۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۲
کد خبر: ۲۳۶۷۲۲
استاد دانشگاه:

وحدت حوزه و دانشگاه به صورت مبنایی پیگیری شود

خبرگزاری رسا ـ استاد دانشگاه به مسأله وحدت حوزه و دانشگاه اشاره کرد و گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی وحدت حوزه و دانشگاه به معنای وحدت صورت و ماده یا به عبارت دیگر حفظ نظام سنتی در عین حال بهره‌گیری از نظام مدرن مد نظر قرار گرفت.
وحدت حوزه و دانشگاه

عطاءالله بیگدلی، استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا به مسأله وحدت حوزه و دانشگاه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در غرب نیز فقط یک نهاد علم وجود دارد و فرد در رشته‌های مختلف حتی رشته‌های الهیات نیز باید در فرم و قالب دانشگاه به تحصیل این علوم اشتغال داشته باشد.

 

وی اظهار داشت: از لحاظ تاریخی تا حدود صد سال قبل، فقط یک نهاد علمی داشته‌ایم که آن نهاد حوزه بوده است و هر فردی برای تحصیل در رشته‌های مختلف علمی به آن مراجعه می‌کرد.

 

استاد دانشگاه ابراز کرد: از حدود صد سال قبل که با وضعیت متجدد و مدرن مواجه شدیم نهاد دانشگاه به صورت وارداتی از سوی دولت در ایران تأسیس شد و به صورت خاص از دارالفنون در زمان امیر کبیر شروع شد و بعد به دانشگاه تهران در زمان پهلوی و دانشگاه‌های مختلف در مکان‌های مختلف ارتقا پیدا کرد.

 

وی گفت: به صورت عملی نظام ایران نظام دو پاره‌ای شد و علوم متجدد در سبک و قالب مدرن در دانشگاه تدریس می‌شد و دروس سنتی همچون فقه، اصول، تفسیر و... نیز در حوزه‌ها از سوی طلاب علوم دینی پیگیری می‌شد.

 

بیگدلی به شکاف میان حوزه و دانشگاه تا قبل از انقلاب اسلامی اشاره و تأکید کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی وحدت حوزه و دانشگاه به معنای وحدت صورت و ماده یا به عبارت دیگر حفظ نظام سنتی در عین حال بهره‌گیری از نظام مدرن مد نظر قرار گرفت.

 

وی با اشاره به تئوری‌ها و نظریات وحدت حوزه و دانشگاه تصریح کرد: بحث وحدت حوزه و دانشگاه از ابتدای انقلاب اسلامی مطرح بوده است و با توجه به تجربیات سال‌های گذشته این وحدت به صورت عملی اتفاق نیفتاده است.

 

بیگدلی در پایان افزود: به نظر می‌رسد اختلافات باید به صورت بنیادین حل و فصل شود زیرا این اختلاف مدیریتی نیست بلکه اختلاف در نگاه و اندیشه است./908/ت302/س

ارسال نظرات