۲۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۱
کد خبر: ۲۳۶۳۷۱
استاد حوزه علمیه قم:

شبهات با تیره و تار کردن فضای جامعه باعث بروز فتنه می شوند

خبرگزاری رسا- حجت الاسلام مومنی گفت: فتنه، معلول شبهه است و اگر شبهات فضا را تیره و تار کنند، فتنه بروز می کند؛ برای رفع شبهه باید به فوق تخصص آن رجوع کرد چرا که همین شبهات باعث به آتش کشیده شدن در خانه حضرت زهرا(س) شد.
پاسخ به شبهات

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سیدحسین مومنی، استاد حوزه علمیه قم شب گذشته در مراسم عزاداری دهه آخر صفر که در حسینیه آیت الله هاشمی شاهرودی برگزار شد، گفت: افرادی که بر اساس سند چشم انداز حسینی(ع) سیر کردند، استوار در جبهه ایشان ماندند و بر همین اساس به ویژگی هایی چون تسلیم، تصدیق و وفا رسیدند.

 

استاد حوزه علمیه قم با طرح این سوال که امروز وظیفه ما چیست، خاطرنشان کرد: اندکی در این باره درنگ کنیم و نگذاریم که اگر آن روز حسین(ع) تشنه لب را کشتند، امروز تکرار شود و از این رهگذر به جبهه سیدالشهدا(ع) ملحق شویم.

 

وی افزود: کسانی بعد از عاشورا آمدند و خواستند از سیدالشهدا(ع) پیروی کنند اما حرکت شان تأثیری که باید را نداشت؛ توابین آمدند اما نتوانستند آن کاری که باید را انجام دهند چرا که اگر زمان بگذرد دیگر جواب نمی دهد.

 

حجت الاسلام مومنی ضمن تأکید بر لزوم زمان شناسی در انجام وظیفه، اظهار کرد: زمانی که امام حسن مجتبی(ع) به امت خود فرمودند معاویه به عهدش وفا نمی کند، باید گوش می کردند چرا که در زمان نزاع بین حق و باطل انسان باید سریع عمل کند.

 

این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: توابین تعدادشان از شهدای کربلا بیش تر بود و آن ها هم طی یک روز به شهادت رسیدند اما اثر آن با اثر کار شهدای کربلا متفاوت بود و علت آن این است که در زمان خاصی که باید دست در دست امام حسین(ع) می گذاشتند، جبهه ولی خدا را یاری می کردند و مصلحت اندیشی ها را کنار می گذاشتند، نیامدند.

 

وی در تبیین دلایل تأثیر حداقلی قیام توابین افزود: توابین کاری را که باید در زمان خودش انجام می دادند انجام ندادند، در تصمیم گیری خود دچار شک و تردید شدند و دیر تشخیص صحیح دادند که این به علت تجزیه و تحلیل های عقلانی شان بود در حالی که ولی خدا بر این مسائل بیش از هر کس دیگری آگاه است.

 

حجت الاسلام مومنی در ادامه با ذکر نمونه هایی از ضعف در ولایت پذیری، گفت: «عبیدالله بن جعفر جعفی»، از افرادی که جزو مرددین عاشورا محسوب می شوند، در برابر دعوت امام(ع) برای پیوستن به سپاه ایشان، به امام پیشنهاد داد به یمن رفته و از آن جا یار جمع کنند چرا که کربلا جای جنگیدن نیست، اما این در حالی بود ولی خدا این مسائل را بهتر از هر کس دیگری تشخیص می دهد و اگر اجازه می دادند جن و انس به یاری ایشان می شتافتند، اما امام به تکلیف عمل کردند و لذا هیچ کس بدون اتصال به ولایت در مسیر صحیح قرار نمی گیرد.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: فتنه، معلول شبهه است و اگر شبهات فضا را تیره و تار کنند، فتنه بروز می کند و باید برای رفع شبهه به فوق تخصص آن رجوع کرد چرا که همین شبهات باعث به آتش کشیده شدن در خانه حضرت زهرا(س) شد؛ همین که عده ای گفتند زهرا(س) مثل همه زن های دیگر، و علی(ع) نیز مثل همه مرد هاست و فضای جامعه را به سمتی بردند که مردم ایستادند و این واقعه را نگاه کردند و کمکی نکردند.

 

وی افزود: برخی برای همراهی با ولایت منت می گذارند؛ حال آن که ولی خدا نیازی ندارد و «هل من ناصر ینصرنی» امام حسین(ع) نیز برای نجات یاران ایشان بود و از طرفدیگر باید به این نکته توجه داشت که ملاک، حال فعلی افراد است؛ خیلی ها گذشته خوبی داشته اند اما عاقبت به شر شدند و در مقابل نیز بودند افرادی که در چند قدمی عاقبت به شری بودند اما عاقبت به خیر شدند که نمونه اتم و اکمل آن «حر بن یزید ریاحی» است.

 

حجت الاسلام مومنی، دومین ویژگی یاران حقیقی ولی خدا را برداشتن بار از دل ولی خدا دانست و اظهار کرد: یاران ولی خدا نه تنها باری بر دوش ایشان نگذاشته و منتی بابت یاری خود نمی گذارند، بلکه بار را از دل ولی خدا نیز بر می دارند.

 

استاد حوزه علمیه قم افزود: یاران حقیقی ولی خدا، تنها راه سعادت را طریق ولایت می دانند و ضمناً پیوسته به یاد مرگ هستند و در امور خیر به خصوص یاری ولی خدا اهل سرعت و سبقت اند.

 

وی، تکلیف امروز را پیروی راه امام حسین(ع) همراه با عزاداری برای حضرت دانست و اضافه کرد: ثمره سلوک با اباعبدالله(ع) و گره خوردن با ایشان، احیای عقل تعطیل شده، است چرا که بر مبنای حدیث نبوی(ص) که حرارت ناشی از شهادت امام حسین(ع) را در دل های مومنان ابدی دانسته اند، این حرارت عاملی برای حرکت و حیات است بنابراین اگر از رهگذر گریه بر امام حسین(ع) حرکت کنیم، ویروس گناه و معصیت از بین می رود./820/پ202/ب5

 

ارسال نظرات