۱۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۸
کد خبر: ۲۳۵۱۱۶
رییس ستاد زکات شهرستان کاشان:

احیای زکات در جامعه نیازمند فرهنگ سازی است

خبرگزاری رساـ رییس ستاد زکات شهرستان کاشان با بیان این که احیای زکات در جامعه نیازمند فرهنگ سازی است، گفت: پرداخت زکات موجب توزیع صحیح ثروت، عدالت اجتماعی و عدم فاصله طبقاتی در جامعه می شود.
حجت الاسلام يونس دهقاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درکاشان، حجت الاسلام یونس دهقانی، رییس ستاد زکات شهرستان کاشان ظهر امروز در دومین جلسه شورای زکات این شهرستان با بیان این که از ابتدای سال جاری تا پایان آبان ماه امسال 4 میلیارد و 400 میلیون ریال زکات واجب و مستحبی در شهرستان کاشان جمع  آوری شده است, گفت: یک میلیارد ریال از 4 میلیارد و چهارصد میلیون ریال زکات واجب و مستحبی در شهرستان کاشان سهم محرومین این شهرستان در قالب ساخت مسکن و انجمن خیرین مسکن ساز کاشان پرداخت شد.

 

وی افزود : 3 میلیارد و چهارصد میلیون ریال مابقی زکات جمع آوری شهرستان کاشان در سال جاری در فعالیت های عام المنفعه از جمله ساخت مسجد ، حسینیه،  ترمیم و اصلاح شبکه های آبرسانی ، اصلاح جاده بین مزارع در روستاهای شهرستان کاشان اختصا داده شده است.  

 

حجت الاسلام دهقانی فرهنگ‌ سازی در احیای زکات را یکی از مسائل مهم در جامعه دانست و با اشاره به این که جایگاه کاشان در پرداخت زکات جایگاه مناسبی نیست، گفت: هرچند میزان پرداخت زکات شهرستان کاشان رد یال های اخیر افزایش یافته است جایگاهی که کاشان در پرداخت زکات استان دارد در شأن این شهرستان نیست.

 

وی در ادامه با اشاره به  استقبال باغ داران روستای ویدوج  از بخش برزک در طرح شجره طیبه  و ثمره طیبه گفت:باغ داران ویدوجی با شرکت در این طرح که  اختصاص محصول درخت میوه و شجره طیبه درخت میوه برای چند سال معین و یا مادام العمر به زکات است محصولات باغی را خود را بیمه کردند.

 

رییس ستاد زکات شهرستان کاشان یادآورشد: باغداران روستای ویدوج از بخش برزک کاشان در اردیبهشت امسال یکصد و ده اصله درخت میوه و 190 بوته گل محمدی را به امر زکات اختصاص دادند تا درآمدهای حاصل از آن برای محرومین این روستا هزینه شود.

 

حجت الاسلام دهقانی در ادامه زکات را فریضه‌ای عبادی و اقتصادی دانست و گفت: زکات در منابع دینی مانند کتاب و سنّت در ردیف نماز و جهاد قرار گرفته و یکی ‏از پنج ستون دین اسلام به شمار می‏رود و پرداخت آن توسط مسلمانان فقر را که ریشه بسیاری از مفاسد اجتماعی در جامعه است از بین بردن می برد.

 

رییس ستاد زکات شهرستان کاشان با تاکید بر اینکه پرداخت زکات موجب افزایش سرمایه و برکت برای دهنده آن و جامعه می شود گفت: پرداخت زکات موجب توزیع صحیح ثروت، عدالت اجتماعی و عدم فاصله طبقاتی در جامعه می شود.

 

حجت الاسلام دهقانی بر تبیین فرهنگ زکات در جامعه تأکید کرد و گفت: فرهنگ پرداخت زکات را می توان با زبان ساده و استفاده از آیات، روایات و انجام فعالیت‌های هنری و تصویری در جامعه نهادینه کرد.

 

رییس ستاد زکات شهرستان کاشان یادآور شد: براساس قول فقها زکات در نُه چیز گندم، جو، خرما،کشمش، طلا، نقره، شتر،گاو،گوسفند واجب است، لذا اگر کسی یکی از موارد نهگانه را مالک باشد، واجب است مقداری را که در شریعت اسلام معین شده به یکی از مصارف هشتگانه‏ای دستور داده شده در قرآن مجید برساند./1307/پ202/ب6

ارسال نظرات