۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۸
کد خبر: ۲۳۵۶۳۹
استاد حوزه علمیه:

استفاده از ابزار هنر در جنگ رسانه ای ضروری است

خبرگزاری رسا ـ معاون تربیتی جامعة الزهرا، گفت: بهترین راهکار مقابله با تهاجم دشمن این است که تلاش کنیم در عرصه هنر خود را تقویت کنیم و برنامه های جذاب تر و بهتری را که متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی است در قالب های متنوع ارائه دهیم.
حجت الاسلام شيخ بهايي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، امروزه ماهواره ها در میان برخی از اقشار جامعه تاثیر گذاری زیادی دارند و با شیوه های مختلف به دنبال افزایش دامنه نفوذ خود و القای فرهنگ غربی و ضد اسلامی هستند.

 

بی شک آسیب های عرصه فرهنگ، عمیق تر و دامنه دار تر از سایر عرصه ها است؛ از این رو شناخت آسیب های این عرصه و بررسی راه کارهای مقابله با هجمه دشمن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این زمینه گفت و گویی داشتیم با حجت الاسلام و المسلمین احمد شیخ بهایی؛ از اساتید و محققان کرمانی حوزه علمیه قم.

 

حجت الاسلام و المسلمین شیخ بهایی، معاون تربیتی جامعة الزهرا(س) قم است و در حال تحصیل دروس خارج حوزه و تحقیق در علوم اسلامی بوده و مدتی است که در شهر کرمان به فعالیت های تبلیغی می پردازد.

 

متن کامل این گفت و گو را در ادامه می خوانید:

 

رسا ـ امروزه در عرصه های مختلف به ویژه در عرصه فرهنگ با تهاجم شدید دشمن مواجه هستیم، ارزیابی حضرتعالی از صحنه هجوم دشمن چیست؟

 

بسم الله الرحمن الرحیم. در ابتدای سخن این نکته را یادآور می شوم که دشمن ما بیدار است و با محاسبه کار می کند، از امکانات فراوانی هم چه از جهت مالی و چه از جهات دیگر برخوردار است. پس در این جنگ ناجوان مردانه ای که دشمن علیه فرهنگ و جوانان ما راه انداخته چاره ای جز دفاع و محافظت از فرهنگ و ارزش ها نداریم. در این راه وظیفه رسانه های ما چندین برابر می شود چرا که ماهواره ها با شبکه های متعدد و متنوع، سعی در تغییر ذائقه مردم دارند که اگر هوشیار نباشیم این تاثیر و صدمه اش بسیار جبران ناپذیر خواهد بود.

 

در چنین شرایطی ما نیز باید از همان جهتی که دشمن اقدام می کند مقابله کنیم. امیر المومنین علی علیه السلام می فرمایند: رُدَّ الحَجَر مِن حَیثُ جاء؛ یعنی سنگ را برگردانید از هر طرف که آمد.

 

طبق این فرمایش، دشمن از هر طرف که سنگ زده باید از همان طرف با آن مقابله نمود، طبیعتا وقتی دشمن از طریق رسانه هجوم آورده پاسخش هم باید از همین طریق داده شود. رسانه های ما باید تمامی فعالیت های آنان را رصد کنند و به عنوان پدافند از همان نقطه ای که آنان تمرکز کردند ضد ضربه را وارد کنند. 

 

این کار نیازمند محاسبات دقیق و اقدام به موقع است چراکه تاخیر در اقدام به موقع موجب از دست رفتن تاثیر آن عملکرد می شود. بنابراین رسانه ها در جنگ فعلی که جنگ فرهنگ هاست نقش اساسی را ایفا می کنند.

 

رسا ـ نفوذ شبکه های ماهواره ای به خانه ها چه اثراتی بر روی فرهنگ خانواده دارد؟

 

تاثیرات منفی ماهواره ها در خانواده بسیار شدید و مستقیم است؛ دشمن با پشتوانه هزینه های میلیاردی رسانه هایی را مطابق سلیقه های مختلف راه اندازی کرده تا هر قشری را به گونه ای درگیر خود کند.

 

شبکه های ماهواره ای و اینترنتی، شبکه های اجتماعی و گوشی های موبایل، از ابزارهای تهاجم فرهنگی دشمن هستند. این رسانه ها فرهنگ زشت را زیبا جلوه داده و ضد ارزش را ارزش معرفی می کنند.

