۱۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۵
کد خبر: ۲۳۵۰۶۷
رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور:

عزم همگانی لازمه ترویج فرهنگ زکات و خمس در کشور است

خبرگزاری رسا ـ رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور گفت: برای این که فرهنگ پرداخت زکات و خمس در جامعه به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود لازم است عزم همگانی برای معرفی اثرات این فرهنگ در جامعه صورت گیرد.
 زکات

 به گزارش خبرگزاری خبرگزاری رسا در بیرجند، حجت‌الاسلام سید‌رضا تقوی، رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور و معاون امور استان های جامعه روحانیت مبارز کشور، پیش از ظهر امروز در همایش تخصصی زکات خراسان جنوبی با بیان این که زکات یک دستور واجب شرعی از سوی خداوند برای برقراری عدالت اقتصادی در نظام اسلامی است، ادامه داد: برای این که فرهنگ پرداخت زکات و خمس در جامعه به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود لازم است عزم همگانی برای معرفی اثرات این فرهنگ در جامعه صورت گیرد.

 

وی با بیان این که در سطح کشور سفرهای استانی ستاد زکات برای تدوین یک برنامه هماهنگ در خصوص فرهنگ زکات در استان های کشور صورت گرفته است، ادامه داد: خوشبختانه مردم متدین خراسان جنوبی به فرهنگ زکات پایبند هستند و خراسان جنوبی در زمینه پرداخت زکات و خمس رتبه اول کشور را دارد.

 

رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور با تأکید بر این که نباید زکات به پرداخت معادل پیوند بخورد، افزود: دولت این کار را به عنوان یک امر تشویقی انجام می‌دهد و شما باید زکات را از این پیرایه‌ها منزه کنید.

 

حجت الاسلام تقوی با بیان این که زکات یک امر الهی و عبادی است، ادامه داد: امروز زکات یک امر تربیتی نیز هست چرا که محتوای تمامی امور عبادی اسلام تقرب الی‌الله، تربیتی و روحی است.

 

وی با بیان این که مسلمانان با پرداخت زکات اموال خود حق سائل را پرداخته و اموال خود را پاک و طاهر می کنند، اظهار کرد: زکات ضمن این که اموال انسان را پاک و حلال می کند فقر را هم در جامعه ریشه کن می کند زیرا به واسطه زکات امکان حمایت از نیازمندان برای جامعه و دولت فراهم شده و از طرف دیگر ثروت در جامعه تعدیل شده و عدالت اقتصادی در نظام اسلامی برقرار می شود.

 

رییس شورای سیاست گذاری ائمه کشور با اشاره به این که مردم باید در آغاز هر سال برای خود یک سال زکاتی و خمسی در نظر بگیرند، گفت: انسانی که خمس و زکات اموالش را پرداخت نکند تا این کار را انجام نداده به دلیل این که یک واجب و حق محرومان را غصب کرده اموالش حلال نیست.

 

حجت الاسلام تقوی با اشاره به این که عده ای به بهانه این که مالیات می پردازند از پرداخت زکات خودداری می کنند، ادامه داد: مالیات را ما به واسطه خدمت شهری یا خدمات دولتی پرداخت می کنیم در حالی که هدف از پرداخت زکات کمک به نیازمندان و پرداخت حق آن ها از سرمایه و ثروت خویش است و پرداخت مالیات عامل پرداخت نکردن زکات نیست.

 

وی یادآور شد: باید فرهنگ زکات با کمک رسانه های گروهی در کشور گسترده شود که متاسفانه در حال حاضر مردم در اثر نا آگاهی از احکام خمس و زکات این واجب مالی را پرداخت نکرده که همین موضوع ضمن این که خیر و برکت را در جامعه اسلامی نابود می کند موجب افزایش فقر و مشکلات مالی در نظام اسلامی شده است./968/پ202/ب5 

 

ارسال نظرات