۲۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۶
کد خبر: ۲۳۶۳۷۲
در نشست علمی بررسی شد؛

جامعه پذیری و سبک زندگی اسلامی ایرانی

خبرگزاری رسا ـ نشست علمی «جامعه پذیری و سبک زندگی اسلامی ایرانی» با حضور پژوهشگران این عرصه برگزار شد.
سبک زندگي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی «جامعه پذیری و سبک زندگی اسلامی ایرانی»، صبح امروز در سالن کنفرانس دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد.

 

در ابتدای این نشست علمی، علیرضا شجاعی زند، عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس، با بیان این که ادیان سه دسته هدف دارند، گفت: هدف نزدیک ادیان، ملتزم ساختن جامعه به احکام شرعی و اخلاق است.

 

وی هدف دور ادیان را رسیدن به کمال فردی و ایجاد یک جامعه سالم اسلامی دانست و افزود: هدف میانی دین، جاری شدن دین در زندگی روزمره بوده که بستر اصلی سبک زندگی است.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به ویژگی سبک زندگی، اظهار داشت: سبک زندگی جامعه اسلامی باید با دیگر جوامع تفاوت داشته باشد، اگر مشاهده می شود که سبک زندگی جامعه با دیگر کشورها تفاوت ندارد، به دلیل دوری از سبک زندگی اسلامی است.

 

وی به جایگاه سبک زندگی اشاره کرد و ادامه داد: زندگی انسان به سه بخش کار، بازیابی قوا و فراغت تقسیم می شود، اهتمام بشتر دین درباره سبک زندگی مربوط به فراغت انسان ها است، جامعه ای توانایی موفقیت را دارد که از نظر کمیت و کیفیت دارای فراغت صحیحی باشد.

 

در بخش دیگر این نشست، حجت الاسلام مهدی علیزاده، مدیر مرکز اخلاق و تربیت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، به بیان تعریف سبک زندگی پرداخت و ابراز داشت: برخی سبک زندگی را منحصر در روش ها کرده اند، در حالی که تعریف حداکثری سبک زندگی عبارت از اهداف، مبانی و روش های زندگی یک انسان است.

 

وی با بیان این که صرف ایرانی بودن سبک ساز نیست، بیان داشت: ایرانیّت را نمی توان در کنار اسلام به عنوان یک سبک زندگی برای تعالی انسان در نظر گرفت، مسأله سبک زندگی ایرانی نمی تواند در حوزه بایدها و نبایدها ورود کند بلکه انسان را در حوزه معاصر انسانی کمک می کند.

 

مدیر مرکز اخلاق و تربیت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به اهمیت سبک زندگی، عنوان داشت: سبک زندگی، منطق افراد را مشخص ساخته و قدرت پیش بینی و کنترل را به انسان می دهد.

 

وی در پایان به روش های گسترده شدن سبک زندگی اسلامی در جامعه اشاره داشت و خاطرنشان کرد: توجه بهساختار روانی مخاطبان، عادت های قومی و ملی و فرهنگ زمانه تأثیر ویژه ای بر گسترش سبک زندگی دارد.

 

گفتنی است، این نشست علمی با حضور پژوهشگران عرصه سبک زندگی برگزار شده و حاضرین در پایان سؤالات خود را با ارائه کنندگان بحث، در میان گذاشتند./1323/پ202/س

       

ارسال نظرات