۲۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۵
کد خبر: ۲۳۶۴۴۸
مدیر مرکز اخلاق و تربیت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

صداو سیما از ترویج ضد الگوها اجتناب کند

خبرگزاری رسا ـ مدیر مرکز اخلاق و تربیت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به نقش رسانه های جمعی، به ویژه صداوسیما در ترویج سبک زندگی اسلامی اشاره کرد و گفت: صداو سیما باید از ترویج ضد الگوها اجتناب کند، اگر رسانه های جمعی این مسأله را رعایت نکنند، گسترش سبک زندگی اسلامی بسیار سخت می شود.
حجت‌الاسلام مهدي عليزاده مدير مرکز اخلاق و تربيت اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مهدی علیزاده، مدیر مرکز اخلاق و تربیت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در نشست علمی جامعه پذیری و سبک زندگی اسلامی ایرانی که صبح امروز در سالن کنفرانس دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، به بیان تعریف سبک زندگی پرداخت و گفت: برخی سبک زندگی را منحصر در روش ها کرده اند، در حالی که تعریف حداکثری سبک زندگی عبارت از اهداف، مبانی و روش های زندگی یک انسان است.

 

 ایرانیت سبک ساز نیست

 

وی با بیان این که ایرانیت سبک ساز نیست، افزود: ایرانیت را نمی توان در کنار اسلام به عنوان یک سبک زندگی برای تعالی انسان در نظر گرفت، مسأله سبک زندگی ایرانی نمی تواند در حوزه بایدها و نبایدها ورود کند بلکه انسان را در حوزه عناصر انسانی کمک می کند.

 

مدیر مرکز اخلاق و تربیت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، فرهنگ پذیری جامعه را یک فرایند دانست و اظهار داشت: در این فرآیند، افراد باورها، الگوها و ارزش ها را فراگرفته وسعی در اجرای آنها دارد، در نهایت این فرآیند به فرد هویت بخشیده و وی را دارای شخصیت اجتماعی می کند.

 

تفاوت های زندگی روزمره و سبک زندگی

 

وی با اشاره به تفاوت های زندگی روزمره و سبک زندگی، ادامه داد: زندگی روزه مره یکنواخت و تکرار پذیر است، این زندگی مبتنی بر عقل عرفی بوده و مبنای عقلی ندارد، زندگی روزمره متدبرانه نبوده و کمتر به مسأله اختصاصات توجه داد، اما سبک زندگی، منطق افراد را مشخص ساخته و قدرت پیش بینی و کنترل را به انسان می دهد.

 

حجت الاسلام علیزاده ابراز داشت: زندگی اسلامی در زمانی اتفاق می افتد که شخص بعد از گذراندن دوره بلوغ اجتماعی و شخصیتی، به حالت تفکر انتقادی دست پیدا کند.

 

وی با بیان این که سبک زندگی اسلامی بار ارزشی دارد، بیان داشت: با توجه به تعریف سبک زندگی، به یقین این مسأله خنثی نیست، حتی اگر از سبک زندگی اسلامی سخن نگوییم، هر کدام از سبک های زندگی برای خود ارزش هایی دارند.

 

روش های گسترده شدن سبک زندگی اسلامی

 

مدیر مرکز اخلاق و تربیت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به روش های گسترده شدن سبک زندگی اسلامی در جامعه اشاره کرد و عنوان داشت: توجه به ساختار روانی مخاطبان مانند عواطف و هیجانات، عادت های قومی و ملی، فرهنگ زمانه و آرزوهای افراد، تأثیر ویژه ای بر گسترش سبک زندگی دارد.

 

وی طیف بندی مخاطبان را از عوامل مهم گسترش سبک زندگی دانست و خاطرنشان کرد: در امر گسترش سبک زندگی، نخست باید مواضع حساس مانند نخبگان را فتح کرد، اگر بتوانیم سبک زندگی را در گروه های مرجع مانند، طلاب، هنرمندان پیاده کنیم، به یقین شاهد نهادینه شدن سبک زندگی اسلامی در جامعه خواهیم بود.

 

حجت الاسلام علیزاده به نهادهای متولی سبک زندگی اشاره کرد و گفت: نخستین نهاد خانواده و بعد از آن آموزش و پرورش و مراکز علمی فرهنگی جامعه است، خانواده ها باید با علم و دانش زمینه اجرای سبک زندگی در فرزندان خود ایجاد کند.

 

نقش رسانه ها در ترویج سبک زندگی

 

وی با اشاره به ویژگی های عوامل تأثیرگذار در سبک زندگی، افزود: تسلط بر پیام و مخاطب، وجود اعتماد دو جانبه، عامل بودن، توجه به سطح تحمل مخاطب و توجه به شرایط سنی، خانوادگی، اقتصادی و فرهنگی از مسائلی است که عوامل تأثیرگذار مانند طلاب باید رعایت کنند.

 

مدیر مرکز اخلاق و تربیت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به نقش رسانه های جمعی، به ویژه صداوسیما در ترویج سبک زندگی اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت: صداو سیما باید از ترویج ضد الگوها اجتناب کند، اگر رسانه های جمعی این مسأله را رعایت نکنند، گسترش سبک زندگی اسلامی بسیار سخت می شود.

 

وی با اشاره به تهدیدهای شبکه های اجتماعی، ادامه داد: همه مسؤولان باید احساس خطر و وظیفه کنند، امواج دیجیتال فضاهای ذهنی جوانان جامعه را احاطه کرده است،باید تهدید این شبکه ها، به فرصت تبدیل شود./1323/پ201/ب4

ارسال نظرات