۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۱
کد خبر: ۲۳۵۷۷۱
حجت الاسلام والمسلمین نکونام:

دست یابی به استقلال نیازمند گسترش فرهنگ پژوهش محوری در جامعه است

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری، دست یابی به استقلال، خودکفایی و استغناء به معنای واقعی کلمه از بیگانگان را نیازمند گسترش و حاکم کردن فرهنگ علم محوری و پژوهش محوری در جامعه دانست.
حجت الاسلام و المسلمين نکونام ، نماينده ولي فقيه در چهارمحال و بختياري و امام جمعه شهرکرد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام، نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری، در مراسم افتتاح ششمین جشنواره و نمایشگاه دستاوردهای علمی، پژوهشی و فناوری چهارمحال و بختیاری که همزمان به نخستین روز از هفته پژوهش افتتاح شد، با اشاره به حدیثی از امام علی(ع) در خصوص جایگاه علم و دانش که می‌فرمایند «دانش، سلطنت و قدرت است، هر که آن را بیابد با آن یورش برد و هر که آن را از دست بدهد بر او یورش برند» علم غنی، کارساز برای جامعه و تأثیرگذار در کشور را علم مدنظر اسلام دانست.
 
امام جمعه شهرکرد با بیان این که هر کس به سوی کسب این چنین علمی رود به سلطنت ارزشی خواهد رسید، تصریح کرد: سلطنت نه به معنای نا زیبا و غیر ارزشی دوران شاهنشاهی و استبداد که هر کس نام آن را می‌شنود به یاد ظلم، ستم و زورگویی می‌افتد بلکه سلطه ارزشی برآمده از فرهنگ ناب اسلامی برای حاکم کردن اخلاق و ارزش های در جامعه است.
 
حجت الاسلام والمسلمین نکونام، اسلام را دین ارزشمدارانه، رستگاری آفرین و ارزش آفرین دانست و گفت: مسلمانان باید علم را در سایه ارزش‌های اسلامی به بشریت عرضه کنند تا بتواند سلطه ارزشمدارانه بر بشریت داشته باشد.
 
نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری، توجه به علم، تحقیق و پژوهش را تنها راه تسلط ارزشمندانه بر جامعه بشری دانست و گفت: زمانی می توان بر جامعه بشری تسلط پیدا کرد که پژوهش و تحقیق به یک فرهنگ غالب در درون جامعه خودمان تبدیل شده باشد.
 
وی با تأکید بر ضرورت تبدیل شدن علم، پژوهش و تحقیق به فرهنگ غالب جامعه خاطرنشان کرد: همه دستگاه‌ها و آحاد جامعه باید نگاه علم محورانه و پژوهش محورانه به امور داشته‌ باشند.
 
رییس شورای فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری با تأکید بر این که باید همه امکانات و ظرفیت‌ها در راستای شکوفا کردن استعدادها و ظرفیت ها علمی کشور به کار گرفته شود، اظهار داشت: نگاه پژوهش محورانه باید اصل و مبنای همه کارها باشد و در همین راستا باید موانع از سر راه برداشته و امکانات به این سو سوق داده شود.
 
این مقام مسؤول، حاکم کردن فرهنگ علم محورانه و پژوهش محورانه را از ضرورت‌های امروز جامعه اسلامی دانست و گفت: اگر همه نیازها و دغدغه ای این حوزه مورد توجه قرار گرفته و مرتفع شود؛ به یقین فرهنگ علم محورانه بر جامعه حاکم خواهد شد.
 
امام جمعه شهرکرد افزود: علم و تحقیق محوری مایه رشد و بالندگی جامعه خواهد بود؛ از این رو بکوشید علم و تحقیق محوری را به فرهنگ غالب تبدیل کنید.
 
نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری، سرگرم شدن به بازیگری‌های سیاسی و غفلت از مسأله علم و پژوهش را آفت بزرگ برای جامعه بیان کرد و گفت: سیاست زدگی و بازیگری در عرصه‌های پوچ و بی‌ارزش ما را از مسیر اصلی که همان سلطه ارزشی علم بر بشریت است منحرف و سرگرم امور بی‌ارزش خواهد کرد.
 
وی با بیان این که عدم حاکم کردن فرهنگ علم و پژوهش محورانه، سلطه پذیری و تسلیم قدرت‌های بزرگ شدن را در پی خواهد داشت، افزود: هر کس که این چنین فرهنگ غنی و ارزشمندی را در جامعه خود حاکم نکند، باید منتظر سلطه پذیری و تسلیم قدرت ها دیگر بشود.
 
حجت الاسلام والمسلمین نکونام خاطرنشان کرد: اسلام هیچ گاه به مسلمان اجازه وابستگی و تأمین معاش و نیازمندی ها از بیگانگان و دشمنان را نمی دهد بلکه باید نیازمندی ها با  استقلال و خود کفایی و استغنا از بیگانه تأمین شود.
 
رییس استانی حوزه علمیه چهارمحال و بختیاری، دست یابی به استقلال، خودکفایی و استغنا به معنای واقعی کلمه از بیگانگان را مستلزم گسترش و حاکم کردن فرهنگ علم محوری و پژوهش محوری در جامعه دانست./9457/پ202/ب2
ارسال نظرات