۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۵
کد خبر: ۲۳۴۸۹۵
حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر:

راهپیمایی با شکوه اربعین نشانه عظمت و اقتدار تشیع است

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی، راهپیمایی اربعین را موجب عظمت شیعه دانست و اظهار داشت: این مراسم هم به لحاظ بزرگداشت شعائر الهی و هم از این جهت که قضیه عاشورا و کربلا، رمز قوت و جاودانگی تشیع در طول تاریخ بوده است باید مورد توجه و اهتمام بیشتر قرار گیرد.
راهپیمایی با شکوه اربعین نشانه عظمت و اقتدار تشیع است

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی بعثه مقام معظم رهبری، حجت لاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسکر، نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی در مراسم تواصی بحق، راهپیمایی اربعین را موجب عظمت شیعه دانسته و اظهار داشت: این مراسم هم بلحاظ بزرگداشت شعائر الهی و هم از این لحاظ که قضیه عاشورا و کربلا، رمز قوت و جاودانگی تشیع در طول تاریخ بوده است باید مورد توجه و اهتمام بیشتر قرار گیرد.

مخالفت متوکل با زیارت مرقد حضرت ابا عبدالله الحسین (ع)

سرپرست حجاج ایرانی در باره دلیل مخالفت حکومت حکومت‌های طاغوتی گذشته با زیارت مرقد حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) اظهار داشت: مردم در زمان متوکل به زیارت مرقد امام حسین (ع) می‌آمدند، به گونه ای که مرقد وی به مرکز تجمع و گردهمایی شیعیان که مخالفان حکومت وقت بودند تبدیل شده بود. زائران در آنجا با حسین ابن علی (ع) پیمان می‌بستند که در راه او پایدار بمانند و قیامش را استمرار بخشند و همین مساله موجب شد متوکل احساس خطر کرده و دستور داد مرقد مطهر امام حسین (ع) را به آب بسته و با زمین یکسان کنند تا مردم ندانند که مرقد آن حضرت در کجا قرار دارد و در آنجا تجمع نکنند.

عاشورا رمز شکوه و عظمت شیعه

وی افزود: صرف این که مردم بر مزار کسی گردآیند و در آنجا گریه و عزا داری کرده و دعا و زیارت بخوانند نمی‌تواند خطری را متوجه کسی نماید و متوکل نیز به این دلیل از برگزاری مراسم عزاداری حسینی جلوگیری نکرد. قضیه اربعین، کربلا و عاشورا رمزی بوده برای تجمع شیعیان و بستن عهد و پیمان با حسین بن علی (ع) و همان گونه که در ایام سوگواری برای حضرت ابا عبدالله الحسین شعار می‌دهیم سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم، مطیع لکم و… این‌ها نوعی پیمان و بیعت با امام حسین (ع) است. یعنی هر آنچه را که شما حق می‌دانید، حق می‌دانم و هر آنچه را که باطل می‌دانید، باطل می‌دانم. با هر کسی که شما سر صلح و سازش دارید من اهل سازشم، با هر کس که می‌جنگید من در حال جنگم.

نماینده ولی فقیه در امور حج وز یارت تصریح کرد: تعابیری که بیان شد، در زیارت نامه اربعین نیز آمده است و در جایی از آن می‌خوانیم: حسین بن علی (ع) جان خود را در راه خدا نثار کرد تا مردم را از جهل و نادانی وسرگردانی که منشاء نفوذ شیطان است، برهاند و به آنها راه درست زندگی کردن را بیاموزد. . " هدف عاشورا نیز همین بود و اگر عاشورا در طول تاریخ زنده نگه داشته شده رمز آن همین هدف و شعار است به همین دلیل هم در زمان‌های مختلف حکومت‌های جائر و ستمکار از برگزاری مراسم عزاداری حسینی جلوگیری به عمل می‌آوردند.

وی به شرایط مراسم عزاداری حسینی در زمان رژیم صدام اشاره کرده و اظهار داشت: در زمان صدام از برگزاری مراسم عزاداری جلوگیری می‌شد و کسی در اربعین اجازه شرکت و تجمع نداشت. این حرکت و خروش مردم در اربعین که امروز شاهد آن هستیم بعد از سقوط صدام اتفاق افتاد.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر به مراسم اربعین و برنامه هایی که برای این روز در نظر گرفته شده است اشاره کرد و اظهار داشت: اعلام شده که در مراسم اربعین سال گذشته حدود 18 میلیون نفر شرکت کرده اند و امسال نیز پیش بینی می‌شود میزان جمعیت از این تعداد فراتر رود. همان گونه که در رسانه‌ها شاهدیم، جمعیت انبوهی برای اعزام به کربلا در مرزهای استانهای خوزستان و ایلام حضور یافته اند و تا کنون بیش از 900هزار زائر از مرزهای کشور خارج و به سمت کربلا رهسپار شده اند. کسانی که در راهپیمایی اربعین حسینی شرکت می‌کنند به قشر و یا گروه سنی خاصی تعلق ندارند بلکه از همه اقشار در این راهپیمایی شرکت دارند.

