر واژه های آیه 265 سوره بقره و در تفسیر واژه یُنْفِقُونَ  به معنی بخشش و انفاق گفت: بخش و انفاق هم واجب است و هم مستحب است، از این رو  واجب آن در زمینه نفقه همسر و والدین، نذر، قسم، خمس و زکات است و انفاق مستحب، صدقه و وقف است.

 

آیت الله نمازی با اشاره به توصیه اسلام بر وقف یاد آور شد: سیره پیامبراکرم(ص)، حضرت فاطمه زهرا(س)، امیرالمومنین(ع) و ائمه اطهار نیز وقف اموال بوده است و در این راه حضرت علی(ع) با حفر چاه آب، چاه و باغ های خود را وقف می‌کرده است.

 

همه مشکلات به دلیل عدم آشنایی به معارف اسلامی و یا بی توجهی به آن است

آیت الله نمازی در ادامه با اشاره به تفسیر و توضیح آیه 265 سوره بقره گفت: خداوند، خالق، رزّاق،منفق، محسن و محبّ است و بندگان مؤمن را دوست دارد و هوای آنها را دارد، از این رو خداوند محسن است و اهل احسان است و هرچه زیبایی است در او است و هرچه خطا است در بنده خدا است.

 

وی با اشاره به این که، خداوند به دلیل جایگاهی که دارد می خواهد بندگانش هیچ گونه مشکلی نداشته باشند گفت: انسان ها هر مشکلی که دارند از خودشان است، از این رو وقتی همت ندارند تا به دنبال کسب روزی بروند، دچار فقر و تنگدستی می شوند و برای خود و خانواده خود مشکل ساز می شوند.

 

 عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: خدا برای بندگانش انفاق را قرارداده است و آنها دعوت به انفاق نموده است، بنابراین نباید اجازه داد در جامعه اسلامی مشکلی برای برادر دینی وجود داشته باشد و کسی بی خانه باشد و یا جوانی بدون همسر و بیکار باشد.

 

به گفته وی عدم آشنایی با معارف اسلامی و عمل نکردن به معارف اسلامی سبب بروز بسیاری از مشکلات اجتماعی از جمله طلاق و بیکاری است. 

 

نماینده لی فقیه درکاشان گفت: توجه به انفاق و احسان به دیگران یکی از راه های پیشگیری از جرم و مفاسد اجتماعی و مشکلات اجتماعی است و انجام کارهای خیر از جمله احداث مدارس، آموزشگاه و حوزه های علیمه برای تحصیل جوانان با هدف آگاهی بخشی به جامعه می تواند بسیاری از مشکلات جامعه را برطرف کند.

 

با صدقه ریزش رحمت الهی را جذب کنید

آیت الله نمازی گفت: حضرت علی(ع) در نهج البلاغه می فرماید، رزق و روزی خدا را به همت خود و با کار خیر جمع کنید و با صدقه ریزش رحمت الهی را جذب کنید.

 

وی افزود: کسی که یقین و باور دارد در صورت احسان در راه خدا، خداوند جبران و جایگزین خواهد کرد، کلاس احسان او بالاتر و نیکوتر است.

 

به گفته وی، کسی که با دست کوچک و کوتاه خود چیزی را در راه خدا بدهد با دست بلند خداوند عمل او جبران خواهد شد و این یعنی هر موقع کم پول شدیم صدقه بدهیم و با خدا معامله و تجارت کنیم.

 

آیت الله نمازی در ادامه با اشاره به وصیت حضرت علی(ع) به امام حسن(ع) گفت: حضرت علی به امام حسن(ع) گفت، پسرم آگاه باش که در مسیر پیش رو تا عالم برزخ و عالم قبر راه طولانی و دشواری است و در این مسیر فقط کارها و اعمال نیک در دنیا است که می تواند دشواری را راه را آسان کند، ضمن این که شانه های انسان زیر بار حق الناس شکسته و سنگینی این بار گرانی خواهد بود، از این رو اگر انسان های نیازمندی را پیدا کردی به آنها کمک کن که آنها در قیامت بار سنگین تو را بر دوش می‌کشند.

 

نماینده ولی فقیه درکاشان افزود : به افراد نیازمند کمک کن و این فرصت را که نیازمندی به تو مراجعه کرده است را به فردا موکول نکن و این فرصت را از دست نده و امروز که می توانی کمک کن تا در روزی سختی قیامت به تو کمک کند./1307/پ201/ب6  

ارسال نظرات