۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۷
کد خبر: ۲۳۵۸۳۵
مدیر استانی حوزه علمیه گلستان:

پژوهش های حوزوی باید موضوع محور و بر اساس نیاز جامعه باشد

خبرگزاری رسا ـ مدیر استانی حوزه علمیه گلستان با بیان این که پژوهش یکی از ارکان جدایی ناپذیر حوزه در تاریخ بوده است، گفت: پژوهش همواره شاخصی مهم در توسعه و رونق بخش های مختلف هر مجموعه ای خواهد بود.
حجت الاسلام ملکي، مدير حوزه علميه گلستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در گرگان، حجت الاسلام مصطفی ملکی، مدیر استانی حوزه علمیه گلستان امروز با اشاره به اهمیت پژوهش در حوزه علمیه گفت: پایه و ‌اساس حوزه‌های علمیه از دیرباز، بر استنباط، اجتهاد و فهم فقیهانه دین و معارف ناب الهی استوار بوده و این رویه باید همچنان در حوزه ها ادامه پیدا کند.

 

وی تاکید کرد: علمی که در مدارس علمیه باید تدریس شود، آموزش پژوهش محور باشد و به یقین توجه به پژوهش در کنار آموزش می‌تواند راهگشای بسیاری از مسائل باشد.

 

عضو شورای حوزه علمیه گلستان برای ترغیب طلاب به پژوهش سه نکته را بیان کرد و افزود: ایجاد زیرساخت‌های لازم برای تحقق امر پژوهش نخستین گام در انجام امور پژوهشی است.

 

حجت الاسلام ملکی ایجاد انگیزه را دومین مسأله در ترغیب طلاب به پژوهش دانست و گفت: معاونین پژوهش با فرهنگ سازی نه تنها طلاب بلکه کادر و اساتید مدرسه را نیز به انجام پژوهش ترغیب کنند.

 

مدیر حوزه علمیه گلستان، سومین عامل در ترغیب طلاب به پژوهش را موضوعات پژوهشی دانست و خاطرنشان کرد: پژوهش‌ها بر اساس طبقه بندی موضوعی و شبهات موجود در جامعه انجام گیرد.

 

وی فراهم کردن زیرساخت های آموزشی برای تقویت پژوهش در حوزه را ضروری دانست و افزود: اگر شرایط آموزشی در حوزه های علمیه مثبت نباشد به یقین فعالیت های پژوهشی در مسیر صحیح هدایت نخواهد شد.

 

حجت الاسلام ملکی با بیان این که پژوهش یکی از ارکان جدایی ناپذیر حوزه در تاریخ بوده است، گفت: پژوهش همواره شاخصی مهم در توسعه و رونق بخش های مختلف هر مجموعه ای خواهد بود.

 

وی تقویت روح پژوهش را حرکت در مسیر تحول در حوزه دانست و خاطرنشان کرد: اگر ما به دنبال تحول در حوزه هستیم باید زیرساخت های پژوهشی در مدارس علمیه را فراهم کنیم.

 

مدیر حوزه علمیه گلستان، حوزه های علمیه را مهم ترین مرکز تولید علوم دینی معرفی کرد و با بیان این که این مرکز مهم دینی نقش مهمی در تغذیه فکری جامعه اسلامی بر عهده دارد، بیان داشت: در گذری کوتاه بر زندگی علما و بزرگان دینی خواهیم دید روح پژوهش همواره در جریان زندگی آنها کاملاً پویا و فعال بوده است.

 

حجت الاسلام ملکی با اشاره به این که اگر آموزش در مدارس علمیه با محور پژوهش دنبال شود به یقین شاهد پرورش طلابی مستعد و خلاق در عرصه علمی خواهیم بود، خاطرنشان کرد: نگاه به پژوهش در حوزه باید عمیق، خلاقانه و هدفمند باشد.

 

گفتنی است، در ادامه کتابخانه مدرسه علمیه امام صادق(ع) گرگان از سوی معاونت آموزش و پژوهش حوزه علمیه استان تجهیز شد از سوی مدیر حوزه علمیه استان افتتاح شد./1315/پ202/ب1

ارسال نظرات