۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۵
کد خبر: ۲۳۵۰۲۱
معاون تهذیب حوزه علمیه آمل:

اخلاق محوری زندگی انسان را در مسیر تعالی قرار می دهد

خبرگزاری رسا ـ معاون تهذیب حوزه علمیه امام حسن عسکری(ع) آمل با بیان این که اخلاق محوری زندگی انسان را در مسیر تعالی قرار می دهد، گفت: آن هایی که به ظاهر اکتفا کرده و به باطن امور توجه نداشته باشند به فرجامی خطرناک می رسند.
معاون تهذيب حوزه علميه آمل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در آمل، حجت الاسلام عیسی نژاد، معاون تهذیب حوزه علمیه و مرکز تخصصی امام حسن عسکری(ع) آمل، امروز در جمع طلاب این حوزه علمیه با بیان این که علم اخلاق در علوم اسلامی از مهم ترین علوم به شمار می رود، گفت: موضوع این علم تهذیب روح انسانی بوده که از کریم ترین مخلوقات الهی است.

 

وی با اشاره به این که علم اخلاق از اهمیت والا و ارزنده ای برخوردار است، بیان داشت: علم اخلاق در حوزه های علمیه به جهت رسالت خطیر حوزویان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 

استاد حوزه علمیه آمل تصریح کرد: عالمانی از حوزه های علمیه به درجات بالای معنوی دست یافتند که در کنار رشد علمی از نظر اخلاقی نیز انسان های مهذب و خود ساخته ای بودند.

 

حجت الاسلام عیسی نژاد با اشاره به مباحث علم اخلاق، گفت: بعضی از مباحث علم اخلاق از اصول و مبانی فکری و اعتقادی اخلاق به شمار رفته و بخشی دیگر درباره امورکاربردی و عملی در رابطه با روابط بین انسان و خدا و انسان های دیگر و اشیای پیرامون او است.

 

معاون تهذیب حوزه علمیه امام حسن عسکری(ع) آمل با بیان این که روح انسان اصالت داشته و مدیریت و حاکمیت جسم را بر عهده دارد و انسان از دو بخش جسم و روح ترکیب و خلق شده است، بیان داشت: شخصیت اصلی انسان از روح او نشات گرفته و تمامی افکار و اعتقادات و اخلاق انسان برخواسته از روح آدمی است.

 

وی با تاکید بر این که ریشه اخلاق اعتقاد به امر غیبی و مجرد و ملکوتی دارد، افزود: درک و فهم روح که موجودی مجرد بوده از دسترس علوم حسی و ریاضی به دور بوده و در حیطه علوم عقلی، عرفانی و وحیانی قرار دارد.

 

حجت الاسلام عیسی نژاد تصریح کرد: علم به ملکوت اشیای عالم و اعتقاد به امور غیبی مثل روح ریشه علم اخلاق است و ظاهر بین بودن و نبودن و اکتفا نکردن به امور ظاهری و اعتقاد داشتن به امور پشت پرده غیب از اصول ابتدایی متخلق شدن به اخلاق اسلامی است.

 

معاون تهذیب حوزه علمیه امام حسن عسکری(ع) آمل با بیان این که اخلاق محوری زندگی انسان را در مسیر تعالی قرار می دهد، ادامه داد: آن هایی که به ظاهر اکتفا کرده و به باطن امور توجه نداشته باشند به فرجامی خطرناک رسیده که بعضی از مصادیق آن شیطان، قابیل، مخالفان پیامبر گرامی اسلام، مخالفان حضرت موسی و دیگر امور است.

 

وی با اشاره به این که انسان نباید به چشم دنیوی ظاهربین نگاه کرده و به دنبال تکبر ورزی باشد، گفت: همه کسانی که در تاریخ به ظاهر بسنده کرده و معتقد به باطن و غیب نبودند به هلاکت رسیدند.

 

استاد حوزه علمیه آمل تصریح کرد: نخستین قدم برای متخلق شدن به اخلاق اسلامی و الهی اعتقاد به غیب، باطن و ملکوت اشیا است که سپس دیده و چشم باطن بین محقق می شود./1314/پ202/ب1

ارسال نظرات