۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۷
کد خبر: ۲۳۴۹۰۵

رایزنی های فشرده دیپلماتیک رییس جمهور در تهران

خبرگزاری رسا ـ رییس‌ جمهور با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره در کنار ملت و دولت سوریه در مبارزه علیه تروریسم بوده و خواهد بود، اظهار امیدواری کرد که مسیر پیروزی ملت سوریه ادامه پیدا کند و صلح و آرامش به طور کامل در این کشور مستقر شود.
رييس جمهور

 به گزارش خبرگزاری رسا، رییس جمهور کشورمان روز سه شنبه در حاشیه برگزاری کنفرانس بین المللی جهان علیه خشونت و افراطی گری در تهران، با مقامات بلندپایه برخی کشورهای همسایه دیدار و رایزنی و راجع به مهم ترین مسائل منطقه ای و بین المللی رایزنی کرد.

 

بر اساس این گزارش، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز سه‌شنبه و در دیدار «ولید معلم» وزیر امور خارجه سوریه تأکید کرد: امروز برای همگان روشن شده است که راه برخی کشورها در حمایت از تروریست‌ها نادرست و بی‌نتیجه بوده است و این حمایت‌ها تنها منجر به توسعه خشونت و ناامنی در منطقه شده است.


رییس‌ جمهوری با بیان اینکه کسانی که در سوریه اسلحه به دست گرفته‌اند معارض نبوده، بلکه تروریست‌ هستند، اظهار داشت: در ماه‌های اخیر این واقعیت برای جهانیان بیش از پیش آشکار شده است به طوری که امروز حتی کسانی که آنها را بوجود آوردند و حمایت کردند، آرام، آرام از تروریست‌ها فاصله می‌گیرند.


دکتر روحانی ادامه داد: امروز برای منطقه و جهان روشن شد که دولت و ارتش سوریه توان مقابله با تروریست‌ها و حفظ کشور را دارند.


رییس‌ جمهوری با اشاره به اینکه شرایط منطقه و جهان به سمت بهره‌گیری از راه‌حل سیاسی، متعادل و عاقلانه در سوریه است، گفت: مطمئن هستیم که ملت سوریه پیروز‌ نهایی این صحنه خواهد بود.


دکتر روحانی همچنین از حضور وزیر خارجه سوریه در نخستین اجلاس جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری قدردانی کرد.


وزیر امور خارجه سوریه نیز در این دیدار با اعلام تشکر دولت و ملت کشورش از رهبر معظم انقلاب، دولت و ملت ایران بخاطر حمایت‌های برادرانه، گفت: تهران و دمشق در سنگری مشترک قرار دارند.


ولید معلم، مأموریت تروریست‌ها در منطقه را جنگ و خونریزی دانست و از حمایت آمریکا و برخی کشورها در پشتیبانی و حمایت از گروه‌های تروریستی در سوریه انتقاد کرد.


وی با اشاره به حمله هوایی اخیر رژیم صهیونیستی و بمباران مناطقی از سوریه، اظهار داشت: هدف رژیم صهیونیستی و حامیانش از اینگونه حملات ، تخریب زیرساخت‌های اقتصادی و ضربه به ملت سوریه است.


وزیر خارجه سوریه افزود: جهان عاری از خشونت و افراط‌گری، آرمان جهان امروز است و رییس‌ جمهوری ایران این ایده بزرگ را به درستی طرح و ابعاد آن را در سخنرانی امروز تبیین کرد.

 

مساعی مشترک تهران – اسلام‌آباد به نفع منطقه است

رییس‌ جمهوری تأکید کرد: تبادل‌نظر و مساعی مشترک ایران و پاکستان می‌تواند به حل مشکلات منطقه کمک کند.
 

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی پیش از ظهر سه‌شنبه و در دیدار با «آصف علی‌زرداری» رییس‌ جمهوری سابق پاکستان گفت: تهران همواره خواهان روابط خوب و همکاری با اسلام‌آباد در عرصه‌های مختلف بوده است.


رییس‌ جمهوری در این دیدار که در حاشیه نخستین کنفرانس بین‌المللی جهان علیه خشونت و افراط‌گری انجام شد، اظهارداشت: پاکستان از کشورهایی است که همواره در معرفی آسیب‌های جدی از سوی تروریست‌ها قرار داشته و باید در زمینه مبارزه با علل شکل‌گیری خشونت و افراط‌گری فعالیت و جدیت بیشتری داشته باشد.


«آصف علی زرداری» رییس‌ جمهوری سابق پاکستان نیز با اشاره به روابط خوب دو کشور، همکاری تهران – اسلام آباد را به نفع آرامش، ثبات و امنیت در منطقه دانست.


وی با اشاره به گام‌های بلند کشورش در سال‌های گذشته به سمت دموکراسی واقعی، ایده و سخنان رییس‌ جمهوری کشورمان در زمینه جهان عاری از خشونت و افراط‌گری را ستود و این موضوع را نیاز واقعی جهان امروز توصیف کرد.

 

امیدواریم ثمره وحدت برای ملت افغانستان برچیده شدن ترور و خشونت و ایجاد ثبات و آبادانی باشد 

رییس جمهوری با ابراز خشنودی از توافق گروه‌های مختلف سیاسی افغانستان و فعالیت دولت جدید این کشور گفت: افغانستان از تفرقه و اختلاف رنج‌های بسیاری برده و امیدواریم ثمرات وحدت و برادری برای این ملت برچیده شدن ترور و خشونت و ایجاد ثبات، آبادانی و پیشرفت باشد.
 

دکتر حسن روحانی همچنین در دیدار محمد محقق معاون رییس اجرایی دولت افغانستان ، همچنین تولید مواد مخدر در افغانستان را آسیبی برای کل منطقه دانست و تلاش جدی برای برخورد با این موضوع را ضروری عنوان کرد.


رییس جمهوری اظهار داشت: اگر دولت افغانستان از ایران درخواست کند، آماده کمک علمی و تحقیقاتی در جهت تغییر الگوی کشت محصولات کشاورزی و کاهش تولید مواد مخدر در این کشور خواهیم بود.


محمد محقق معاون رییس اجرایی دولت افغانستان نیز در این دیدار ضمن تشکر از کمک‌های جمهوری اسلامی ایران به ملت افغانستان از دوران جهاد و مقاومت تا دوران اخیر و کمک به استقرار مردم‌سالاری در این کشور، گفت: احساس ملت افغانستان نسبت به ایران بالاتر از همسایگی بوده و این کشور را برادری بزرگ برای خود می‌داند.


محقق همچنین با تشکر از دولت تدبیر و امید بابت فراهم شدن فرصت تحصیل و آموزش مهاجران افغان در مدارس ایران خواستار تسهیلات بیشتر در این زمینه شد. /924/د102/ج

 

ارسال نظرات