۱۹ آذر ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۶
کد خبر: ۲۳۵۲۱۵
با سخنرانی آیت‌الله سبحانی:

دومین اجلاسیه مدیران و صاحب نظران حوزوی عرصه پژوهش برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ دومین اجلاسیه مدیران و صاحب نظران حوزوی عرصه پژوهش با سخنرانی حضرت آیت‌الله سبحانی در مدرسه معصومیه قم برگزار شد.
پژوهش

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دومین اجلاسیه مدیران و صاحب نظران حوزوی عرصه پژوهش شب پنج شنبه با حضور طلاب، روحانیان و پژوهشگران در مدرسه معصومیه برگزار شد.

 

براساس این گزارش؛ در این مراسم حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد فرخ فال مدیر حوزه علمیه قم و حجت‌الاسلام رفیعی معاون پژوهش واحدهای آموزشی حوزه علمیه استان قم به ایراد سخن پرداختند.

 

این مرجع تقلید در بخش از سخنان خود تحقیق فردی را خوب ولی تحقیق جمعی را بسیار مؤثرتر و مفیدتر دانست و گفت: بنده به مرکز مدیریت حوزه پیشنهاد می‌کنم در صورت امکان قانونی را تصویب کنند که پروژه‌های بزرگ علمی و برخی از پایان‌نامه‌ها به صورت کار جمعی انجام شود.

 

وی ادامه داد: در کار جمعی هر فرد بخشی از کار را انجام می‌دهد، از این‌رو بهتر می‌توانیم پیشرفت کنیم، امیدواریم این طرح پذیرفته شود؛ البته باید تمام جوانب آن در نظر گرفته شود.

 

 گفتنی است؛ در پایان از 10 پایان نامه برتر سطح چهار و برترین واحدهای آموزشی و مراکز تخصصی در فعالیت‌های پژوهشی سال تحصیلی 93 _ 92 با اهدای لوحی تقدیر شد.

 

مدارس علمیه «معصومیه با مدیریت حت الاسلام حمید ملکی»، «علوی با مدیریت حجت الاسلام اقبالی»، «صدوق 5 با مدیریت حجت الاسلام رفیعی»، «جهانگیرخان با مدیریت حجت الاسلام جویباری»، «جامعة الامام المنتظر(عج) با مدیریت حجت الاسلام حسناتی» و «مرکز علوم حدیث با مدیریت حجت الاسلام فرهاد عباسی» به عنوان برترین واحدهای آموزشی و مراکز تخصصی در فعالیت‌های پژوهشی سال تحصیلی 93 _ 92 انتخاب شدند.

 

از پایان نامه‌های سطح چهار حجت‌الاسلام ابراهیم سلیمانی درچه‌ای با موضوع «فی المنطق و مفهوم الشرط»، حجت‌الاسلام حامد ظاهری با موضوع «قرائه فلسفیه لتعدد القرائات للدین»، حجت‌الاسلام حمید حائری زاده با موضوع «الکراهه فی العبادات»، حجت‌الاسلام سید عباس قدیمی نژاد با موضوع «بررسی و ارزیابی جایگاه ادبیات عرب در تفسیر تسنیم» و حجت‌الاسلام عبدالمجید قائدی با موضوع «منطقة الفراغ در قانون گذاری اسلامی» به عنوان برترین پایان‌نامه‌ها تقدیر و تجلیل شد.

 

همچنین از پایان‌نامه‌های سطح چهار حجت‌الاسلام علی تاج بخش با موضوع «اخلاق ورزشی، راهبرد و راهکارها از منظر اخلاق اسلامی»، حجت‌الاسلام مجید خاموشی با موضوع «الرحلة فی طلب الحدیث و دورها فی التعامل بین مدرستی ایران و العراق الشیعیتین حتی منتصف القرن الخامس»، حجت‌الاسلام محمد عشایری منفرد با موضوع «قانون اهم و مهم و گستره آن در تزاحم احکام و تزاحم حقوق»، حجت‌الاسلام محمد رضا محمودی با موضوع «قاعده تابعیت نما از اصل» و حجت‌الاسلام مصطفی پرتوی با موضوع «ابراء از منظر فقه و حقوق موضوعه» نیز تقدیر و تجلیل شد.

 

مدیر حوزه علمیه قم نیز در بخش دیگری از این مراسم در سخنانی گفت: امروز ایدئولوگ‌های دیگر مذاهب به بزرگان، علما و مراجع حوزه‌های علمیه تشیع غبطه می‌خورند؛ چرا که امروز اضطراب در فتوا دیگر مذاهب را پریشان کرده و به راحتی فتوا صادر می‌کنند، دلیل این موضوع نیز به سبب گمراهی بزرگانشان است که این‌ها نیز امروز نشخوار مطالب آنها را می‌کنند.

 

وی ادامه داد: باید حوزه‌‌های ما در ابعاد مختلف علوم پایه، مباحث تربیتی و نظام آموزشی مسیر نورانی سلف صالح حوزه را طی و از شرعیت تا زمان ظهور محافظت کنند، البته در این مدت بسیار کارهای ارزشمندی از سوی مدارس و مراکز تخصصی صورت گرفته است

 

در ادامه این مراسم معاون پژوهش واحدهای آموزشی حوزه علمیه استان قم نیز خاطرنشان کرد: حتی تنها اگر یک سوم طلاب در سطح عالی و دروس خارج در هر سال تحصیلی هر یک تنها یک مقاله پژوهشی بنویسند در هر سال 357 فصلنامه علمی به عنوان محتوا دروس خارج خواهیم داشت؛ این در حالی است که در سطح کشور تمام نشریاتی که در حوزه دین در حوزه‌ها، دانشگاه‌ها و مراکز تخصصی منتشر می‌شوند در مجموع 250 نشریه هستند.

 

وی افزود: همچنین بیش از 150 مرکز در حوزه به صورت رسمی در بخش پژوهش تلاش می‌کنند؛ تاکنون بیش از 130 کارگاه و دوره‌ آموزشی در جمع طلاب مدارس حوزه علمیه و مراکز تخصصی برگزار کرده‌ایم؛ اخیرا نیز قرار شده مجموعه کارگاه‌های‌ آشنایی با پایان نامه نویسی که سالانه 2 هزار نفر هستند به صورت منظم برگزار شود.

 

حجت‌الاسلام رفیعی گفت: در سال جاری 15 نشریه از 15 واحد آموزشی تهیه و چاپ شده است، سال گذشته حدود هزار مقاله از مجموعه مدارس علمیه قم به جشنواره علامه حلی ارسال شد که براساس آمار نسبت به سال گذشته خود 200 درصد افزایش یافته بود؛ همچنین از آغاز کار این معاونت حدود 6 مدرسه معاون پژوهش داشتند، ولی اکنون تنها 4 واحد آموزشی استان قم فاقد معاون و مسؤول پژوهشی هستند./993/202/ع

ارسال نظرات