۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۲
کد خبر: ۲۳۶۶۸۷
مسؤول ستاد ترویج احکام:

مستحبی که به واجب لطمه زند، سبب تقرب نمی‌شود

خبرگزاری رسا ـ مسؤول ستاد ترویج احکام با بیان این‌که نافله و عمل مستحبی که به کارهای واجب فرد لطمه وارد کند، نمی‌تواند سبب تقرب شود، گفت: در انجام احکام نماز، نخست می‌بایست واجبات را آموخت و سپس به رعایت نوافل پرداخت.
حجت الاسلام فلاح زاده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمد حسین فلاح زاده، مسؤول ستاد ترویج احکام در نخستین نشست علمی کاربردی یاوران نماز که پیش از ظهر امروز در مجتمع یاوران مهدی(عج) قم برگزار شد، با اشاره به ضرورت فراگیری احکام نماز گفت: کسی که نماز می‌خواند، با تقوا است، اما کسی که نماز را اقامه کرده و دیگران را به نماز دعوت می‌کند، امام المتقین است؛ نمازگزار برای رسیدن به امامت بر متقین، می‌بایست دیگران را نیز دعوت به اقامه صلاة کنند.

 

وی با بیان این‌که نماز کارخانه انسان‌سازی است و تمام درس‌های زندگی را می‌توان از آن آموخت، اظهار داشت: صدها نمونه از درس‌های زندگی در نماز وجود دارد که باید بازشناسی شوند.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که آزمون ورودی بهشت و عمود خیمه دین داری نماز است، خاطرنشان کرد: برای اقامه صلاة هرچه هزینه شود، ارزشمند است و عمود دین را نگاه می‌دارد.

 

وی با بیان این‌که نماز خواندن، روزه گرفتن و کار کردن، همگی برای داشتن زندگی سالم و با سعادت است، گفت: بر اساس آیه «من عمل صالحا من ذکر او انسی و هو مؤمن فلنحیینه حیاة طیبه» ایمان و انجام عمل صالح مقدمه ورود به حیات طیبه و زندگی با سعادت است.

 

حجت‌الاسلام فلاح زاده با بیان این‌که عمل صالح بر اساس مبانی اسلامی، با دو شرط اصول علمی و موازین شرعی محقق می‌شود، تصریح کرد: ایمان و اعتقاد اساس حیات طیبه است؛ بنابراین آن کس که عمل صالح انجام نمی‌دهد، اعتقاد جازمی ندارد.

 

وی با بیان این‌که برای هر کاری آگاهی و دانش نیاز است و بزرگترین عامل پیشرفت کشورها، بالا بودن علم مردم آن کشور است، گفت: کسی که بصیرت و آگاهی ندارد، همچون انسانی است که در مسیر اشتباه حرکت می‌کند.

 

مسؤول ستاد ترویج احکام عنوان داشت: برخی می‌گویند دل باید پاک باشد؛ این بر خلاف دستورات دینی است چراکه ایمان زمانی تحقق می‌یابد که با اعتقاد درونی، گفتار زبانی و رفتار عملی همراه شود همان‌طور که رسیدن به مراتب والای حج جز با عمل مو به مو به مناسک حج تحقق نمی‌یابد.

 

وی تأکید کرد: کسی که می‌خواهد به معراج رود، باید نماز را صحیح اقامه کند؛ نمازگزاری از فحشا و منکر در امان است که نماز خود را به صورت صحیح بخواند.

 

حجت‌الاسلام فلاح زاده با بیان این‌که عمل صالح باید بر اساس اصول علمی و موازین شرعی باشد، گفت: رعایت اصول علمی دنیا و پایبندی به موازین شرعی، آخرت را آباد می‌کند؛ بنابراین انجام عمل صالح بر اساس این دو اصل، دنیا و آخرت مؤمن را آباد می‌کند.

 

وی با بیان این‌که نافله و عمل مستحبی که به کارهای واجب فرد لطمه وارد کند، نمی‌تواند سبب تقرب شود، تصریح کرد: در انجام احکام نماز، نخست می‌بایست واجبات را آموخت و سپس به رعایت نوافل پرداخت.

 

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: اگر در انجام وظایف خود به فرائض دینی عمل کرده و مسائل واجب و لازم را به نوافل ترجیح دهیم، شرایط جامعه بهبود می‌یابد.

 

وی با بیان این‌که برای بیان احکام شرعی، می‌بایست احکام و آداب شرعی را با زبان ساده بیان کرد، اظهار داشت: در آموزش احکام نماز باید از جاذبه‌های تصویری نیز استفاده کرد.

 

حجت‌الاسلام فلاح زاده تأکید کرد: به ساحل رساندن دیگران در عصر کنونی بسیار مهم و امری مشکل است؛ در اقیانوس کبیر اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، رساندن جوانان به اجر ثواب، پاداش فراوانی دارد اما تمام این تلاش‌ها به هدف رسیدن به حیات طیبه است./997/پ202/ب4

ارسال نظرات