۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۵
کد خبر: ۲۳۶۷۴۹

ویژه برنامه‌های رحلت پیامبر و شهادت امام مجتبی

خبرگزاری رسا ـ در آستانه سالروز رحلت حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی(ص) و سالروز شهادت سبط اکبرش امام حسن مجتبی(ع) مشهد الرضا سراسر سوگ و ماتم است.به همین مناسبت ویژه برنامه‌های عزاداری فردا در حرم رضوی برگزار می‌شود.
حرم مطهر رضوي

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی بعثه مقام معظم رهبری، آستان ملائک نشین رضوی مملو از جمعیت گسترده ای از دلدادگان خاندان عصمت و طهارت (ع) از ایران اسلامی و دیگر نقاط دنیا شده است.

جمعی از این زائران از نقاط دور و نزدیک کشور با مرکب عشق و توشه دلدادگی فرسنگ‏ها راه را پیاده پیموده اند تا به این مکان قدسی مشرف شوند و غبار جان را در سقاخانه عاشقی فرو شویند و پشت ضریح معرفت اردات خالصانه خود را به خاندان نبوی ابراز و در مراسم سوگواری و عزاداری رحلت پیامبر اکرم (ص) و شهادت دو فرزند بزرگوارش امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع) شرکت کنند.

به همین مناسبت ویژه برنامه‌های عزاداری امشب و فردا در حرم رضوی برگزار می‌شود.

معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی امروز گفت: این برنامه هابا عنوان اشکواره، امشب از ساعت 18 در رواق امام خمینی حرم مطهر رضوی با سخنرانی حجج اسلام والمسلمین فرزانه
و کازرونی برگزار می‌شود و مرثیه خوانی و عزاداری احمد واعظی، مهدی سروری و ابوالفضل مشکینی از دیگر برنامه‌های این مراسم است.

فردا همزمان با سالروز رحلت پیامبر اکرم (ص) و شهادت فرزند بزرگوارش امام حسن مجتبی (ع) نیز مراسم سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد از ساعت 5:45 دقیقه در همین رواق برگزار می‌شود وبرگزاری مراسم قرائت زیارت ائمه بقیع و مرثیه خوانی کاظم ذوقیان از برنامه‌های این مراسم است.

به همین مناسبت صبح فردا نیز مراسم عزاداری و سوگواری در رواق امام خمینی با سخنرانی آیت الله علم الهدی و حجت الاسلام والمسلمین دکتر رفیعی برگزار می‌شود و تا بعداز نماز ظهر و عصر ادامه دارد.

در این آیین زیارت وارث قبل از نماز ظهرو عصر و زیارت پیامبر از راه دور بعد از نماز ظهر و عصر به همراه مرثیه خوانی و ذکر مصیبت برگزار می‌شود.

در عصر روز شهادت نیز، فردا از ساعت 16 مراسم ذکر مصیبت با سخنرانی حجت الاسلام ثمری در رواق امام خمینی برگزار می‌شود.

همزمان با سالروز ارتحال پیامبر اسلام (ص) مراسم ویژه عزاداری برای زائران غیر ایرانی نیز در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود.

مدیر امور زائران غیر ایرانی آستان قدس رضوی نیز امروز گفت: قرائت زیارت ائمه بقیع، عاشورا، امین‌الله و دعای صباح، مداحی و سوگواری، اقامه نماز جماعت، سینه زنی و سخنرانی از جمله این برنامه‌ها برای زائران عرب، اردو و آذری زبان است.

حجت‌الاسلام علی باقری افزود: حجت‌الاسلام سید عادل العلوی، بعد از نماز ظهر و عصر در جمع زائران عرب زبان با موضوع تبیین و بررسی آثار هجرت معصومین (ع) در اسلام و حجت‌الاسلام و المسلمین محمد یعقوب بشوی، بعد از نماز مغرب و عشاء، ویژه زائران اردو زبان در رواق کوثر حرم مطهر رضوی با موضوع نقش عظیم پیامبر(ص) در هدایت انسان‌ها سخنرانی می‌کنند.

او گفت: زیارت حضرت رسول (ص) از دور، از دیگر برنامه‌هایی است که فردا در رواق دارالمرحمه ویژه زائران عرب زبان حرم مطهر رضوی قرائت می‌شود.

اجرای رایگان نمایش عاشورایی «خروج» در سالن امام رضا (ع)

سیدعلی زاهدی، نویسنده و کارگردان نمایش «خروج» گفت: این نمایش از 27 آذر ماه در سالن مجتمع فرهنگی امام رضا (ع) روی صحنه رفته است و تا دوم دی ماه نیز میزبان علاقه‌مندان به هنرهای نمایشی است.

وی تصریح کرد: داستان این اثر با توجه به شرایط فعلی منطقه تدوین شده است، ماجرا در مورد فردی ناصبی است که برای رسیدن به دختر مورد علاقه‌اش باید سر یک زائر امام حسین (ع) را برای پدر دختر ببرد، او برای این کار وارد عمل می‌شود که اتفاقات نمایش را شکل می‌دهد.

