۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۲
کد خبر: ۲۳۵۹۴۴
استاد حوزه علمیه تبیین کرد؛

راه‌های رسیدن به نفس مطمئنه

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم، گفت: اگر انسان بخواهد به نفس مطمئنه دست یابد، از منظر قرآن خودش را در آغوش خدا ببنید و به جایی برسد که ذره ای سوء ظن نسبت به خدا نداشته باشد؛ باید اصولی را در معاشرت و تعامل با خداوند رعایت کند.
حجت الاسلام سيدحسين مؤمني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سیدحسین مؤمنی، استاد حوزه علمیه قم، امشب در سلسله برنامه های تبلیغی دهه آخر صفرالمظفر حرم مطهر رضوی اظهار داشت: سوره مبارکه فجر به امام حسین(ع) تأویل شده است و برخی از آیات این سوره از جمله آیه «یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ » به ایشان تفسیر شده است.

 

وی با اشاره به این که این آیه مشتمل بر چند مطلب مهم است، تصریح کرد: اگر انسان بخواهد به این نفس مطمئنه دست یابد، از منظر قرآن خودش را در آغوش خدا ببنید و به جایی برسد که ذره ای سوء ظن نسبت به خدا نداشته باشد و لحظه ای احساس نکند که خدا او را تنها گذاشته و او به بن بست رسیده است؛ باید اصولی را در معاشرت و تعامل با خداوند رعایت کند.

 

سخنران حرم مطهر رضوی تاکید کرد: با رعایت این اصول انسان می تواند اعتماد به نفس پیدا کند، پیوسته رجوعش  را به خداوند بداند و هم بنده از خدا راضی باشد و هم خداوند از بنده اش راضی باشد و ثمره این رضایت نیز دخول در زمره عباد خدا و سپس ورود الی الابد به بهشت الهی باشد.

 

وی با اشاره به این که با وجود خدا بن بست معنا ندارد، خداوند همراه اول انسان است، افزود: خدایی که در ویژگی هایش هیچ نقطه کوری وجود ندارد و در قرآن تأکید می کند من از رگ گردن به بنده و عبدم نزدیک تر هستم و هرکسی ذکر من را بگوید من هم نشین او هستم.

 

حجت الاسلام مؤمنی با بیان این که اگر انسان به این جایگاه نفس برسد دیگر از درهای بسته سخن نمی گوید، بیان کرد: هفت اصل مهم که از رهگذر این اصول انسان می تواند اعتماد به خدا و سپس اعتماد به خود پیدا کند و آنگاه مصائب و سخنان دنیایی از مقابلش رفع می شود؛ اگر خللی به این هفت اصل وارد شود مشکلات و سختی ها بر انسان جاری می شوند و انسان را با کلماتی چون به آخر و به بن رسیدن مواجه می کنند.

 

وی اصل اول را رعایت حقوق الهی دانست و افزود: ما باید هر حقی که خداوند بر گردنمان دارد را به بهترین وجه انجام دهیم؛ در رأس این حقوق، فرایض قرار دارند که در رأس فرایض نماز است در واقع اگر در زندگی نماز نباشد، هیچ چیز وجود ندارد، نماز ستون دین است و بدون این ستون سقفی وجود ندارد.

 

استاد حوزه علمیه قم ابراز کرد: اصلی ترین عامل در بروز این همه آسیب، استرس و تشویش نبود نماز در زندگی است.

 

وی رعایت حدود الهی را دومین اصل رسیدن به نفس مطمئنه مطرح کرد و افزود: انسان نباید از حدش فراتر برود به عنوان مثال باید از گناه و معصیت در هر محیط و به هر بهانه ای، حتی به بهانه های علمی، آموزشی، دانشگاهی و روشن فکری فاصله بگیرد.

 

حجت الاسلام مؤمنی خاطرنشان کرد: راه رسیدن به مطاع دنیا فقط از رهگذر گناه و معصیت نیست بلکه می توان از راه مشروع به هر آنچه نیاز است دست پیدا کرد. انسان باید از هر آنچه که بوی گناه و نافرمانی از آن به مشام می رسد اجتناب کند.

 

سخنران حرم مطهر رضوی شکر نعمت های الهی را به عنوان سومین اصل مطرح و ابراز کرد: خداوند نعمت های فراوانی به ما عطا کرده است و امکان ندارد که خداوند آنچه را که به ما داده است کمتر از آنی باشد که نداده از این رو ما باید به قسمت پر لیوان نگاه کنیم و همواره شکر گذار نعمت های الهی باشیم.

 

وی راضی بودن به قضا و حکم الهی را به عنوان سومین اصل و صبر در بلاها و مصیبت ها را به عنوان چهارمین اصل معرفی و ابراز کرد: اینکه خداود بنده اش را گرفتار و مبتلا می کند به دلیل دوست داشتن است وگرنه می تواند او را به حال خودش رها کند تا در مسیر خودش و بدون توسل به خدا حرکت کند.

 

استاد حوزه علمیه قم ششمین اصل را بزرگ دانستن خداوند بیان کرد و گفت: انسان نباید گمان کند خداوند در مراحلی از زندگی نمی تواند به او کمک کند و به جای اینکه در خانۀ خداوند متوسل شود و تنها از او یاری بخواهد به دیگران روی بیندازد؛ خدا می بیند و می تواند؛ اگر خدا نخواهد کسی نمی تواند آبروی ما را ببرد و یا به ما آبرو بدهد، اگر خداوند نخواهد کسی نمی تواند چیزی از ما بگیرد و یا چیزی به ما بدهد؛ همه چیز در ید قدرت الهی است بنابراین بهتر است انسان از خدا درخواست کند و از او نا امید نشود.

 

وی افزود: هفتمین اصل برای اعتماد به خدا، شوق به سمت خداوند است که یک معنای آن این است که انسان آماده و شائق مرگ باشد و معنای دیگرش نیز این است که انسان نسبت به اعمال عبادی شائق باشد.

 

حجت الاسلام مؤمنی در پایان به روایتی از امام حسین(ع) اشاره و ابراز کرد: برای رسیدن به مطلوبتان کار را به معصیت محول نکنید بلکه به خدا محول کنید./1308/پ202/ب4

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۱:۳۰
متشکرم.ارامش گرفتم.
0
0