۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۶
کد خبر: ۲۳۴۸۸۴
با شعار وقف رسانه و چشم انداز پیش رو؛

همایش وقف در تهران برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل حوزه ریاست سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: همایش وقف در سال جاری با شعار وقف رسانه و چشم انداز پیش رو در راستای تحقق مطالبات مقام معظم رهبری و ایجاد تعامل با رسانه‌های جمعی برگزار می‌شود.
وقف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حسن ربیعی دبیر همایش وقف و رسانه پیش از ظهر امروز در نشست خبری که در سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد، با اشاره به فلسفه و اهمیت تبلیغ وقف، گفت: نخستین اهمیت و دلیل تبلیغ وقف در ارتباط با رسانه‌ها منویات مقام معظم رهبری مبنی بر تاکید بر فرهنگ وقف است که باید بیش از بیش ترویج شود.

 

وقف سنت حسنه پیامبر است

 

وی با اشاره به این‌که وقف میراث معنوی بشریت است، افزود: وقف در ایران و ادیان مختلف از زمان‌های گذشته بوده و موضوعی است که ریشه در تمدن و آداب و رسوم ما دارد همچنین یکی از مبانی دینی و سنت حسنه رسول خدا(ص)  است که خود نیز از واقفان بودند و هنوز آثار و برکات وقف آنها در جامعه مسلمین وجود دارد.

 

مدیر کل حوزه ریاست سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به دلایل دیگر اهمیت وقف عنوان کرد: وقف اشاعه‌دهنده حس نوع دوستی، تعاون و همکاری در جامعه شده، انسجام بخش و وحدت آفرین است با توجه به این‌که شبکه‌های اطلاع رسانی جوامع غربی تلاش دارند جامعه را به سوی فردگرایی تشویق کنند یکی از راه‌های علاج این معضل وقف است که جامعه را به سوی انسجام  هدایت می‌کند.

 

سخنگوی امور بین‌الملل سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به این‌که یکی از منابع مالی مهم دولت‌ها در کشورهای توسعه یافته وقف است، بیان داشت: امروز در کشورهای زیادی بنیادهای مطرح دنیا  با فعالیت‌‌های بشر دوستانه میلیاردهای دلار منابع مالی را در راستای افزایش تندرستی و کاهش فقر در دنیا به کار گرفتند با توجه به این‌که در کشور ما قبل و بعد از اسلام موقوفات برای رسیدگی به ایتام و مستمندان وجود داشته و عمر تاریخی دارد نباید اجازه دهیم وقف مورد غفلت قرار گیرد.

 

وقف مردمی و وحدت بخش است

 

ربیعی گفت: اهمیت دیگر وقف مردمی بودن آن است که از سوی مردم ایجاد شده و برای مردم صرف می‌شود، موقوفات در توسعه اقتصادی مولد و اشتغال‌زا بوده و مالکیت خصوصی را به مالکیت عمومی تبدیل می‌کند.

 

وی با اشاره به نقش فرهنگی و اجتماعی وقف عنوان کرد: وقف در توسعه و ارتقای فرهنگ عمومی جامعه سبب ایجاد تعاون و برادری و در حوزه اجتماعی سبب توزیع عادلانه ثروت و در حوزه علم و فناوری سبب توسعه نظام سلامت موثر جسمی و روانی جامعه می‌شود.

 

مدیر کل حوزه ریاست سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: وقف صرفا موضوع سازمان اوقاف نبوده بلکه بخشی از تمدن ایرانی اسلامی بوده که احیای آن نیاز امروز جامعه است و مردم باید خود مدیریت آن را به عهده گیرند.

 

رسانه‌های وقف را به گفتمان ملی تبدیل کنند

 

ربیعی با اشاره به این‌که احیای وقف بدون مشارکت رسانه‌های جمعی ممکن نیست، اظهار داشت: رسانه‌ها در آگاهی‌رسانی نقش بسزایی دارند لازم است که رسانه‌ها شیرینی وقف کردن را به مردم نشان داده و وقف را به گفتمان ملی و مسؤولییت اجتماعی تبدیل کنند.

 

وی افزود: رسانه‌ها با تبلیغ و ترویج وقف به عنوان سنت حسنه پیامبر(ص) و با نشان دادن جذابیت‌ها و زیبایی‌های کار واقفان به مردم تلاش کنند وقف را به مسؤولیت اجتماعی تبدیل کرده به گونه‌ای که وقف در سبک زندگی ایرانی دیده شود.

 

مدیر کل حوزه ریاست سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به شعار همایش سال جاری بیان داشت: همایش وقف در سال جاری با شعار "وقف رسانه و چشم انداز پیش رو" در راستای تحقق اهداف منویات مقام معظم رهبری و ایجاد تعامل با رسانه‌های جمعی،25 آذر در تالار وحدت تهران با حضور مقامات و مسؤولان کشوری، دانشجویان صدا و سیما و شخصیت‌هایی از حوزه‌های علمیه برگزار خواهد شد، همچنین در 31 استان نیز همایش‌های وقف استانی را خواهیم داشت.

 

وی با اشاره به دستاوردهای وقف ابراز کرد: از دستاوردهای وقف در سال های اخیر ارتقای شناخت مردم نسبت به وقف و کارکرد آن، افزایش تمایل و استقبال مردم نسبت به وقف، افزایش حضور زائران در امامزادگان همچنین همکاری و ارتباط مناسب اصحاب وقف با اصحاب رسانه بوده است.

 

10 هزار مبلغ ترویج فرهنگ وقف می‌کنند

 

ربیعی با اشاره به این‌که مسیر کاردکرد سازمان مورد تایید مقام معظم رهبری است، عنوان کرد: سامانه بانک اطلاعات اوراق وقف، ساخت مراکز درمانی، تبلیغ و ترویج وقف از سوی 10 هزار مبلغ دینی، ترویج وقف توسط رسانه‌ها از اقدامات مطلوبی بوده که در سال جاری صورت گرفته است.

 

مدیر کل حوزه ریاست سازمان اوقاف و امور خیریه در پایان خاطرنشان کرد: در حوزه ترویج فرهنگ وقف دانشگاه و آموزش و پرورش مورد هدف و توجه سازمان اوقاف است و تلاش شده فرهنگ وقف در متون درسی کار شود، امیدواریم که فرهنگ وقف به جایگاه اصلی خود رسیده و مردم از ثمرات و برکات آن بهره‌مند شوند./807/پ201/ب4

ارسال نظرات