 

البته پس از آن هم شروع به مطالعه و بازخورد گیری می کنند که برنامه های طراحی و ساخته شده چه تاثیری بر هر کدام از این اقشار داشته است. اگر به این نتیجه برسند که در کارشان موفق نبوده اند از راه دیگری وارد می شوند؛ به عنوان مثال در ابتدا شبکه های ماهواره ای روی بحث های سیاسی متمرکز شده بودند، اما پس از گذشت مدتی متوجه شدند که تنها بحث های سیاسی جواب نمی دهد؛ بنابراین روی بحث های خانوادگی و عاطفی متمرکز شدند.

 

به دلیل وجود تنوع بالا در برنامه های ماهواره و در نظر گرفتن سلیقه مخاطب مطمئنا بر روی هریک از گروه های سنی تاثیری خاص خواهد داشت. بنابراین با تلاش فراوان سعی دارند در قالب های مختلف و متناسب با رده های سنی مختلف، برنامه های جذابی را تدارک ببینند تا بالاترین آمار جذب مخاطب را داشته باشند.

 

به همین دلیل برای کودکان و نوجوانان از طریق تولید انیمیشن های جذاب و برای قشر جوان در بحث های تولید فیلم ها و سریالهای خانوادگی و عاطفی که مطابق با ذائقه ی آنان باشد، وارد می شوند.

 

هدف اصلی اینها ترویج فرهنگ غیر اسلامی و بلکه ضد اسلامی است که در قالب رواج فرهنگ برهنگی، عشق های حرام و ارتباطات خارج از محدوده ی ازدواج و حتی در داخل خانواده ها عشق های مثلثی و خارج از ضوابط اخلاقی است و چون در این زمینه از ابزار هنر و تکنولوژی استفاده می کنند برای افراد مختلف جذابیت دارد؛ به گونه ای که به سختی می توانند خودشان را از این گونه تاثیرات نجات دهند و متأسفانه خانواده های بسیاری در آستانه فروپاشی قرار گرفته اند.

 

رسا ـ برای مصونیت بخشی خانواده ها در مقابل هجمه فرهنگی دشمن چه باید کرد؟ چگونه می توان با آسیب های ماهواره مقابله کرد؟

 

در این رابطه دو نکته عرض می کنم. نکته اول این که بهترین راهکار برای مقابله با تهاجم دشمن این است که تلاش کنیم در عرصه هنر خود را تقویت کنیم و برنامه های جذاب تر و بهتری را که متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی است را در قالب های متنوع ارائه دهیم؛ همچنین باید ریشه ها و منابع ترویج فساد در داخل و خارج شناسایی شده و قطع گردند.

 

نکته دوم این که کار فرهنگی در خانواده از دوران حضور فرزندان در خانه باید آغاز شود. والدین باید در رابطه با تربیت فرزندان خود حساس باشند؛ به این معنا که باید برنامه ای داشته باشند که فرزندان همزمان با تحصیلاتشان با مهارت های زندگی آشنا شوند.

 

این درست نیست که دختر و پسر ما بعد از گذراندن دوره تحصیلشان از ریزه کاری های زندگی هیچ ندانند؛ چرا که این مساله موجب شکست در زندگی مشترک آینده خواهد شد.

 

همچنین زوج های جوان باید درک متقابل از یکدیگر داشته باشند. اگر طرفین بتوانند به طور واقعی همدیگر را درک کنند، اقتضائات و خصوصیات جنس مقابل را بدانند و مطابق خصوصیات اخلاقی و رفتاری و عاطفی یکدیگر عمل نمایند، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. البته در کنار همه ی این ها، حفظ حجاب و عفاف هم از سوی مرد و هم از سوی زن، موجب سلامت خانواده و جامعه شود. به این معنا که مرد نگاهش را فقط منحصر به همسرش نماید و زن نیز آرایش و زیبایی و خود نمایی اش را منحصر به همسرش کند.

 

رسا ـ در آخر اگر مطلبی هست بفرمایید

در پایان از تمامی دست اندرکاران رسانه می خواهم که تلاششان را در جهت ترویج فرهنگ غنی ایرانی اسلامی مضاعف کنند و همچنین امیدوارم که هر چه زودتر با ظهور نورانی آقا و مولایمان، ریشه ظلم و فساد قطع شود./972/ت301/ب4

ارسال نظرات