۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۱
کد خبر: ۲۳۶۷۱۸
آیت الله شبستری:

وحدت در هدف لازمه تعالی حوزه و دانشگاه است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه تبریز با تأکید بر این‌که وحدت حوزه و دانشگاه در حوزه فکری بایستی تحقق یابد، گفت: وحدت در هدف لازمه تعالی حوزه و دانشگاه است.
آيت الله محسن مجتهدشبستري، امام جمعه تبريز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهدشبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی امروز در جمع مدیران و اساتید برجسته حوزه های علمیه و دانشگاه‌های آذربایجان‌شرقی با تبریک فرا رسیدن هفته وحدت حوزه و دانشگاه اظهار داشت: تاریخ کشور نشان می دهد که مردم ایران همواره به دنبال دین حق و دین مدار بوده اند.

 


وی ادامه داد: این جزء افتخارات ما است که سلمان فارسی یکی از نزدیک ترین یاران پیامبر است. تا حدی که پیامبر در مورد ایشان گفته اند؛ سلمان منا اهل البیت. در زمان غیبت کبری هم غالب ملت ایران تابع فقها بوده اند. منتهی از وقتی که استعمار در ایران به سلطه رسید، به جز قضیه میرزای شیرازی اجازه نداد که علما مبسوط الید باشند.

 


امام جمعه تبریز با تأکید بر این‌که همواره در بعد عملی و شرعی پیروی از علما وجود داشته است، گفت: در زمان قاجار سلاطین از علما اجازه امور را می گرفتند، هر چند که یک عالم و مرجع حکومت نمی کرد اما همین مقدار نیز مغتنم بود، شروع دین ستیزی به صورت رسمی از زمان رضاخان پهلوی بود که وی با اقتباس از آتاتورک مظاهر دینی را از بین برد.

 


وی افزود:  پسر رضاخان قلدور که اقدامات پدرش را بی فایده می دانست؛ وقتی با دین‌مداری ملت ایران مواجه شد، توطئه جدیدی با ایجاد فاصله میان حوزه های علمیه و دانشگاه ها را آغاز کرد که نخستین قدم سوق دادن دانشگاه ها به سمت سکولاریسم، لائیسم، بی دینی و بی بند و باری بود.

 


آیت الله شبستری با اشاره به تلاش های ارزشمند شهیدان مطهری، بهشتی و مفتح در همگرایی حوزه و دانشگاه، گفت: بنده این سه شهید بزرگوار را می شناختم و مطمئن بودم که اگر در قم می ماندند به یقین یکی از مراجع تقلید می شدند. اما آنها تکلیفشان را حضور در دانشگاه ها دیدند؛ روشنگری امام خمینی(ره) و این سه بزرگوار باعث شد که راه انقلاب هموار شود.

 


وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر ضرورت های وحدت حوزه و دانشگاه اظهار داشت: تلاش دشمنان برای جلوگیری از وحدت این دو نهاد، نشان از اهمیت و ضرورت همگرایی و وحدت در حوزه و دانشگاه را نشان می دهد؛ البته باید دانست که وحدت نباید در نصب یک تابلو خلاصه شود. وحدت باید در هدف باشد.

 


امام جمعه تبریز ادامه داد: وحدت در هدف یعنی هدف حوزه و دانشگاه باید خدامحوری به جای خودمحوری باشد. علم نباید برای کسب مدرک خوانده شود، مدرک گرایی سبب می شود که هدف پست و مقام شود، البته محور وحدت نیز باید رهنمودهای مقام معظم رهبری باشد./935/پ202/ب4

ارسال نظرات