۳۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۳
کد خبر: ۲۳۶۸۹۷

موقوفه‌ای که هزاران نیازمند را کربلایی کرده است

خبرگزاری رسا ـ موقوفات مرحومه خیرالنساء در تبریز که با نیات مختلف در راه بندگان خدا ثبت شده است، تاکنون هزاران نیازمند را عازم زیارت عتبات عالیات کربلای معلی کرده است.
وقف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، شاید بتوان واقفان را بهترین مدافعان حقوق بشر دانست، چراکه با نیازسنجی دقیق و روز جامعه توانسته‌اند، با رفع حوائج خلق الله نام خود را برای سال‌ها ماندگار کنند، البته در برخی موارد هم با توجه به گذشتن تاریخ مصرف نیات واقفان برخی از آنها تبدیل به احسن می شود.


یکى از عناصر تأثیرگذار و متغیرهاى تحولات فرهنگى و اجتماعى در میان مسلمانان، نهاد وقف به‏شمار مى‏رود و به سخن دیگر یکى از متغیرهاى بررسى تمدن اسلامى نهاد وقف است، در این میان اگر بخواهیم جایگاه زنان را در تمدن اسلامى و یا تحولات اجتماعى و فرهنگى تحلیل کنیم ناچار به مسأله موقوفات زنان نیز مى‏رسیم که باید آن را از زوایاى گوناگون کاوید.


حجت الاسلام سید شهاب‌الدین حسینی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی با بیان این‌که خیل کثیری از نیات واقفان در استان در امور مذهبی و مابقی برای خدمت ایتام و بی بضاعتان، درمانی و مسکن جوانان و خدمات اجتماعی و اشتغالزایی اهدا شده است، گفت: اغلب نیات برای عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) است که نشان از عمق ارادت مردم این دیار نسبت به اهل بیت عصمت و طهارت دارد.


بنابر این گزارش، از جمله واقفان برجسته تاریخی تبریز را می توان خیرالنساء هفتاد و پنجمین همسر ناصرالدین شاه نامید که املاک مسکونی، زمین های کشاورزی و زمین های تجاری بسیاری را صرف امور مذهبی و اجتماعی کرد و امروز نیز بسیاری از مردم منطقه از ثمرات این موقوفات بهره‌مند هستند.


موقوفات خیرالنساء شامل 626 رقبه می شود که از پر برکت ترین و بزرگترین موقوفات استان آذربایجان شرقی محسوب می شود که تیمچه فرش در بازار تبریز، ساختمان پزشکان بخشی از رقبه های مختلف وقف شده آن مرحوم هستند که با نیت صرف هزینه های موقوفات در امر ترویج قرآن، اطعام عزاداران ائمه و خدمات مؤثر فرهنگی و اجتماعی انجام شده است.


بخشی از نیت موقوفات مرحوم خیرالنساء ویژه زیارت بارگاه حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در کربلاست که تاکنون هزاران نیازمند را عازم زیارت عتبات عالیات عراق کرده است، البته ثمرات این موقوفات به اینجا ختم نمی‌شود، چنانکه در ایام مختلف سال شاهد بهره‌مندی بسیاری از نیازمندان از محل درآمد موقوفات خیرالنساء در آذربایجان شرقی هستیم.


امسال در سه شب قدر ماه مبارک رمضان بیش از 1500 نفر از ایتام و افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی استان با درآمد حاصل از موقوفه خیرالنساء اطعام شده اند، افزون بر این‌که در طول ماه مبارک رمضان از نیت این موقوفه بیش از 100 ختم قرآن انجام شده است.


گفتنی است، هم اکنون متولی موقوفات مرحوم خیرالنساء را آیت الله سیدمحمدتقی آل‌هاشم، امام جمعه موقت تبریز و از علمای خوش‌نام منطقه آذربایجان بر عهده دارد./935/ت302/ب6

ارسال نظرات