زاهدی با اشاره به اینکه هدف ما در این نمایش به تصویر کشیدن جهل ناصبی‌ها نسبت به ائمه اطهار (ع) و اسلام است اظهار داشت: تکفیر در تاریخ مسئله‌ای است که این روزها زمینه ساز شکل گیری گروهکی تروریستی مانند داعش است، نمایش «خروج» نگاهی به شکل گیری این گروه وحشی نیز دارد که چگونه جهل عده‌ای هم زندگی خودشان و هم زندگی دیگر مسلمانان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

عدنان شیرمحمدی، علی حیدریان، حسین زندی، مهران قمری، زهرا نداف و سیدمحمد اسطیری بازیگران این نمایش هستند و میلاد سبزپوشان به عنوان تهیه کننده گروه را یاری می‌دهد.

نمایش «خروج» کاری از گروه نمایشی «چشم به راه» تا دوم دی ماه به صورت رایگان هر روز ساعت 19 به نشانی خیابان انقلاب، ابتدای خیابان نامجو، مجتمع فرهنگی امام رضا (ع) روی صحنه می‌رود.

برپایی نمایشگاه جلوه‌های رضوی در مسجد جمکران

در حاشیه نمایشگاه زائران خدا، نمایشگاه عکسی با موضوع کرامات امام رضا(ع) برپا شده است.

این نمایشگاه به همت مدیریت آثار و آفرینش‌های هنری این مکان مقدس و با همکاری روزنامه قدس از اربعین حسینی(ع) برپا شده و تا سالروز شهادت امام رضا(ع) نیز ادامه خواهد داشت.

نمایشگاه جلوه‌های رضوی شامل 80 تابلو مرتبط با امام رضا(ع) و همچنین تابلویی ویژه در ارتباط با شهادت ایشان است.

تشریح برنامه‌های شهرداری به مناسبت ایام پایانی صفر

عبادلله رمضانی با اشاره به ویژه برنامه‌های معاونت امور اجتماعی وفرهنگی شهرداری تهران به مناسبت رحلت نبی اکرم(ص) و امام حسن مجتبی(ع) گفت: مراسم سوگواری و سخنرانی مذهبی در 500 مسجد منتخب و محوری شهر تهران در شب 28 صفر از سوی مناطق 22 گانه با همکاری مرکز فعالیت‌های دینی برگزار می‌شود.

وی همچنین اعلام کرد مراسم زیارت از بعید حضرت رسول اکرم(ص) در روز 28 صفر در 1200 مسجد شهر تهران از سوی مناطق 22 گانه با همکاری مرکز فعالیت‏های دینی برگزار می‌شود.

رمضانی با اشاره به ویژه برنامه‌های میدان امام حسین(ع) گفت: مراسم عزاداری رحلت رسول اکرم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) و اولین سالگرد خاکسپاری شهدای گمنام، ساعت 10 صبح روز سی‌ام آذر ماه و همچنین مراسم سوگواری شهادت امام رضا(ع) روز دوم دی ماه در میدان امام حسین(ع) برگزار می‌شود.

مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران از برپایی نمایشگاه عکس مدینه و مکه خبر داد و افزود: نمایشگاه عکس از اماکن متبرکه در مکه مکرمه و مدینه منوره و حرم مطهر نبوی و قبور ائمه اطهار (ع) در بقیع از دیگر برنامه‌های 28 صفر به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: همچنین مراسم سوگواری در نمازخانه‌های ستادی سازمان سازمان میادین میوه و تره‏بار، مراسم عزاداری اربعین حسینی و 28 صفر به مناسبت رحلت حضرت رسول(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) در شرکت شهر سالم، مراسم عزاداری و سوگواری با مداحی و سخنرانی از سوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی، فضاسازی تبلیغی سطح شهر با محوریت آموزه‌های پیامبر اکرم(ص) و امام حسن مجتبی(ع) برگزار می‌شود.

رمضانی با اشاره به ویژه برنامه‌های شهادت امام رضا(ع) گفت: برگزاری مراسم سوگواری و سخنرانی مذهبی در 500 مسجد منتخب شهر تهران از سوی مناطق 22گانه با همکاری مرکز فعالیتهای دینی، اکران صلوات خاصه حضرت امام رضا(ع) در ظرفیت‌های تبلیغی شهر تهران، طراحی و انتشار پوستر فاخر رضوی با محوریت حرم مطهر و یکی از آموزه‌های امام رضا(ع) از سوی اداره کل فرهنگی، برگزاری مراسم شب شعر رضوی در 22 مرکز فرهنگی در ایام شهادت امام رضا (ع) در مناطق 22گانه و همایش ویژه بانوان مبلغه شهر تهران در ماه صفر با عنوان احیاگران نور از جمله برنامه‌های روز پایانی ماه صفر و همزمان با شهادت امام رضا(ع) به شمار می‌رود./840/د101/س

ارسال نظرات