۲۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۹
کد خبر: ۲۳۶۳۴۹
نماینده مجلس خبرگان رهبری:

ذهنیت جدایی حوزه و دانشگاه توطئه استکبار بود

خبرگزاری رسا - مولوی نذیراحمد سلامی با اشاره به اهمیت وحدت حوزه و دانشگاه گفت: جدایی حوزه و دانشگاه یک تلقی اشتباه است زیرا از نظر اسلام علوم از یکدیگر جدا نیستند.
مولوي نذير احمد سلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در زاهدان، مولوی نذیراحمد سلامی نماینده مردم سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری، شب گذشته در همایش فرهیختگان حوزه و دانشگاه که در سالن اجتماعات نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اهل سنت سیستان و بلوچستان برگزار شد؛ گفت: وحدت مبتنی بر جدایی است یعنی بین دو موضوع جدایی وجود داشته که ما سعی کرده‌ایم آن را به حداقل برسانیم.

 

وی ادامه داد: باید دید که آیا این جدایی ناشی از یک واقعیت است یا یک تصور ذهنی آن را رقم زده است؛ باید توج داشت که هیچ جدایی بین حوزه و دانشگاه وجود ندارد و در هر دو علم تدریس می‌شود.

 

نماینده خبرگان رهبری تأکید کرد: علم یک حقیقت و صداقت است که هرجا تدریس بشود، دگرگون نخواهد شد اگر به اولین پیام آسمانی بعد از خلقت یعنی خواندن، دقت کنیم می‌بینیم که در آیه سوره علق، مفعول برای تعمیم موضوع، حذف شده است  و این نشان می دهد همه دانش‌هایی که بتواند نیاز بشر را تأمین کند در اینجا مدنظر است.

 

وی بیان کرد: خداوند به پیامبر امر فرمود که انسان‌ها باید همه علوم و فنونی را نیاز دارند، بیاموزند و هیچ فرقی بین علوم نیست بنابراین جدایی بین علوم وجود ندارد.

 

مولوی سلامی اظهار داشت: آنچه مشخص است این است که مسلمانان بنیانگذار علوم اصلی مانند ریاضی، نجوم، فیزیک و جغرافیا بودند و در خانقاه‌ها و مساجد این علوم را می‌آموختند و دانشگاهی در کار نبوده است.

 

وی خاطرنشان کرد: اسباب و عللی دست به دست هم داد تا مسلمانان از علوم خود استفاده نکنند و غربی‌ها از این فرصت نهایت استفاده را بردند و امروز به سطحی بالاتر از ما رسیده‌اند.

 

استاد حوزه علمیه اهل سنت افزود: جدایی حوزه و دانشگاه یک تلقی اشتباه است زیرا از نظر اسلام علوم از یکدیگر جدا نیستند اما ما گمان می‌کنیم که اساتید و فارغ التحصیلان این دو مرکز علمی متفرق و جدا از یکدیگر عمل می‌کنند.

 

وی بیان کرد: ذهنیت جدایی حوزه و دانشگاه را استکبار و استعمار به وجود آورد آنها در سیستم‌های آموزشی که در کشورهای مستعمره پیاده کردند سبب شدند تا جوان مسلمان تلقی کند که تا هنگامی که روش غربی را پیگیری نکنم فرهیخته محسوب نمی‌شوم./831/203/ج
 

ارسال نظرات