۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۲
کد خبر: ۲۳۵۷۴۵
حجت الاسلام ماندگاری:

اکثر مشکلات جامعه از سوء مدیریت افراد است

خبرگزاری رسا- حجت الاسلام ماندگاری با تاکید بر بهره گیری از راهنمای کتبی قرآن و راهنمای شفاهی پیامبر(ص) گفت: گرفتاری های امروز ما به دلیل خروج از مسیر بندگی خداوند است قطعاً همۀ مشکلات مربوط به حکومت نیست، بخشی از مشکلات به خاطر سوء مدیریت است زیرا حکومت و مسوؤلان معصوم نیستند.
حجت الاسلام ماندگاري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد حجت الاسلام مهدی ماندگاری، عضو هیأت امنای مؤسسه روایت سیره شهدا، شامگاه23 آذر در سلسله برنامه های تبلیغی دهه آخر صفر حرم مطهر رضوی با بیان این که حضرت محمد(ص) راهنمای کاروان عالم هستی به سمت بندگی خداوند است و به حدیث سلسلة الذهب امام رضا(ع) اشاره کرد و افزود: خداوند می فرماید کلمه «لا اله الا الله» دژ محکم من است و هر که در آن وارد شود، دچار عذاب نمی‌شود.

 

عذاب دنیوی الهی

وی تصریح کرد: بخش اول روایت، کلام الهی است که تأکید می کند هر کس می خواهد از عذاب دنیا و آخرت در امان باشد باید بنده خدا باشد؛ عذاب دنیا فقر و مریضی نیست بلکه این ها ابتلاست، عذاب الهی (در دنیا) انحراف از مسیر بندگی، سقوط و جدا شدن از انسانیت و ورود به مرز حیوانیت است.

 

حجت الاسلام ماندگاری با اشاره به این که اولیا و پیامبران الهی با شدیدترین گرفتاری ها مواجه بودند اما ذره ای از مسیر بندگی منحرف نشدند، ابراز کرد: در مقابل، طاغوت های زمان در نهایت لذت های دنیایی زندگی می کردند اما از مسیر بندگی و عیادت خدا منحرف شدند، بنابراین پیامبران، امامان، علما، شهدا و صالحان با اینکه سختی کشیده اند از عذاب الهی در دنیا (انحراف و سقوط) در امان بودند و در آخرت به طور یقین از عذاب الهی در امان هستند.

 

وی به ادامه روایت امام رضا(ع) اشاره کرد و با بیان این که کلام معصوم از خداوند جدا نیست، گفت: امام در ادامه حدیث سلسلة الذهب تأکید کردند: «این شرطی دارد و من شرط آن هستم»؛ در واقع تأکید ایشان بر مشروط بودن مسیر بندگی بود که شرط آن جایگاه ولایت یعنی خدا، پیامبران، امامان و در عصر غیبت علما است که باید دنباله روی این افراد باشیم زیرا  این افراد به مسیر بندگی آگاهند.

 

عضو هیأت امنای مؤسسه روایت سیره شهدا بیان کرد: انسان در سفرهای زیارتی به اماکنی چون مکه و مدینه، عتبات عراق و سایر مکان ها به دنبال راهنمای سفری است که به این اماکن آشنا باشد؛ قطعاً فردی که خود این مسیر را طی نکرده و این اماکن را ندیده نمی تواند به عنوان مسؤول و راهنمای کاروان زیارتی قرار فعالیت کند.

 

وی با تأکید بر این که راه بندگی خداوند که صحیح ترین مسیر بین دنیا و آخرت است هم نیازمند راهنما است، افزود: در این میان حضرت محمد(ص) بهترین راهنمای این سفر است زیرا هم خداوند کتابچه راهنمای سفر دنیا و آخرت در مسیر بندگی(قرآن) را بر قلب ایشان نازل کرده است، همچنین خداوند ایشان را در نقش مربی تربیت کرده است.

 

کارشناس مذهبی رسانه ملی خاطرنشان کرد: در نهایت اینکه پیامبر(ص) در سفر معراج همۀ آخرت و بهشت و جهنم را دیده اند، بنابراین هیچ کس به اندازه خداوند و پیامبر(ص) از آخرت خبر ندارد.

 

وی با اشاره به این که گرفتاری های امروز ما به دلیل خروج از مسیر بندگی خداوند است، خاطرنشان کرد: اگر ازدواج، سیاست، اقتصاد، مدیریت و کاسبی های ما در مسیر بندگی خداوند باشد به این میزان گرفتاری های سخت و گره های کور در زندگی به وجود نمی آید؛ گرفتاری هایی که بر اثر انحراف از مسیر بندگی به واسطه خودمان ایجاد می شود؛ قطعاً همۀ مشکلات مربوط به حکومت نیست، بخشی از مشکلات به خاطر سوء مدیریت است زیرا حکومت و مسوؤلان معصوم نیستند، با این وجود بخش مهم آن مربوط به خودمان است.

 

عضو هیأت امنای مؤسسه روایت سیره شهدا تشریح کرد: بهشت هشت در و جهنم هفت در دارد که روی هر در بهشت چهار جمله و روی هر در جهنم سه جمله و در مجموع 53 جمله نوشته شده است؛ جملاتی که طبق سخن پیامبر(ص) هر جمله اش از یک دنیا ارزشمند تر است، زیرا به ما می آموزد چگونه از این دنیای موقت آخرتی زیبا بسازیم؛ البته این مهم نیازمند این است که ابتدا کلام پیامبر(ص) را بفهمیم و آن را باور کنیم.

 

وی با بیان این که کلید درک و فهم این موضوع باور کردن و ایمان داشتن به آخرت است، ابراز کرد: نقد بودن دنیا و نسیه بودن آخرت دروغی بیش نیست زیرا آخرت قطعی، حتمی و نقد است و در مقابل دنیا نسیه است زیرا انسان نمی داند فردا یا حتی ثانیه هایی دیگر زنده است و بر اساس احتمالات زندگی می کند.

 

حجت الاسلام ماندگاری خاطرنشان کرد: با این وجود عقل حکم می کند برای همین زندگی که معلوم نیست زنده باشیم یا نه باید برنامه ریزی های حتی سالانه داشته باشیم بنابر این باید برای آخرت قطعی نیز برنامه ریزی داشته باشیم؛ به عبارتی اگر انسان آخرت را قطعی بداند به دنبال راهنما خواهد گشت؛ راهنمای کتبی قرآن و راهنمای شفاهی پیامبر(ص) است./1308/پ202/ب6

ارسال نظرات