۲۸ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۲
کد خبر: ۲۳۶۵۳۲
مدرس حوزه و دانشگاه:

شهید مفتح دغدقه وحدت حوزه و دانشگاه را داشت

خبرگزاری رسا ـ مدرس حوزه و دانشگاه گفت : شهید مفتح دارای معلومات حوزوی و درجه اجتهاد بودند که در کنار آن موفق به کسب درجه دکتری در رشته فلسفه از دانشگاه تهران شد.
سيد رضا جعفري علوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درکاشان، سید رضا جعفری علوی مدرس حوزه و دانشگاه پنجشنبه شب در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به دغدقه شهید مفتح برای وحدت بین حوزه و دانشگاه گفت: شهید مفتح بر اساس همین دغدقه، مقاله ای را با عنوان وحدت حوزه و دانشگاه نوشت که این مقاله در مجله مکتب اسلام آن زمان به چاپ رسید که تاثیر گذاری زیادی در جامعه داشت.

 

وی یاد آورشد: شهید مفتح بعد از انقلاب و در ادامه فعالیت های موثر خود اولین سمینار وحدت حوزه ودانشگاه را برگزارکرد، لذا سالروز شهادت مفتح به عنوان روز وحدت حوزه و دانشگاه نامگذاری نمودشد.

 

به گفته وی، امروز اکنون دانشگاه ها به لحاظ علمی و علوم جدیده نقش بسزایی دارند و از طرفی حوزه های علمیه نیز به لحاظ علمی و همچنین اخلاقی جایگاه مناسبی دارند.

 

دبیر جامعه اسلامی فرهنگیان کاشان یاد آورشد: پیش از این دو سازمان مستقلی به نام حوزه و دانشگاه وجود نداشت و در مدرسه های علمیه مباحث فقهی و سایر علوم دیگر نیز مطرح می شد و از اینرو اشخاصی بودند که این مباحث را همزمان فرا می گرفتند.

 

جعفری علوی گفت: امروز دشمن به دنبال اختلاف در جامعه به ویژه بین حوزه و دانشگاه است، لذا وحدت حوزه و دانشگاه می تواند ضمن حل تعارض بین دین و علم موجب رفع این تهدیدات باشد.  

 

به گفته وی، حوزه و دانشگاه باید در کنار یکدیگر باشند، چرا که جدایی این دو مرکز و قطب علمی کشور بزرگترین لطمه به فرهنگ اسلامی است و همین اختلاف خواسته دشمنان اسلام و نظام است.

 

این مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به این که سالروز شهادت آیت الله شهید مفتح و نامگذاری این روز به عنوان روز وحدت حوزه و دانشگاه یکی از یادگار های ارزشمند امام خمینی (ره) است تصریح کرد: حوزه و دانشگاه به مانند دو بال پیشرفت کشور هستند و ارتباط حوزه و دانشگاه یک تلاش دو طرفه ای را می طلبد و افرادی که به دنبال علم و معلومات هستند باید دارای تهذیب و اخلاق نیز باشند.

 

به گفته وی، افرادی که در دانشگاه به دنبال کسب علم هستند باید طریقه استفاده صحیح آن را نیز بیاموزند چرا که در تاریخ افرادی بوده اند که با علم خود بجای خدمت به مردم باعث ساخت سلاح های مخرب برای تخریب بشریت شده اند.

 

جعفری علوی با اشاره به این که علم بدون تهذیب و یا تهذیب بدون علم می تواند مخرب باشد و از نظر اسلام علم باید موثر باشد افزود: امیرالمومنین(ع) در این زمینه می فرماید، علم به دو قسم مطبوع و مسموع است که علم مسموع باید همراه با علم مطبوع باشد.

 

وی یاد آورشد: شهیدان آیت الله مفتح و مطهری تمامی عمر خود را صرف بیان موضوعات علمی در کنار تهذیب کردند، لذا اگر امروز دانشگاهیان در کنار علوم اختصاصی خود مطالب حوزوی و اخلاقی را نیز بیاموزند می توانند موثر تر باشند.

 

دبیر جامعه اسلامی فرهنگیان کاشان یاد آورشد: امروز کشورهای غربی مطالب مختلف علمی را دارند که اساتید ما به نقل از آنها مطالب را بیان می کنند در صورتی که همین مطالب از طرف بزرگان و ائمه ما نیز مطرح شده است.

 

جعفری علوی با تأکید بر این که اساتید باید با علوم دینی نیز آشنا شوند تا مباحث را به نقل از ائمه خودمان مطرح کنند گفت: این موضوع  می تواند یکی از مزایای مهم وحدت حوزه و دانشگاه باشد.

 

وی با اشاره به این که درحوزه های علمیه از روش های مباحثه و  تقریر استفاده می شود که اگر در دانشگاه ها از این شیوه ها برای تدریس و درک بهتر مطالب استفاده شود کارایی و اثر بخشی دوره تحصیل افزایش خواهد داشت گفت: علاوه بر این می توان از نظم و انضباط پژوهشی موجود در دانشگاه ها در حوزه های استفاده کرد تا جایگاه تحقیق و پژوهش به صورت مدون در حوزه وجود داشته باشد و طلاب حمایت لازم از پژوهش های خود را داشته باشند.

 

به گفته وی، امکانات علمی و کتاب خانه های ارزشمندی در دانشگاه ها موجود است که این شرایط با این کیفیت در حوزه های علمیه وجود ندارد لذا برای دسترسی بهتر طلاب به منابع علمی باید در این زمینه توجه بیشتری شود.

 

این مدرس حوزه و دانشگاه گفت: دانشجو و طلبه نباید محدود به یک مکان تحصیلی باشند بلکه باید فضا برای کسب علوم مختلف برایشان فراهم کرد تا با توجه به فهم و سلیقه و استعداد خود ازاین فضای موجود استفاده کنند که شهید مفتح نمونه ای از یک شخصیت حوزوی و دانشگاهی بود.

 

جعفری علوی با اشاره به فراهم شدن فضا برای ورود دانشگاهیان و فارغ التحصیلان به حوزه  و تقویت هرچه بیشتر وحدت حوزه و دانشگاه گفت: در شرایط کنونی یکی از اعمال ارزشمند نزدیک کردن این دو قطب به یکدیگر و افزایش دیدگاه مثبت در حوزه و دانشگاه است./1307/پ201/ب6

ارسال نظرات