۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۱
کد خبر: ۲۳۵۸۵۶
امیر دریادار سیاری:

حضور ایران در آب های آزاد اقتدار نظام را نشان می‌دهد

خبرگزاری رسا ـ فرمانده نیروی دریایی ارتش خنثی شدن ترفند ایران هراسی، صدور تمدن ایران اسلامی به سایر کشورها، تحکیم روابط با کشورهای حاشیه اقیانوس هند و سایر کشورها و اقتدار نظام را از جمله دستاوردهای حضور ایران در آب های آزاد جهان دانست.
حبيب الله سياري، فرمانده نيروي دريايي ارتش

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، همایش تبیین اهمیت دریا برای جمهوری اسلامی ایران و نقش نیروی دریایی راهبردی ارتش در صیانت از منافع ملی در آب های آزاد و بین المللی با حضور دریادار حبیب الله سیاری فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران امروز در تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار شد.

 


امیر دریادار حبیب الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در این همایش با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران سه هزار کیلومتر مرز دریایی دارد، اظهار داشت: بیشتر شهرهای مهم و بزرگ دنیا در کنار دریا قرار گرفته اند، این در حالی است که در ایران به غیر از بندرعباس، هیچ یک از 20 شهر بزرگ و مهم کشور در کنار دریا قرار نگرفته اند.

 


وی با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران همه شرایط برای تسلط بر دریاها را دارد، افزود: به برکت انقلاب اسلامی و تدابیر رهبری در دو دهه گذشته طرح بازگشت به دریا در کشور در حال اجراست، ضمن این‌که امروز جمهوری اسلامی با حضور در اقیانوس هند، دریای عدن، کانال سوئز و دریای مدیترانه، توانمندی های دریایی خود را در دریاهای آزاد جهان به نمایش می گذارد.

 


دریادار سیاری خنثی شدن ترفند دشمن در زمینه ایران هراسی، صدور تمدن ایران اسلامی به سایر کشورها، تحکیم روابط با کشورهای حاشیه اقیانوس هند و سایر کشورها و نشان دادن اقتدار نظام را از جمله دستاوردهای حضور ایران در آب های آزاد جهان برشمرد و گفت: اکنون امنیت در خلیج عدن که یک سوم تجارت جهان از این آبراه است، برقرار شده است.

 


فرمانده نداجا در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دستاوردهای مهم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران طی سال های گذشته اظهار داشت: برای توسعه علمی زیر ساخت های دریایی کشور نیازمند همکاری بیش از پیش دانشگاه ها هستیم، این در حالی است که نسبت تعداد دانشجویان رشته های حوزه علوم دریایی به دانشجویان کل کشور فقط نیم درصد است.

 


وی با اشاره به سه ضلع اقتدار دریایی کشورها، خاطرنشان کرد: در دو ضلع ناوگان تجاری و ناوگان نظامی، نیروی دریایی ایران با اقتدار حضور دارد، اما در ضلع سوم که صنایع و زیرساخت های دریایی است، نیازمند همکاری بیشتر دانشگاه ها و افزایش رشته های دانشگاهی علوم دریایی هستیم.

 


امیر سیاری با تأکید بر این‌که تحقق اقتدار دریایی ایران در گرو ارتقا فرهنگ دریایی و توسعه متوازن اضلاع مثلث قدرت دریایی و سواحل راهبردی مکران است، گفت: حسن انجام این مهم مستلزم برنامه ریزی های کلان و اقدامات هماهنگ نهادهای ذی ربط در این زمینه است.

 


همچنین محمدرضا پورمحمدی، رییس دانشگاه تبریز در این همایش ضمن اعلام امضای تفاهم نامه بین دانشگاه تبریز و نیروی دریایی ارتش گفت: دانشگاه تبریز بزرگ ترین مرکز علمی شمالغرب کشور است که به لحاظ علمی، پژوهشی و فرهنگی در شمالغرب کشور پیشتاز بوده است.

 


وی افزود: دانشگاه تبریز در دوره انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی و انقلاب فرهنگی و در همه عرصه های سیاسی و پژوهشی اجتماعی نقش مفید و موثری داشته است، از نظر علمی نیز این دانشگاه 20 هزار نفر دانشجو دارد که 40 درصد از آنها در دوره تحصیلات تکمیلی تحصیل می کنند.

 


بنابر این گزارش، با حضور فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش و مسؤولان کشوری و استانی گنجینه عرفان شهدا نیروی دریایی ارتش در میدان ارتش تبریز رونمایی شد. این گنجینه نفیس شامل ماکت آهنی ناوشکن جماران بوده و در طول 7 متر توسط نیروی دریایی ارتش طراحی و اجرا شده که در تقاطع خیابان ارتش نصب شد./935/پ202/ب4

ارسال نظرات