خدمات رسانی به زائران در اربعین حسینی

وی تصریح کرد: مردم در خدمات رسانی به زائران اربعین حسینی تلاش‌های بسیاری انجام داده اند. این از لایه‌های پنهان عزاداری اربعین برای مردم دنیاست که هنوز ناشناخته مانده است و لازم است رسانه هابا تمام توان این بعد از مراسم اربعین را بیشتر به تصویر بکشند تا همگان از ان آگاه گردند.

سرپرست حجاج ایرانی افزود: با اقداماتی که سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری و همچنین سایر نهادها وارگانها انجام داده اند، موکب‌های بسیاری در بین راه برای پذیرایی از زائران و راهپیمایان اربعین حسینی تشکیل شده است. از سوی دیگر مردمی که خیلی هم دستشان باز نیست با غذا و خرما ودیگر امکانات محدود خود به زائران خدمت ر سانی می‌کنند. هرکسی با هر توانایی در مسیر راهپیمایی زائران موکبی راه اندازی کرده و با اصرار از آنان می‌خواهد تا به موکب او رفته و استراحت کنند و از این طریق خدمتی به زائر حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) انجام دهد و اگر زائران به موکب‌های این افراد نروند، ناراحت می‌شوند. این‌ها از صحنه‌های بسیار زیبا و شگفت آور در اربعین است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی برگزاری مراسم اربعین را نشانه عظمت و اقتدار تشیع دانست و اظهار داشت: ما در حج شاهد اقتدار جهان اسلام هستیم که میلیونها زائر به مکه می‌آیند تا در مراسم حج شرکت کنند اما در اربعین اقتدار شیعه به نمایش گذاشته می‌شود هرچند اهل سنت هم در این مراسم شرکت می‌کنند.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر افزود: این گونه مراسم در هیچ جای دنیا وجود ندارد که میلیون‌ها زائر از اقشار و سنین مختلف، دهها کیلومتر راهپیمایی کنند و روزها در راه باشند تا در مقابل مرقد آقا ابا عبدالله الحسین (ع) بایستندو فقط اظهار ارادت کرده و بگویند السلام علیک یا اباعبدالله الحسین (ع) و بروندو به این طریق بیعت خود را با امام حسین (ع) اعلام کنند.

وی زیارت اربعین را از نشانه‌های شیعه دانست و اظهار داشت: بر اساس روایات نشانه‌های شیعه زیارت اربعین، داشتن انگشتر عقیق به دست راست، خواندن 51 رکعت نماز در شبانه روز و… است. شیعه باید بواسطه نشانه هایش برای مردم دنیا شاخته شود. پس باید اربعین را با این نگاه دید نه صرف این که یک عمل مستحبی است و می‌خواهیم انجامش دهیم.

نماینده ولی فقیه زحمات و اقداماتی که از سوی نهادها و ارگانهای مختلف و بویژه مردم برای برگزاری هرچه با شکوه‌تر مراسم اربعین صورت گرفته است را شایسته تقدیر دانست و افزود: این بسیج ملی که برای برگزاری مراسم اربعین امسال صورت گرفت یک حرکت بسیار مهمی است که در سالهای آینده گسترده‌تر خواهد شد. این بسیج همگانی در کشور از کارهای بیاد ماندنی برای شیعه محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد: دست اندرکاران حج و زیارت باید برای اربعین حساب ویژه باز کرده و همان گونه که مقام معظم رهبری فرمودند الان هم که اربعین تمام می‌شود ستاد اربعین باید فعالیت خود را برای برگزاری و ساماندهی اربعین سال آینده آغاز کند.

سرپرست حجاج ایرانی اظهار داشت: با تلاش هایی که امسال در حوزه حج وز یارت برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر مراسم اربعین صورت گرفت، همکاران عزیز نمره قبولی گرفته ودر مجموع خوب عمل شد و اکنون نیز برای بازگشت زائران وعزاداران اربعین حسینی (ع) برنامه ریزی‌های لازم صورت گرفته است البته بودجه ای برای این کار در اختیار مجموعه حج و زیارت قرار نداشت ولی درحد توان به زائران حضرت ابا عبدالله الحسین خدمت رسانی شد تا حرکت پرافتخاری برای شیعه ثبت شود زیرا این حرکت از هر چیزی برای دشمنان رعب آور‌تر است. دشمنانی که حدود نیمی از کشور عراق را تصرف کرده بودند اکنون در موضع ضعف قرار دارند./840/102/ع

ارسال نظرات