۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۹
کد خبر: ۲۳۵۷۵۸
کارشناس و مبلغ دینی:

مادر تمام گرفتاری انسان از زبان است/ ملاک و اساس اسلام راستگویی است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس و مبلغ دینی گفت: مادر تمامی گرفتاری های انسان از زبان است و در روایت است گناهی نیست که زبان در آن دخالت نداشته باشد.
حجت الاسلام محمد حسين وطن خواه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درکاشان، حجت الاسلام محمد حسین وطن خواه، کارشناس و مبلغ دینی یک شنبه شب در هیأت عزادران انصارالمهدی(عج) زیدی با اشاره به محاسن اخلاق و مکارم اخلاق گفت: برخورد خوب و آداب و معاشرت نیکو با مردم و حرف زیبا گفتن از محاسن اخلاق است.

 

وی، حرف خوب زدن و گشاده رو بودن را حسن خلق و محاسن اخلاق و بخشیدن کسانی که به تو ظلم کرده اند را از مکارم اخلاق دانست و یاد آورشد: در حالی که هوای نفس می گوید در مقابل بدی دیگران مقابله به مثل کنی اما کرامت نفس می گوید بخشش داشته باشید.

 

این مبلغ دینی با اشاره به این که محاسن اخلاق با نفس انسان سازگاری دارد گفت: نفس انسان دوست دارد در بین مردم محبوب و عزیز باشید و در برخورد با مردم  و آداب و معاشرت با مردم سخن نیکو بگویید، اما مکارم اخلاق بر ضد انسان است و نفس انسان به او فرمان می دهد در جواب بدی ها مقابله مثل کنید. 

 

حجت الاسلام وطن خواه یاد آورشد: حضرت علی(ع) می فرماید اگر به فرض که بهشت و جهنم و آتش و دوزخ و ثواب و عقوبتی هم نباشد باز هم شایسته است انسان در صدد کسب مکارم اخلاق باشد چون راه و رمز موفقیت و پیروزی انسان در مکارم اخلاق است و برای رسیدن به موقعیت اجتماعی باید مکارم اخلاق داشت.

 

وی با اشاره به این که امام مجتبی(ع) می فرماید مکارم اخلاق ده چیز است گفت: یکی از مکارم اخلاق راستگویی و صادق بودن و دروغ نگفتن است.

 

این مبلغ دینی همچنین با اشاره به این که نخستین سفارش امام مجتبی(ع) در مورد کنترل زبان و جلوگیری از لغزش زبان است گفت: مادر تمامی گرفتاری های انسان از زبان است و در روایت است گناهی نیست که زبان در آن دخالت نداشته باشد.

 

حجت الاسلام وطن خواه در ادامه شناخت انسان های خوب را به ظاهر افراد ندانست و تصریح کرد: سجده و رکوع و نماز طولانی افراد نشانه خوب بودن آنها نمی تواند باشد چرا که برخی افراد سجده طولانی و رکوع طولانی را از روی عادت دوران کودکی خود انجام می دهند و این افراد اگر به هر دلیلی رکوع و سجده شان کوتاه شود ناراحت می شوند.

 

وی افزود: برای شناخت افراد باید دید انسان راستگو و صادق و امانت داری است یا نه چرا که امانت داری  هم در راستگویی و هم  در عمل انسان ها است.  

 

این مبلغ دینی در ادامه با اشاره به این که خداوند برای هر بدی یک کلیدی قرارداده است، یاد آورشد: خداوند برای هر گناهی یک کلیدی قرارداده است تا هرکسی نتواند وارد گناه شود.

 

به گفته وی، کلید همه بدی شراب است و از شراب برتر، کذب و دروغ است چرا که انسان دروغگو برای  همه کارهایش توجیه دارد و کارهای خود را توجیه می کند.  

 

حجت الاسلام وطن خواه، شرک به خدا و شریک قراردادن برای خدا، بی احترامی به پدر و مادر و دروغ را از بزرگترین گناهان کبیره دانست و افزود: اگر انسان شرک به خدا نکند، عاق والدین نشود و دروغ را در زندگی خودش کنترل کند زندگی سعادتمندی در دنیا و در آخرت خواهد داشت.

 

این مبلغ دینی یاد آورشد: خداوند در قرآن کریم می فرماید بعد از احترام و عبادت من، به پدر و مادر خود نیکی کنید و پدر و مادر خود را احترام کنید.

 

حجت الاسلام وطن خواه در ادامه یاد آورشد:  انسان های متکبر، دروغگو و افرادی که در ظاهر به مردم محبت می‌کنند اما در قلب آنها نیرنگ و دو رویی برای کسب ارتقای موقعیت اجتماعی هستند این سه گروه در قیامت تزکیه نمی شوند و عذاب سختی برای آنها قرار  داده می شود.  

 

وی در ادامه تمامی مفاسد را ناشی از دروغ دانست و افزود: حضرت علی می فرماید راستگویی صلاح هر چیزی است و خداوند اجازه نمی دهد بندگانش به دلیل راستگویی متضرر شوند. 

  

حجت اسلام وطن خواه همچنین با بیان این که حضرت علی (ع) می فرماید ملاک و اساس اسلام راستگویی است و ملاک مسلمانی راستگویی و عزت نفس است گفت: خداوند در قرآن در مورد مؤمنان می فرماید انسان هایی که تقوای الهی دارند همراه با صادقین هستند./1307/پ202/ب6

ارسال نظرات